מדד המחירים השפיע לחיוב

הצמיחה היחידה שמורגשת ונראית לעין היא הצמיחה בחובות ובהסדרי החוב של הלווים הגדולים במשק

שבוע מסחר המקוצר הסתיים בעליות שערים. תקופת החגים דלה בימי מסחר אך גדושה באירועים, הן בגזרה המקומית והן מעבר לים. אחת ההפתעות של השבוע הייתה פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, שעלה ב-1%, מעבר לכל ציפיות השוק.

בשל כך, במדדים הממשלתיים - הגליל הכללי הניב תשואה חיובית של 0.65% ומדד שחר כללי הסתפק בעלייה מתונה של 0.1%. במדדים הקונצרניים, התל בונד 40 והתל בונד בנקים הניבו תשואות חיוביות של 0.78% ו-0.58% בהתאמה. מדד אג"ח כללי סיכם את השבוע עם תשואה חיובית של 0.33% ובשער של 282.34 נקודות. מדד זה נחשב לבנצ'מרק, כלומר מדד שניתן להשוות אליו תשואות.

מעכלים את תוכנית התמריצים

המשקיעים באירופה קיבלו באהדה רבה את תכנית התמריצים של נשיא הבנק המרכזי של האיחוד, מריו דרגי, לאחר שבית המשפט בגרמניה אישר הקמת קרן חילוץ אירופית. אחת המטרות של התכנית הייתה להוזיל את עלויות המימון למדינות. בהתאם לכך, ספרד הצליחה לגייס 4.6 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-12 חודשים עם תשואה שנקבעה על 2.83%, ירידה של 7.8% בעלויות בהשוואה להנפקה של אוגוסט. בנוסף, פורסם מדד אמון המשקיעים בגרמניה שעלה לראשונה מזה חמישה חודשים.

בארה"ב, הבנק המרכזי השיק סבב שלישי של הקלה מוניטרית (QE3), כאשר הבטיח לרכוש 40 מיליארד דולר של אג"ח מגובות משכנתאות (MBS) בכל חודש. המשקיעים בירכו על התכנית, אך מנגד יש הרואים בכך את עומק המשבר וצופים כי תקופת ההתאוששות תהיה ארוכה מאוד. ניתן להבין זאת בין השורות מדברי נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי, אשר הצהיר כי הריבית תישאר ברמה אפסית עד 2015. בשל התכנית ובעיית הגירעון, סוכנות הדירוג מודי'ס הודיעה כי היא שוקלת להפחית את דירוג האשראי של ארה"ב אם לא תראה שיפור ניכר במצב.

בינתיים ממשיכים להתפרסם בארה"ב נתונים מעורבים. בתחום הנדל"ן, מכירות הבתים הקיימים בשיא של יותר משנה ומדד אמון הקבלנים בשיא של שש שנים. מנגד, בתחום הצריכה, שהוא המנוע העיקרי לצמיחה, פורסם כי אשראי הצרכנים ירד במפתיע לאחר כמעט שנה של עליות בצריכה, וזאת על רקע ירידה חודשית שנייה ברציפות בחובות בעלי כרטיסי האשראי.

באסיה, לאחר תכנית התמריצים של סין, הגיע תורה של יפן. הבנק המרכזי ביפן הודיע כי יספק תמריצים מוניטריים נוספים לשווקים, והגדיל את היקף רכישות הנכסים שלו ב-127 מיליארד דולר, וכן הותיר את הריבית ללא שינוי.

אי.די.בי החוצה

אצלנו, לאחר חופשת ראש השנה המשקיעים הגיבו למבול החדשות מחו"ל. למרות שאין אצלנו תכנית תמריצים, ניתן לראות ניצנים של התאוששות וסימנים של חזרת הביטחון. ראשית - הדולר; לאחר עליות של שישה חודשים ובריחת המשקיעים לאפיק הנחשב לחוף מבטחים, אנו חווים כעת תיקון. בשיאו הגיע הדולר ל-4.08 שקלים, ולאחר ירידה של 4.65% עומד כיום שערו על 3.89 שקלים לדולר, דבר שיכול לרמז על כניסת משקיעים זרים לשוק הישראלי.

בנוסף, פורסם נתון התמ"ג לרבעון השני של השנה, שהצביע על עלייה ל-3.4% - מה שמעיד על המשך צמיחה אך בקצב מתון לעומת העבר. שר האוצר יובל שטייניץ אמר כי כלכלת ישראל צפויה לצמוח בשיעור שנתי ממוצע של לפחות 4% במהלך 10 השנים הקרובות, הודות להשקעות של חברות גלובליות דוגמת אינטל ואפל בישראל. ימים יגידו...

בינתיים, הצמיחה היחידה שמורגשת ונראית לעין היא הצמיחה בחובות ובהסדרי החוב של הלווים הגדולים במשק. בשל בעיות הנזילות, חברת הדירוג מעלות הכניסה את פרטנר לרשימת מעקב וקבעה לה אופק שלילי. את עיקר הכותרות תפס השבוע איש העסקים נוחי דנקנר, אשר שלוש חברות שבשליטתו ספגו הורדות דירוג מצד מעלות: אי.די.בי פתוח, דסק"ש ושופרסל. הבולטת שבהם היא אי.די.בי פתוח שדירוגה ירד מ-BBB פלוס ל-BB עם אופק שלילי.

על פי הגדרות הבורסה, אג"ח שהדירוג שלה יורד מתחת ל-BBB מינוס תיגרע מהמדדים בהם היא נסחרת, תוך ארבעה ימי מסחר מיום הדיווח על הורדת הדירוג. מטרת הגריעה היא לשמור על איכות גבוהה של המדדים, וכן על המשקיעים. בשל כך, ביום ג' ה-2.10 תיגרע הסדרה אידיבי פתוח ז' ממדדי התל בונד 20 ו-60, וסדרה י' של החברה תיגרע מהתל בונד השקלי. בתגובה להורדת הדירוג צללו אג"ח אלו בשיעור של 12.94% ו-9.88% בהתאמה.

*** הכותב מכהן כמנהל דסק אג"ח בקסם תעודות סל. קסם עשויה להיחשב בעלת ענין אישי בנושא הכתבה לנוכח השקעתה בני"ע ובמכשירים פיננסיים הנזכרים בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. Shimron.Rozentzvaig@xnes.co.il