התמ"ת: מכללה טכנולוגית שתייקר שכר הלימוד - לא תוכר

המשרד מגיב לכוונת המכללות להנדסאים לגבות "אגרת חירום" בגובה 2,000 שקל מהסטודנטים ■ המכללות: השחיקה בתקציבנו פוגעת ברמת הלימודים

משרד התמ"ת הזהיר את המכללות הטכנולוגיות להכשרת הנדסאים שאם יממשו את התוכנית לגבות מהסטודנטים "אגרת חירום" ולייקר את שכר הלימוד השנתי בכ-2,000 שקל - יפסיק את ההכרה בהן. מדובר בכ-60 מכללות טכנולוגיות, שבהן לומדים כ-22 אלף סטודנטים למקצועות ההנדסה.

פורום המכללות, שמוביל מאז תחילת השנה מאבק ממושך במשרדי הממשלה להרחבת תקציבן השנתי על רקע שחיקתו המתמשכת, דרש בשבועות האחרונים ממשרד התמ"ת תקציב חירום בהיקף של כ-40 מיליון שקל. בהיעדר תקציב כזה, שמיועד להצטיידות באמצעים הנחוצים לתהליכי ההכשרה, הזהירו המכללות כי לא יוכלו לפתוח את שעריהן בתחילת שנת הלימודים האקדמית. הדרישה לקבלת התקציב נדחתה, ולטענת פורום מנהלי המכללות, לא זכתה להתייחסות רצינית מצד משרדי התמ"ת והאוצר.

"המכללות מופלות לרעה בתקצוב"

בפורום מנהלי המכללות אמרו, כי ההחלטה להשית את ההוצאה על הסטודנטים ולגבות מהם אגרת חירום התקבלה בלית ברירה ו"מתוך מחויבות אמיתית של המכללות להשכלתם ולהכשרתם של הסטודנטים הלומדים לתואר הנדסאי".

"מזה עשרות שנים שמשרד התמ"ת לא פעל להעלות את התקציב לטובת המכללות הטכנולוגיות והוא נשחק בכ-35%", נמסר מהפורום.

"אין באפשרותנו לספק לסטודנטים שלנו את רמת הלימודים הראויה כדי שיוכלו לקבל הכשרה בהתאם לצרכים הנדרשים על ידי התעשייה הישראלית שכבר היום סובלת ממחסור הולך וגדל של אלפי הנדסאים בשנה", סיכמו.

פורום המכללות מתלונן על אפליה מתמשכת באופן התקצוב של המדינה את המכללות הטכנולוגיות המכשירות סטודנטים לתואר הנדסאי לבין מוסדות אקדמיים אחרים. שם טוענים, כי למרות ש-80% מבין בוגרי המכללות עובדים בתחום שבו הוכשרו, המדינה מתקצבת פי שלושה סטודנט שלומד במוסדות אקדמיים אחרים.

החלטת מנהלי המכללות - "מחטף"

בתגובה לכוונת המכללות, הבהיר להן משרד התמ"ת, כי הוא רואה את המהלך החד-צדדי בחומרה, וכי יישומו יוביל להסרת ההכרה בהן, בהיותן מוסדות שמסובסדים על ידי המדינה. "מכללה שתגבה שכר לימוד ותשלומים בניגוד לקבוע בנהלי המשרד - לא תקבל הכרה לשנת הלימודים הקרובה", הבהירה מנהלת המכון להכשרות טכנולוגיות (מה"ט) במשרד התמ"ת, לימור ניסן, במכתב ששיגרה למנהלי המכללות.

לפי נתוני משרד התמ"ת, התקציב השנתי של המכללות נאמד בכ-130 מיליון שקל, ובחודשים האחרונים הוגשה למשרד האוצר בקשה להכפילו בשלוש השנים הקרובות. במשרד הדגישו, כי קיצוץ של 18% שתוכנן לשנת 2013 בתקציב בוטל וזאת, במקביל למגעים ערים שמתקיימים עם האוצר בניסיון לפתור את מצוקת המכללות.

"אנחנו בעיצומו של מו"מ למציאת נוסחה לפתרון המשבר, אך המכללות שוברות את הכלים ונוקטות מהלך חד-צדדי. זה דבר שלא יעשה", ביקר גורם במשרד התמ"ת את פורום מנהלי המכללות.

גם התאחדות הסטודנטים ביקרה היום את החלטת המכללות, והגדירה אותה "מחטף". "כל ניסיון להעלות את שכר הלימוד באופן חד-צדדי ייתקל בהתנגדות נחרצת, גם אם הוא מגיע בתחפושת של 'אגרת חירום', כשמאחוריה ניהול כושל של חלק מהמכללות".