מודיעין והכשרה אנרגיה החלו בקידוח באתר "שרה"

אסדת הקידוח עברה מאתר "מירה" והחלה בקידוח למציאת גז ברישיון "שרה" הסמוך - בתקציב של כ-70 מיליון דולר ■ אוהד מראני: "אנו מקווים כי הידע שנצבר ב'מירה' יסייע בידינו להשיג תגלית גז מסחרית בקידוח 'שרה'"

לאחר הכשלון החרוץ בקידוח "מירה" שהביא לצניחה ביחידות ההשתתפות בבורסה בת"א, השותפות בקידוח "שרה1" מדווחות הבוקר (א') כי החל הקידוח ברישיון ביום חמישי האחרון והפעם השותפות מייחלות לסימני גז.

השותפות ברישיון הקידוח הן מודיעין (29.2%), אי.די.בי. פיתוח (5.6%), הכשרת הישוב (5%), הכשרה אנרגיה (22.4% באמצעות עמנואל אנרגיה), עמנואל חיפושי גז (5%), אי.פי.סי (13.6%) והמפעילה GGR (כ-5%).

הקידוח הוא בתקציב של כ-70 מיליון דולר וצפוי להגיע לעומק של 4,300 מטר. הקידוח צפוי להימשך 50 ימים, והא ממוקם מדרום לתגלית הגז "דלית". אם יתגלו בקידוח סימני גז והשותפים יחליטו לבצע מבחני הפקה, עלותם צפויה לעמוד על כ-20 מיליון דולר.

האומדן הטוב ביותר (P50) למציאת גז ברישיון זה עפ"י דוח NSAI עומד על 1.5 TCF (טריליון רגל מעוקב), מעט מעל לאומדן שהוערך ברישיון מירה. עם זאת, הפוטנציאל ברישיון זה קטן משמעותית ביחס לזה ברישיון מירה, ובתרחיש הכי אופטימי יכיל המאגר כ-4.1 TCF - פחות ממחצית היקף מאגר תמר. הסיכוי הסטטיסטי למציאת גז ברישיון שרה עומד על 54%, סיכוי גבוה יחסית אך נמוך מהסיכוי הסטטיסטי למציאת גז במירה, שאותו העריכה NSAI בדוח שלה, שעמד על 63%.

השותפות הודיעו הבוקר לבורסה כי אסדת הקידוח Noble Homer Ferrington עברה מרישיון קידוח "מירה" הסמוך, הגיעה לאתר והתמקמה ברישיון "שרה", והחלה בביצוע הקידוח ביום חמישי האחרון, כאמור. האסדה היא בבעלות חברת הקידוחים NOBLE Corporation (נובל קורפוריישן), והיא בעלת יכולת לביצוע קידוחים במים עמוקים.

אוהד מראני, מנכ"ל הכשרה אנרגיה : "אנו מקווים ומאמינים כי הידע הגיאולוגי הנרחב והנתונים אשר נצברו בקידוח 'מירה', יסייעו בידינו להשיג תגלית גז מסחרית בשרה".

מראני אמר לפני כשבועיים לגבי קידוח "שרה", כי "הקידוח הזה יהיה יותר קל כי גם יש לנו את הנתונים וזה מבנה פשוט כמו כיפה, ואין מתחתיו מבנה מסובך או לא מוכר כמו ההר של מירה".

קידוחי הגז
 קידוחי הגז

בראיון ל"גלובס", האוורד קופר, מנכ"ל IPC אמר לפני כשבועיים כי "למרות שבקידוח 'מירה 1' לא נמצאו הידרו-קרבונים, היינו מוכנים לקחת את הסיכון ולהשקיע כסף נוסף מהכיס שלנו כדי לקדוח ב'שרה'". לדבריו, "על פי ההערכות של NSAI, אם נצליח ב'שרה' נוכל לספק הרבה גז לישראל, וזה יהיה גם רווחי".

בקידוח "מירה", נזכיר, הושקעו 90 מיליון דולר ולא נמצאו סימני גז. השותפות דיווח אז כי הקידוח הגיע לעומקו האנכי סופי (כ-5,200 מטר, ר"ש). במהלך הקידוח המפעיל ביצע בדיקות לוגים, תוך כדי קדיחה בהם לא נמצאו סימני פטרוליום משמעותיים, בנקודת הקידוח נמצאו חולות באיכות גבוהה מגיל המיוקן ('חולות תמר'), אך רוויים במים".

באותו יום צנחו יחידות ההשתתפות בבורסה בת"א בשיעורים חדים: הכשרה אנרגיה נפלה 50%, החברה האם הכשרת היישוב איבדה כ-12% באותו יום, מודיעין צנחה ב-28% ו-IPC איבדה 40%.