חשש לשיבושים: "רוסיה מסרבת להכניס מאבטחים חמושים"

‎‎גורמים בענף התעופה מזהירים: בהיעדר פתרון דיפלומטי, אל על וישראייר לא יוכלו לטוס לרוסיה‏

‎‎חשש לשיבושים בטיסות אל על וישראייר לרוסיה בשל קשיים שמערימים הרוסים על האבטחה הישראלית בטיסות לרוסיה. גורמים בענף התעופה אמרו אתמול (ג') ל"גלובס", כי הרוסים לא רוצים שמאבטחים ישראלים בטיסות אל על (המפעילה 16 טיסות שבועיות סדירות) וישראייר (המפעילה 4 טיסות שבועיות סדירות) למוסקבה וממנה, יהיו חמושים בנשק חם. ‏

גורמים אחרים טוענים, כי הרוסים נתנו לשב"כ ארכה עד סוף השנה, שלאחריה לא יאפשרו למאבטחים ישראלים להסתובב בשדה התעופה במוסקבה עם נשק.

‏עוד לטענת הגורמים, שר החוץ, אביגדור ליברמן, מעורב בסוגיה, ומנסה לפתור את משבר האבטחה בערוץ הדיפלומטי. הנושא אף הועלה בפני נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כשביקר לאחרונה בישראל. הגורמים מעריכים, כי למשבר יימצא בסופו של דבר פתרון ברמה הדיפלומטית.

‏יצוין, כי באחרונה פרץ משבר אבטחה גם בטיסות של ארקיע לקופנהגן, שבדנמרק. הדנים דרשו לא להפלות נוסעים בבידוק הביטחוני, הישראלים סירבו והטיסות הופנו לשדה תעופה בשוודיה ממנו המשיכו הנוסעים בתחבורה ציבורית לדנמרק. "יש מדינות שמעלימות עין, ויש מדינות שכחלק מהריבונות שלהן אומרות שהן יודעות לשמור על כל מי שמגיע אליהן הכי טוב ולא רוצות שזרים יעשו זאת במקומן", אמר ל"גלובס" גורם אבטחה.

‏מדוח סיכום פעילות שפרסמה היום רשות שדות התעופה עולה כי תנועת הנוסעים היוצאים והנכנסים בשנת 2011 לרוסיה הסתכם בכ-773 אלף.

‏מאל על נמסר בתגובה, כי "כל טיסות אל על מתוכננות לצאת כסדרן. מעבר לכך, חברת אל על אינה מגיבה בנושא ביטחון". ‏‎‎‏

‏בתוך כך, בפגישה שהתקיימה היום בין שר התחבורה, ישראל כץ, ושר התחבורה הבולגרי, נחתם הסכם לשיתוף פעולה ביטחוני בתחומי אבטחת התחבורה הציבורית והאווירית בבולגריה. בהיבט האווירי סוכם בין הצדדים כי בעקבות הפיגוע בבורגס, ישראל תתריע על טיסות חשודות מיעדים שונים אל בולגריה, תכשיר את צוותי הביטחון הבולגרים ותשפר את אמצעי האבטחה.