עתירה לבג"ץ: "האוצר מגן על האינטרס של מספר מקורבים על חשבון הציבור"

עמותת "הקואליציה האזרחית" דורשת להרחיב את אוכלוסיות היעד של קופות הגמל בניהול אישי ■ למדריך קופת גמל אישית

"על הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר לאפשר לעמיתי קופות הגמל במעמד שכיר להעביר את חסכונותיהם לקופות הגמל בניהול אישי, הידועות בכינוי IRA, כפי שאפשר לעמיתים במעמד עצמאי". כך נכתב בעתירה שהוגשה לבג"ץ בבקשה להוציא צו על תנאי כנגד הממונה, שיאפשר חיסכון בגמל בניהול אישי (IRA) לכל החוסכים בישראל, ובכלל זה לחלק הארי של החוסכים לפנסיה - העובדים השכירים.

את העתירה הגישו עמותת "הקואליציה האזרחית" וד"ר הראל פרימק, שטוענים כנגד "אפליה פסולה בין העמיתים העצמאיים והשכירים, המופלים לרעה בכך שאין להם אפשרות לנהל את קופות הגמל שלהם בניהול אישי". לדברי העותרים, אפליה זו היא תולדה של "עמדת אוצר פטרונית לכאורה, שפירושה הוא שהחוסכים אינם כשירים לנהל את כספם באחריות הנדרשת, והאוצר איננו אלא דואג לרווחת העמיתים". עוד הם כותבים כי "למעשה, אין מדובר על דאגה לאינטרס של העמיתים, אלא דאגה לאינטרס הכלכלי של חברות הניהול הפיננסיות, המעוניינות שלא תהיינה אלטרנטיבות זולות וטובות יותר למוצר שהן מציעות. האוצר מגן על האינטרס של מספר מקורבים ובעלי עניין כלכליים על חשבון כלל הציבור".

בנוסף, מעלים העותרים ביקורת על בתי ההשקעות, בטענה כי האינטרס של אלה, המנהלים את קופות הגמל, לא תמיד עולה בקנה אחד עם האינטרסים של החוסכים. "בית השקעות מעוניין למקסם את רווחיו לטובת בעלי המניות שלו", כותבים העותרים, "אך העמיתים לא שולטים על מדיניות ההשקעה של מנהלי הקופות".

יתרה מכך לטענתם, לא קיימת כל הוכחה שבתי ההשקעות מביאים ערך ללקוחות תמורת העמלות שהם גובים. "עמלות ניהול נמוכות, העומדות על כשליש מהנהוג היום, שקיפות מלאה ומעורבות של העמית בניהול כספיו במודל הניהול האישי - כל היתרונות הללו נמנעים מרוב רובם של העמיתים בקופות הגמל", נכתב בעתירה.

פוטנציאל לנזק אדיר

נזכיר, כי באוצר קבעו כבר ב-2009 שהכנסת ה-IRA לשוק הישראלי תיעשה באופן מבוקר, וזאת בשל הפוטנציאל הרב לגרימת נזק אדיר לחיסכון הפנסיוני של החוסך ההדיוט. כן נקבע, כי תיבחן הרחבת האוכלוסיות שרשאיות לחסוך לפנסיה דרך הגמל בניהול אישי רק כעבור שנים. לפיכך, עמיתי קרנות הפנסיה, מבוטחי פוליסות החיסכון של חברות הביטוח, וכן העמיתים השכירים הנהנים מהפקדות מעביד בקופ"ג, לא יכולים לפי שעה לחסוך באפיק זה.