מנכ"ל eBay ג'ון דונהו: "סמארטפון זה כמו קניון בכיס"

דונהו בכנס HTIA: "אני רוצה לראות את הגל הבא של חדשנות בתחום הסחר מגיעה מישראל" ■ אירי טרשנקי ממארוול: "לא נשלם מכפילים גבוהים רק כדי להשיג טכנולוגיה"

כנס האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (HTIA) לשנת 2012, נפתח היום בירושלים. האווירה בהיי-טק הישראלי נוטה בימים אלה להיות מדוכדכת משהו, אך ביקור בנייני האומה ביומיים הקרובים, לא יסגיר את התחושות האלה. להיפך. כמו בכל שנה הגיעו לכנס כמות גדולה של בכירים מענקיות הטכנולוגיה, נציגים כמעט מכל קרן השקעות שישראל רלוונטית עבורה, משלחת גדולה במיוחד מסין, וכמובן, פחות או יותר, כל מי שפעיל בהיי-טק המקומי.

"אני רוצה לראות את הגל הבא של חדשנות בתחום הסחר מגיעה מישראל, ואני רוצה ש-eBay תהיה חלק מזה", אמר ג'ון דונהו, מנכ"ל eBay, בסדרת הנאומים שפתחה את הכנס, "אני מאמין שישראל היא בליבת העתיד של המסחר". ההיסטוריה של eBay בישראל אינה עתירת רכישות. עד כה ביצעה החברה 3 כאלה - Shoping.com, Fraud Sciences ו-The Gifts Project.

יתכן שדונהו, שטוען כי הקווים בין המסחר אונליין והמסחר הרגיל מתעמעמים, מתכנן כבר את הרכישות הבאות. "האבולוציה של המסחר מובלת על-ידי הצרכנים", מוסיף דונהו, "ומואצת על-ידי טכנולוגיות כגון מובייל, זה ממש כאילו יש לך קניון בכיס".

את החשיבות של הפעילות הישראלית, הדגיש גם ד"ר וישאל סיקה, סמנכ"ל הטכנולוגיות בחברת התוכנה הארגונית SAP. "חלק גדול מהחדשנות שאנו מפתחים יוצאת מהמעבדות שלנו ברעננה", אמר.

"התמונה משתנה"

נושא אחר שרלוונטי מאוד להיי-טק הישראלי הוא כמובן הרכישות. זה עמד במרכז פאנל בנושא מיזוגים ורכישות שהנחה לן רוזן, מנכ"ל פעילות בנק ההשקעות ברקליס קפיטל בישראל. בפאנל השתתפו 4 מנהלי פיתוח עסקי ועסקאות בחברות היי-טק בינלאומיות גדולות, וכן יובל כהן, שותף בקרן הפרייווט אקוויטי פורטיסימו.

האבחנה בין האינטרסים של קרנות פרייבט אקוויטי לבין אלה של חברות הטכנולוגיה, תפסה חלק מרכזי מהדיון. רוזן התעניין כיצד משפיע המחסור בכספים בשוק ההיי-טק על הרוכשים הפוטנציאלים. כהן: "עבור קרנות כמונו, שאין לנו הרבה תחרות כרגע מצד קרנות שיספקו כספים לחברות, זה מצב מצוין".

בהמשך עבר כהן להבדלים שניכרים בין סוגי הרכישות, בין משקיעים פיננסיים (קרנות) לאסטרטגיים (חברות). לדבריו: "לרוכשים אסטרטגיים פחות אכפת מהנתונים הפיננסיים של החברה, ובכזו אווירה קשה להתחרות עם רוכשים אסטרטגיים".

אירי טרשנקי, מנהל הפיתוח העסקי של חברת מארוול, מיהר להגיב כי "דווקא מאוד אכפת לנו לגבי המספרים של החברות. אנחנו רוצים לראות החזרים מהר מאוד מהרכישות שאנחנו משלמים ולא נשלם מכפילים גבוהים רק כדי להשיג טכנולוגיה".

כהן: "הייתי במצב שלך בעבר (עבד באמצע שנות ה-90 באינטל קפיטל - ש.ש), אבל אתם לא ממש מבינים את המשמעות של המכפילים הפיננסיים. אתם רוצים החזר על ההשקעה, בוודאי. אבל התמונה משתנה לגמרי כאשר יש כל כך הרבה שיקולים אסטרטגיים". ברוס היימס (Bruce Hayems) סגן נשיא בכיר לפיתוח עסקי בחברת המידע נילסן, הוסיף כי "אנחנו יכולים להסתכל על סינרגיות בין החברה לעסק שרוכשים, וזה דבר שבהרבה מקרים יכול להצדיק עלויות גבוהות".

"מפחדים להפסיד"

ההבדל בגישה בין הרוכשים הפיננסים לאסטרטגיים המשיכה גם בדברים של Laurent Le Gourrierec, מנהל תחום המיזוגים והרכישות באלקטל-לוסנט, שטען כי הרוכשים האסטרטגיים שונים מהפיננסיים פשוט כי "אנחנו מפחדים גם להפסיד את החברה למתחרים".

גיל גורן, שאחראי על הפיתוח העסקי העולמי של EMC, הוסיף כי "אני לא חושב שאנחנו מתמודדים מול המשקיעים הפיננסיים על אותם הנכסים. הם מחפשים מכפילים ורווח ואנחנו צריכים מוצרים וטכנולוגיות".

בהמשך, התעניין רוזן "מהו הזמן האופטימלי למכור חברה"?, היימס מנילסן סיפק תגובה שמתאימה לשוק הישראלי: "יותר מדי חברות מוכרות מוקדם מדי. לדעתי זה לא כל כך מושך כקונה, הרבה יותר מעניין אותי לקנות עסק שעושה כסף".

יובל כהן: "קשה מאוד לתת המלצה למייסד חברה, וראיתי את זה כאיש הון סיכון. הבעיה היא שבחלק מהסטארט-אפים יש אנשים שחושבים שהכול נהדר והם החברה הטובה בעולם ונפגשים עם כל החברות הגדולות, ולעיתים להגיד להם לא למכור זו טעות".

טרשנסקי: "אם אתה מקבל הצעה טובה אתה יכול למכור. אם מישהו מוכן לתת לך המון כסף, פשוט קח את זה".