ביהמ"ש בגרמניה העניק "אור ירוק" להקמת קרן החילוץ

(עדכון) - בית משפט גרמני אישר את קרן החילוץ האירופית, אבל קבע שהתחייבויות המדינה לקרן לא יעלו על 190 מיליארד אירו

בית המשפט העליון לענייני חוקה בגרמניה סלל היום את הדרך לייסוד קרן החילוץ האירופית הקבועה למדינות אירו במצוקה, ודחה את העתירות שלפיהן הקרן הזו, בהיקף 500 מיליארד אירו, נוגדת את החוקה הגרמנית. עם זאת, הוא קבע כמה תנאים לשימוש בה.

בית המשפט הפדרלי בקרלסרוה דחה עתירות שהוגשו לו בין היתר על ידי חבר פרלמנט שמרן ומפלגת אופוזיציה שניסו לחסום את הקרן, הידועה כ"מנגנון היציבות האירופי", ESM, ואת אמנת הפיקוח על גירעונות תקציביים בגוש האירו שגובשה בהנהגת הקנצלרית אנגלה מרקל.

בית המשפט קבע, עם זאת, שההתחייבויות של גרמניה לקרן החילוץ לא יעלו על 190 מיליארד אירו, אלא אם כן הפרלמנט יחליט להקציב לקרן סכומים נוספים.

"הבדיקה שלנו העלתה שהחוקים שהופרו אולי אינם מהווים הפרה של החוקה", אמר נשיא בית המשפט, אנדריאס פוסקהלה, בדבריו שהועברו בשידור חי. "לכן, העתירות לצו מניעה זמני היו צריכות להידחות".

עם זאת, הוסיף, "כמה אי-ודאויות" לגבי תקרת התרומה של גרמניה ל-ESM ומידת ההשפעה של הפרלמנט הגרמני על קרן החילוץ מצאו גם הן את דרכן אל הפסיקה.

המאבק המשפטי נגד קרן החילוץ האירופית שתיכנס לפעילות בשנה הבאה משקף את עייפות הגרמנים מן הסיוע הכספי למדינות שנקלעו לגירעונות תקציביים בדרום אירופה, והוא נחשב מכשול בפני המאמצים של מרקל ומנהיגי אירופה לבלום את משבר החובות במרחב האירו.

ז'אן קלוד יונקר, יו"ר פורום שרי האוצר של גוש האירו הודיע לאחר הפסיקה שקרן החילוץ תתחיל לפעול לכל המוקדם ב-1 בינואר 2013 והוסיף כי מועצת המנהלים שלה תתכנס לפגישה ראשונה ב-8 באוקטובר.

האירו התחזק ב-0.3% ל-1.2890 דולר במסחר בברלין אחרי פרסום פסיקת בית המשפט החוקתי.

רפורמה בנקאית: "אבן פינה לאיחוד בנקאי"

הבנק המרכזי האירופי צריך למלא תפקיד מרכזי של פיקוח על כל הבנקים בגוש האירו, אמר היום (ד') נשיא הנציבות האירופית, ג'וזה מנואל בארוזו. בארוזו הציג בפני פרלמנט האיחוד האירופי תוכנית פיקוח נרחבת כחלק מהדרכים להתמודדות עם המשבר הפיננסי. לדבריו, התוכנית היא "קפיצה נחשונית" לקראת איחוד הפיקוח על הבנקים בגוש.

הרפורמות הבנקאיות, שמטרתן לנתק את הקשר בין המדינות השרויות בחובות קשים לבין הבנקים שלהן השרויים במצוקה, יצטרכו לקבל את אישור החברות באיחוד האירופי.

הנציבות האירופית מכינה הצעות חוק למנגנון פיקוח אחיד על הבנקים, אמר בארוזו בפרלמנט האירופי. "זוהי קפיצה נחשונית שתהיה אבן הפינה לאיחוד בנקאי". הוא הוסיף ש"מנגנון הפיקוח האחיד שאנחנו מציעים היום ייצור מבנה מחוזק, עם תפקיד ליבה לבנק המרכזי האירופי. הפיקוח יהיה חייב להיות מסוגל לבדוק כל דבר, מפני שסיכונים מערכתיים יכולים להיות בכל מקום, לא רק במה שמכנים 'מוסדות של סיכון מערכתי'".

