צפו להתייקרויות

אחרי החגים צפוי זינוק בביקושים הפרטיים והמוסדיים בענף הרכב

המושג העממי "אחרי החגים" הפך במהלך השנים ממטבע לשון לכלי כלכלי רב-תכליתי שמאפשר לדחות פירעון חובות, להקטין עלויות שירות ("הטכנאי יוכל לבוא רק אחרי החגים") ולקמץ בהוצאות של משרדים ממשלתיים וגופי ציבור. גם ענף הרכב הישראלי נכנס בתקופה הזו להקפאה עמוקה, אבל השנה - בדומה לאיסלנד - מבעבעת לבה רותחת מתחת לקיפאון שעשויה להתפרץ ב-10 שבועות העבודה האפקטיביים שבין "אחרי החגים" לסוף השנה.

הגורם המרכזי שישפיע על כל השחקנים המרכזיים בשוק הרכב הישראלי בתקופה הזו, הוא העדכון המתקרב של "המיסוי הירוק" שייכנס לתוקף ב-1 בינואר וצפוי להקפיץ את מחירי המחירון של כמה מהדגמים המבוקשים והנמכרים ביותר בשוק.

היבואנים: מתמודדים עם מלאי מוגבל

הטבת המס הירוק נטמעה בשנתיים האחרונות בצורה יסודית במבנה התמחור והרווחיות של דגמי רכב רבים. חלק מהיבואנים העבירו חלק מההטבה הזו ישירות למחירי המחירון לצרכן, אחרים העדיפו לגלגל אותה לחברות הליסינג בצורה של הנחות סמויות, וכולם השתמשו בה כדי להגדיל את רווחיותם בפלחי השוק הרלוונטיים - לעיתים בעשרות אחוזים.

לפיכך, כאשר תפחת ההטבה בינואר בשיעור של 3,000 עד 6,000 שקל למכונית משפחתית, ושל כ-1,000-2,000 שקל במכוניות קטנות, יהיו ליבואנים שלוש אופציות תגובה עיקריות: לוותר על חלק נכבד מהרווחיות כדי לשמור על מחירים יציבים; להקטין/לבטל את ההנחות לחברות הליסינג ובכך לספוג פגיעה בתחרותיות שלהם; או לייקר את המחיר הרשמי לצרכן כדי לשמור על המבנה הקיים של רווחיות והנחות מוסדיות ברמת תמחור גבוהה יותר - כ-127-129 אלף שקל למשפחתית בסיסית - ובאותה הזדמנות גם לפצות את עצמם על שחיקת שערי המטבע. מישהו רוצה לנחש מה תהיה האופציה הפופולרית?

מה שמגביל כרגע את היכולת של היבואנים לנצל את המומנטום הוא אילוץ רמת המלאי הקיימת שקשה יהיה להרחיב אותה עד סוף השנה. רשות המסים ביצעה מהלך מתוחכם כשדחתה את ההצגה של עדכון המס הירוק ממש לרגע האחרון, ובכך מנעה את האפשרות של יצירת "רכבת אווירית" או ימית, של מכוניות שישוחררו לפני סוף השנה. כתוצאה מכך, רוב היבואנים מחזיקים כיום מלאי רגיל לרבעון האחרון, או קצת פחות מהרגיל. נזכיר, שתחזיות פסימיות לגבי השוק השנה וצפי להקטנת רכישות בסוף השנה כדי להרוויח "שנת דגם", הובילו יבואנים רבים לתכנון מלאי שמרני-עד זהיר עבור הרבעון האחרון, ולמבצעי "דחיפה" שהקטינו את המלאי.

הלקוחות הפרטיים: האסימון עוד לא נפל

כרגע נראה שההתייקרות הבלתי נמנעת של הדגמים המבוקשים נמצאת מחוץ למסכי הרדאר של הלקוחות הפרטיים. אחת הסיבות המרכזיות היא שהמיסוי הירוק, בניגוד למס הקנייה או למע"מ, נוהל לאורך כל הדרך בצורה של התחשבנות פנימית (זיכוי מס) בין האוצר ליבואני הרכב.

סיבה נוספת לאדישות היא שמכונת הפרסום היעילה של הענף טרם הביאה את עליית המחיר לתודעת הציבור. חלק מהיבואנים עדיין מעכלים ומחשבים את השלכות עדכון המס, אבל מאחורי הקלעים כבר מגובשים כמה קמפיינים גדולים שתכליתם "לעדכן" את הלקוח הפרטי ביחס לעליית המחירים המתקרבת בינואר.

