שוב בדיון: האם עיתונאים יכולים לכתוב נאומים לפוליטיקאים

מועצת העיתונות תדון מחדש בסוגיה בעקבות פנייה של אגודת העיתונאים, זאת לאחר מספר פרסומים השנה כי עיתונאים שונים כתבו נאומים לנתניהו

מועצת העיתונות תקיים דיון מחודש בסוגיה: האם מותר לעיתונאי להיות גם כותב נאומים של פוליטיקאים. זאת בעקבות פניה של אגודת העיתונאים בירושלים לנשיאת המועצה, השופטת בדימוס דליה דורנר, לבחון את החלטת בין הדין לאתיקה של שקבעה לפני כחודשיים כי על-פי עקרון חופש העיסוק אין מניעה לעיתונאי לכתוב נאומים כאלה.

ב-8 בפברואר השנה נחשף ב"גלובס" כי עורך המשנה ועורך המוסף הפוליטי השבועי של "מקור ראשון", אורי אליצור, חתם על הסכם התקשרות לכתיבת נאומים של ראש הממשלה בנימין נתניהו. באותו היום פירסם הכתב המדיני לשעבר של ערוץ 10, צ'יקו מנשה, כי הפובליציסט של "ישראל היום", דרור אידר, מועסק אף הוא על-ידי לשכת נתניהו.

בעקבות החשיפות של "גלובס" ושל חדשות 10, הוגשו תלונות למועצת העיתונות בטענה כי הדבר מהווה פרה לכאורה על תקנון האתיקה של מועצת העיתונות.

בדיקת "גלובס" אז העלתה כי העיסוק הנוסף מהווה הפרה לכאורה של סעיף 17 בתקנון האתיקה העיתונאית, לפיו 'לא יעסוק עיתונאי בכל עיסוק, עבודה, שירות, יחסי ציבור, פרסומת ואיסוף מודעות המעוררים חשש או מראית עין לניגוד אינטרסים או להטעיית הציבור', זאת גם ב'תשדירי פרסום, יחסי ציבור או שירות דומה אחר המוגשים על-ידי עיתונאי העוסק בחדשות, באקטואליה, בפרשנות, בתחקירים או בראיונות על מגוון נושאים'".

למרות זאת בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות החליט כי כתיבת נאומים או ביצוע פעולות הסברה בשביל ראש הממשלה אינם עומדים בסתירה לתפקיד העיתונאי. גורמים ברבים בשוק העיתונות הרימו גבה לנוכח ההחלטה של מועצת העיתונות.

את הדיון המחודש בנושא יזם נציג האגודה הירושלמית בנשיאות המועצה, עו"ד חיים שיבי, שהעביר מכתב מחאה לדורנר ובו טען כי יש לבחון את הנושא מחדש, "לנוכח הוראות קיימות בתקנון האוסרות על פעילות שיש בה ניגוד אינטרסים מקצועי".