ההצעה לאיחוד הפיקוח מורכבת משלושה שלבים: ה-ECB יקבל תחילה את הסמכות לעקוב אחרי כל הבנקים במרחב האירו ואחרים באיחוד האירופי המורחב שיסכימו לפיקוח. בשלב מאוחר יותר תוקם קרן לסגירת בנקים במצוקה, ולבסוף תוקם מערכת להגנה על פיקדונות הציבור בכל גוש האירו.

בחירות בהולנד: המיינסטרים ינצח

מפלגות המיינסטרים הפרו-אירופיות עומדות לנצח ככל הנראה בבחירות הפרלמנטריות המתקיימות היום בהולנד, והדבר מפיג את החששות שהמפלגות הקיצוניות המתנגדות לאירו יעלו לשלטון באחת ממדינות הליבה של גוש האירו, ויפעלו להוצאתה מהאיחוד האירופי או להפרת תקנות התקציב של האיחוד.

עם זאת, הולנד ככל הנראה תמשיך להיות מדינה-חברה בעייתית, בעלת רטוריקה נוקשה, המתנגדת בתוקף להעברות כספים למדינות גוש האירו שנקלעו לחובות כבדים. התנהלות זו של הולנד לא תשתנה בין אם יהיה רוב בפרלמנט לליברלים בהנהגת ראש הממשלה היוצא, מארק רוטה, או למפלגת העבודה המרכז-שמאלית בהנהגת דידריק סמסון.

סקרי דעת הקהל שהתפרסמו אתמול הראו שהמפלגה הליברלית ומפלגת העבודה יזכו כל אחת ב-36 מושבים בפרלמנט, או שמספר המושבים של הליברלים יעלה במקצת על מספר המושבים של מפלגת העבודה. המפלגה הסוציאליסטית השמאלנית-קיצונית תגיע למקום השלישי, ומפלגת החופש הימנית-קיצונית המתנגדת להגירה, תהיה במקום הרביעי.

תוצאות כאלה יגבירו את הסיכויים שרוטה, בעל הפרופיל הבינלאומי החזק ביותר, ימשיך לכהן בתפקיד ראש הממשלה.

הימים האחרונים של מסע הבחירות הפכו למרוץ בין שני מועמדים מובילים: רוטה בן ה-45, לשעבר מנהל כוח אדם ביונילבר, שזכה לכינוי "ראש ממשלה מטפלון" הודות ליכולתו להתנער מפרשיות קטסטרופליות, וסמסון האנרגטי בן ה-41, לשעבר פעיל בגרינפיס, בעל כושר רטורי מעורר התפעלות.

שתי המפלגות מצניעות את האפשרות שבסופו של דבר הן יכוננו קואליציה משותפת יחד עם אחת או שתיים מהמפלגות הקטנות יותר, אך על בסיס המספרים נראה שזוהי התוצאה הסבירה ביותר לנוכח פיצולה המשמעותי של הזירה הפוליטית.

עם זאת, לפי הסקר, חמישית מ-12.5 מיליון הבוחרים בהולנד עדיין לא החליטו במי לבחור, ולכן ייתכנו הפתעות.

הולנד היא אחת המדינות האירופיות היחידות שהצליחו לשמור על דירוג האשראי המרבי AAA, והיא בת ברית ותיקה של גרמניה בדרישה לדבקות קפדנות במשמעת פיסקלית. תוצאות הבחירות בהולנד ישקפו את נכונותן של המדינות הצפון אירופיות לנקוט צעדי צנע ולהשתתף במימון חבילות הצלה לשמירה על שלמותו של גוש האירו.

משלמי המסים ההולנדיים, הידועים בחסכנותם, מתוסכלים מהדרישות להידוק חגורה בהולנד, בעוד הם נדרשים להיפרד ממיליארדי דולרים כדי להציל אנשים שהם מגדירים "בזבזנים".