סיבה נוספת לרגיעה בשוק היא שבחודשים האחרונים ראינו "מבול" של מבצעי "הארד-סייל" שמלווים בהנחות על קניית רכב חדש, ואלה יצרו את הרושם שהשוק נמצא כרגע ברוויה והכוח נמצא בידי הצרכן. אם מוסיפים לכך את אווירת אי-הוודאות במשק, את השחיקה המתמשכת במחירי המשומשות, את הזינוק במחירי הדלק, את הבטחות הרגולטור להוזלת דגמים נפוצים על רקע "ועדת זליכה" ועוד - אפשר להבין מדוע האפשרות של עליית מחירי הרכב בינואר נתפשת כלא הגיונית. אבל, כאשר "האסימון ייפול", אפשר לצפות לקפיצה משמעותית בביקוש של המגזר הפרטי. תגובות כאלה, לעיתים על סף ההסתערות, ראינו בשוק הרכב יותר מפעם אחת. זה קרה כאשר בוטלה הטבת המע"מ על מסחריות, זה קרה ביולי 2009 לקראת ההכרזה על המס הירוק, וזה קרה אפילו ביולי-אוגוסט השנה כאשר המכוניות התייקרו בשיעור של אחוז אחד בלבד בשל העלאת המע"מ ואלפי לקוחות הקדימו רכישות.

ענף הליסינג: בונים על "סיבוב" מהיר

בניגוד ללקוחות הפרטיים, חברות הליסינג הפנימו מיד את השפעות "המיסוי הירוק" על השוק והבינו את ההזדמנויות העסקיות. כך, למשל, העדכון טומן בחובו פוטנציאל לביצוע "סיבוב מהיר" על השוק בסוף השנה. במילים אחרות, לקנות בדצמבר למלאי את הדגמים במחיר הישן ואז להוציא אותם בחוזי ליסינג יקרים יותר ללקוחות בינואר. "הצדיקים" עשויים להשתמש במלאי דצמבר כדי להגדיל את התחרותיות שלהם ברבעון הראשון. הצדיקים פחות כבר ישווקו את כלי הרכב שבמלאי לפי מחירי הליסינג החדשים.

נזכיר, שלא רק מחירי הליסינג - שנגזרים ממחיר הרכב החדש - עתידים להתייקר, אלא גם שווי השימוש החודשי לעובדים, שנגזר כאחוז מהמחיר הרשמי של הרכב לצרכן. לפיכך, הצעד ההגיוני מצד ציי הרכב והעובדים הוא "לשבור חוזים" ולהקדים לרבעון האחרון של 2012 את החידוש של חוזי ליסינג, שעתידים להסתיים בחודשים הראשונים של 2013. זאת גם כדי להרוויח גם את מחירי הליסינג הנמוכים יותר וגם כדי לשריין שווי שימוש נמוך יותר לשנים הבאות.

אבל, נכון לרגע זה, מגמה כזו לא ניכרת בשטח, בין השאר מכיוון שחברות הליסינג "מורידות פרופיל" ולא מעודדות את התופעה. בכיר באחת החברות אמר לנו ש"לענף הליסינג אין אינטרס לעודד באופן פומבי הקדמת חוזים. גם כך המחירים הקיימים כיום בשוק נמוכים מדי, על סף הרווחיות, וההתייקרות בינואר תתקבל בברכה הן מבחינת השפעתה על הערך המאזני של חברות הליסינג והן בשל "התירוץ" להעלות מחירים לרוחב כל הענף ולהגדיל את הרווחיות. לקוחות שיבקשו הקדמת חוזה יקבלו זאת, אך אין לנו כוונה ליצור גל".

יש, כמובן, גם סיבות אחרות לפרופיל הנמוך. חלק לא מבוטל מחברות הליסינג נשלטות כיום על ידי יבואני הרכב ולאלה יש אינטרס להקצות את עיקר המלאי של הדגמים שעתידים להתייקר ללקוחות פרטיים, שהרווחיות בעסקאות מולם גבוהה הרבה יותר. חברות ליסינג אחרות נמצאות כיום במצוקת אשראי בשל הקושי להנפיק אג"ח בשוק ההון, ולפיכך הן מוגבלות ביכולתן לרכוש מכוניות כדי להיענות לבקשות להקדמת חוזים.

הקדמת חוזים פירושה גם קליטת מלאי מסיבי של מכוניות משומשות למלאים, שבלאו הכי די דחוסים במכוניות. אמנם באופן תיאורטי מחירן של המשומשות צפוי להתייקר בפרופורציה ישירה להתייקרות המכוניות החדשות, אבל בענף מתקשים לחזות כיום את תגובת מחירוני לוי יצחק לשינוי, במיוחד לאור העובדה שהרגולטור נושף בערפו. יצוין, כי בימים רגילים חברות הליסינג היו נמנעות מלבשר ללקוחות על התייקרות חדה שמתקרבת בשל החשש מנטישה מוגברת של לקוחות את הליסינג בכלל. אבל, מחירי הדלק הנוכחיים הפכו את הטבת הדלק החינמי - שלא מגולמת בשווי השימוש - לגורם שיוצר לעובדים מוטיבציה חזקה מאוד להישאר עם רכבי הליסינג.

בשורה התחתונה, אחרי החגים אפשר לצפות לעלייה משמעותית בביקושים לדגמים ספציפיים שעתידים להתייקר. אך כל זה מבוסס על הנחת העבודה הבסיסית שבתקופה הזו תישמר יציבות כלכלית וגיאופוליטית סבירה. לרוב זוהי הנחת עבודה סבירה עבור אופק חיזוי כה קצר, אבל במציאות ההזויה של ישראל היא עלולה להתברר כיומרנית. נקווה שלא.

שינויים בהטבות המס
 שינויים בהטבות המס