המינהל הקפיא מכרז לבניית 200 יח"ד בלב ר"ג

מדובר במכרז המאפשר בנייה של 200 יחידות דיור בפינת הרחובות יוסף הגלילי וז'בוטיסקי בעיר ■ ל"גלובס" נודע כי הסיבה להקפאת המכרז היא משא ומתן שמתקיים בימים אלו בין משטרת ישראל למשרד האוצר בקשר למימון פינוי המשטרה מהמתחם

מינהל מקרקעי ישראל הקפיא את מכרז מתחם המשטרה ברמת גן, וזאת לאחר שאותו המכרז נדחה כבר 5 פעמים מאז פורסם לראשונה. מדובר במכרז המאפשר בנייה של 200 יחידות דיור בפינת הרחובות יוסף הגלילי וז'בוטיסקי בעיר. ל'גלובס' נודע כי הסיבה להקפאת המכרז היא משא ומתן שמתקיים בימים אלו בין משטרת ישראל למשרד האוצר בקשר למימון פינוי המשטרה מהמתחם.

הדחייה הסדרתית כמו גם הקפאתו כעת מעידה על הקושי הגדול של מנהל מקרקעי ישראל לשחרר קרקעות במקום בו הן דרושות יותר מכל - באזורי הביקוש. במקביל נשאלת השאלה האם במהלך ארבע שנים מאז פורסם המכרז לראשונה לא יכלו הצדדים להגיע להסכמות כדי לשווק את המתחם או שמא מודעת הפרסום של המכרז באתר המינהל, המעידה על היצע מגורים באזור הביקוש, חשובה יותר מאשר סגירתו של המכרז בפועל.

המכרז פורסם לראשונה במרץ 2008 אבל בוטל זמן לא רב לאחר מכן. הסיבה לביטול - מחלוקת בין המשטרה למינהל בנוגע לפינוי השטח. במאי 2011 פרסם המינהל שוב את המכרז, לאחר שעל פניו הושגו כל ההסכמות הנדרשות בין המינהל למשטרה. אולם מאז נדחה המכרז שוב כשהמחלוקות בין המשטרה למינהל לא יושבו. ל'גלובס נודע' כי בשלב הראשון סברו כי חלק מכוחות המשטרה יוכלו להישאר במתחם אולם מאוחר יותר התברר שהדבר אינו אפשרי.

בעוד יזמים לוטשים עניים כבר זמן רב למתחם כמו גם קבוצות רכישה שהחלו מתארגנות לקראת סגירתו, מדובר במכרז הכולל תנאים לא פשוטים לזוכה. חוברת המכרז חושפת כי כדי לבנות את 200 יחידות הדיור במתחם יצטרך הזוכה לפנות מבנים הקיימים על השטח ובונקר תת קרקעי, לבנות חמישה מרתפי חנייה הכוללים חניה ציבורית, ולבנות הכנה לתחנת הסעת המונים ומעבר תת קרקעי מתחת לציר ז'בוטינסקי. בנוסף, על הזוכה במכרז גם לשמר את מבנה מצודת הטגריט הסמוך.

מוטי פלד, אחד ממארגני קבוצת רכישה שהתארגנה כדי לגשת למכרז, מתקשה להבין את התנהלות המינהל: "יש לנו כבר קבוצה מגובשת ומוכנה אבל המכרז הוקפא. זו עוד החלטה אומללה של המינהל שעושה צחוק מהיזמים. הדחיות המרובות ועכשיו ההקפאה זה פשוט יריקה בפרצוף של מי שרוצה לגשת. חברי קבוצת הרכישה לא יחכו לנצח. אם המכרז ייצא מחדש לקראת תחילת השנה זה עוד אפשרי אבל אם יידחה למועד מאוחר יותר זו תהיה בעיה". לגבי המטלות הרבות במכרז סבור פלד שבמקרה הזה מדובר דווקא ביתרון לקבוצת רכישה על פני יזם: "בימים של מצוקת אשראי יזמים לא ירצו לגשת למכרז כה מורכב. אנחנו השקענו משאבים בתכנון ובאמידת עלות המטלות. יש לנו גם הצעה מאורתם מליבו לביצוע הפרויקט".

ממינהל מקרקעי ישראל נמסר: "המכרז הוקפא לאור מו"מ המתנהל בימים אלה מול המשטרה והאוצר ,על מנת לבחון פינוי כולל של המשטרה מהשטח. עם מיצוי המו"מ יפרסם המינהל המכרז בשנית".

ממשרד האוצר נמסר כי: "בהתאם להסכמים בין משרד האוצר רשות מקרקעי ישראל והמשטרה, על המשטרה לאפשר את שיווק המגרש נשוא פנייתכם. על אף זאת, לפנים משורת הדין ומתוך התחשבות בצרכי המשטרה, הוצע למשרד לבטחון פנים אלטרנטיבות שונות לטובת שיווק המגרש עוד השנה".