עקב המתיחות: חברות יפניות שוקלות להשעות פעילותן בסין

בעקבות מחלוקת על שליטה באיים פרצו הפגנות אלימות בסין כשהמפגינים מנסים לפגוע בעסקים יפנים במדינה ■ בתגובה שוקלות החברות היפניות להשעות את הפעילות שלהן בסין מחשש לחיי העובדים

המתיחות בין סין ויפן בנוגע למחלוקת על שליטה באיים עלתה מדרגה במהלך סוף השבוע לאחר שמספר מהומות פרצו ברחבי סין ושבמהלכה ניסו המפגינים הסינים הזועמים לשרוף עסקים השייכים לחברות יפניות. בהרבה מחוזות נאלצה המשטרה הסינית לפזר את המפגינים בעזרת גז מדמיע.

שר הביטחון של ארצות הברית ליאון פנטה קרא להרגעת הרוחות וביקש ממשלות סין ויפן לנסות לפתור את המחלוקת בדרכים דפלומטיות. אחד המחוזים בסין אסר על קיום הפגנות בנסיון להרגיע את הרוחות אך ללא הועיל.

במהלך ההפגנות אתמול הוצתה סוכנות רכב של היצרנית היפנית טויוטה כמו גם מפעל של פנסוניק. חלק מהחברות היפניות שפועלות בסין שוקלים להוציא את העובדים שלהם במדינה לחופשה מחשש לחייהם עד שהאווירה בסין תירגע, בעוד שחלק אחר מהחברות יאפשרו לעובדים שלהם לעבוד מהבית.

ראש ממשלת יפן יושיהיקו נודה דרש אתמול מהרושיות בסין לדאוג לשלומם של האזרחים היפנים שנמצאים בשטח שלה. "אני מתכוון לפנות לרשויות בסין ולדרוש בתוקף שישמרו על שלומם של האזרחים שלנו בשטחם", אמר נודה אתמול לרשת הטליוויזיה הממלכתית ביפן.

המחלוקת בין שתי המדינות החלה בחודש אפריל כשראש עיריית טוקיו הודיע שהוא מתכוון להשתמש בכספי הציבור על מנת לרכוש את האיים שנקראים Diaoyu בסינית. המתיחות התגברה לאחר שהקבינט היפני אישר את המהלך לרכישת האיים תמורת 26 מיליון דולר. בסין לא אהבו את המהלך הזה ובתגובה שלחו ספינות קרב לאזור של האיים.