הסרט האנטי-מוסלמי: מהומות באיראן, מצרים ותימן

(עדכון) - המחאה בעולם הערבי על הסרט הלועג לנביא מוחמד אינה פוסקת: לפחות 20 הרוגים במהומות בקהיר ■ מהומות גם בתימן: שוטרים ירו באוויר כדי לפזר מפגינים ■ דיווח: יוצר הסרט אינו יהודי-ישראלי אלא נוצרי-קופטי

יום מתוח בקהיר: לפחות 20 מפגינים נפצעו בעימותים שנמשכים, על רקע פרסום הסרט הלועג לנביא מוחמד, בסמוך לשגרירות ארצות הברית בבירת מצרים. במקביל מדווחים כלי תקשורת במצרים כי נשיא מצרים מוחמד מורסי שוקל לבטל את ביקורו בוועידת האו"ם בניו יורק בסוף החודש, אם נשיא ארצות הברית ברק אובמה לא יתנצל על פרסום הסרט.

מהומות מתקיימות היום גם מול שגרירות ארה"ב בתימן, כאשר לפי דיווחים ברויטרס, אל ערבייה ו-AFP משטרת תימן הגיבה בירי באוויר על מנת לפזר את המפגינים. טרם דווח על נפגעים ממקורות אמינים באירוע זה. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", מאות מפגינים פרצו למתחם השגרירות האמריקנית.

גם באיראן יצאו כ-500 מפגינים להפגין מול שגרירות שווייץ בטהרן. לארה"ב אין שגרירות באיראן ושווייץ מייצגת את האינטרסים שלה במדינה. המפגינים הניפו דגלי לוב ומצרים וקראו להשמיד את ארה"ב וישראל.

בינתיים, ממשיכה כלי התקשורת ברחבי העולם מנסים לפענח מי הוא אותו אדם העומד מאחורי הסרט. אתמול נטען בכלי התקשורת השונים כי הבמאי הוא ישראלי, איש נדל"ן המתגורר בארצות הברית, אך ככל שנוברים בנושא מתברר כי ככל הנראה מדובר בעלילה שנועדה להסיט את האשמה. "בסילה" אף התראיין לסוכנות הידיעות איי.פי שם טען לזהותו היהודית.

כעת מודים בסוכנות הידיעות כי אותו "סם בסילה" ככל הנראה שיקר להם באשר לזהותו. כעת עולה החשד כי יוצר הסרט מעורר המחלוקת הוא ניקולה בסילי נאקולה, נוצרי קופטי תושב קליפורניה בעל עבר פלילי. עלילות הקופטים, ובעיקר האלימות המוסלמית נגדם במצרים, מהווה חלק מרכזי בסרט דל התקציב.

נאקולה הודה בפני סוכנות הידיעות AP כי הוא אכן המנכ"ל של החברה שהפיקה את הסרט, אך הכחיש בתוקף כי הוא עצמו ביים את הסרט הבעייתי. למרות ההכחשות, בדיקה של סוכנות הידיעות העלתה כי הכתובת המשויכת למספר הטלפון עימו קיימו עם "בסילה" את הריאיון אמש, זהה לכתובת שרשומה על שמו של נאקולה. הדבר כאמור מעלה את החשד שמדובר באותו אדם. במקביל, גם הרשויות בישראל טענו בתוקף שהשם "סם בסילה" אינו מוכר במשרד הפנים.

גוגל חוסמת את הגישה לסרט במצרים ובלוב

תחקיר שערך המגזין "אטלנטיק" מאשר גם הוא את המידע אודות זהות האדם מפי אנשים שהיו מעורבים בהפקת הסרט."אני לא יודע יותר מדי עליו", אמר סטיב קליין, אקטיביסט נוצרי שסייע לבמאי במהלך ההפקה. "אני יכול להגיד בוודאות שהוא לא ישראלי, מדינת ישראל לא קשורה לזה בכלל". כעת עולה השאלה, למי היה אינטרס להפיל את האשמה, ואת זעם העולם הערבי, על מדינת ישראל.

אמש הודיעה גוגל כי לא תסיר את הסרטן האנטי-אסלאמי אך תחסום את הגישה אליו במצרים ובלוב. "בהתחשב במצב המורכב במדינות אלה, החלטנו להגביל את הגישה אליו באופן זמני", אמרו נציגי החברה.