אין משפחות מלוכה בישראל

מנהלי ההשקעות צריכים לעשות חשבון נפש על אשראי זול מדי

דומה כי לא ניתן להתחיל את צום יום הכיפורים בלי להצביע על קמצוץ מן ההחמצות הכלכליות הכואבות והבולטות של השנה שחלפה ולהמליץ לנוגעים בדבר על ניצול ימי התשובה לביצוע חשבון-נפש נוקב, תוך שאיפה כי חשבון-נפש זה יביא עימו תוצאות משופרות בעתיד הקרוב.

נתחיל בהמלצה על חשבון-נפש מתבקש לבני עמי. אין מדובר בכל עם ישראל, אלא בעם מנהלי ההשקעות. רעיי היקרים, מותר להודות, רבים מאיתנו נפלו במלכודת הפרמיה הניהולית ונתנו אשראי רב וזול מדי, תרתי משמע, ליזמים ולאנשי עסקים בעלי כישורים בינוניים במקרה הטוב, וחסרי אחריות במקרה הפחות טוב.

הלקאה עצמית מוצדקת

סברנו בטעות כי בתרחישי קיצון יהיו אלו בעלי המניות בעלי השם אשר יכניסו את ידם עמוק אל כיסם וימנעו בכל מחיר מביצוע תספורות, על מנת להגן על שמם הטוב והאינטרסים העסקיים העתידים שלהם, אך לא כך היה. כפועל יוצא, תמחרנו את מרווח האשראי לחברות לא מעטות במחיר נמוך מהנדרש. עתה, כאשר הבנו בדרך הקשה כי אין משפחות מלוכה בישראל, כל שנותר לנו הוא לחזור ליסודות ולהשקיע את כל מרצנו וכישורינו בניתוח חברות יסודי, תוך שאיפה למזער ככל שניתן את שיעור הסדרי החוב הבאים בתיק ההשקעות של הציבור.

אחרי שסיימנו את פרק ההלקאה העצמית המוצדקת והמקוצרת של מנהלי ההשקעות, נמליץ לרגולטורים השונים לנצל את משבצת חשבון-הנפש המובנית בלוח השנה היהודי לטובת הפקת לקחים חשובים לא פחות.

רגולטורים אלו פשטו במתקפה סימולטנית על רובם המכריע של הסקטורים העסקיים במשק, במטרה לשנות סדרי עולם בשיטת "זבנג וגמרנו". למתבונן מן הצד היה קשה להבחין בתעדוף רגולטורי, ונראה היה כי כל המרבה להכות בסקטור העסקי הרי זה משובח.

רגולטורים יקרים, אנא שאלו עצמכם - האם מישהו מטעמכם אמד בצורה יסודית את המחיר אשר שילם וצפוי לשלם התיק הפנסיוני של כולנו, בעקבות פרץ הרגולציה ששטף את ארצנו בשנה האחרונה? האם יש בישראל תוכניות אמיתיות לקליטת המפוטרים מהסקטורים העסקיים שבהם אתם מטפלים בכפפות של ברזל? ייתכן שאתם סבורים בטעות כי זה לא העסק שלכם, אבל אנו סבורים אחרת.

הרגולטורים ומנהלי ההשקעות הם רק צמד חוליות בשרשרת בת ארבע חוליות שבחרנו להמליץ להן לעשות השנה חשבון-נפש. החוליה הבאה בתור היא מנהלים בכירים רבים ודירקטוריונים בסקטור העסקי. מנהלים בכירים רבים ודירקטוריוני המריונטות אשר סביבם לא דאגו למצוא ולנהל את נקודת האיזון החמקמקה והדינמית במשולש - בעלי מניות, עובדים, קהילה - ונותרו נאמנים בעיקר לבעלי המניות. מנהלים ודירקטורים אלו לא יכולים להאשים רק את הרגולטורים בהיפר-אקטיביות בשנה העסקית הקשה אשר עברה עליהם, וכתוצאה מכך גם עלינו.

התחממות של שוק הדיור

על המנהלים והדירקטורים שידעו לגרוף שכר עתק בלי שום פרופורציות לביצועים העסקיים מוטלת החובה לנצל את שעת חשבון-הנפש ביומן כדי לברר עם עצמם כיצד לבצע את המטמורפוזה הנדרשת ולהפוך למשרתיהם של שלושת האדונים שמנינו, ולא להיוותר משרתיהם של אדון אחד בלבד.

ועוד מי שצריכים לעשות חשבון-נפש הם שרי ממשלת ישראל, בעיקר על אופן הטיפול שלהם בשוק הדיור למגורים. בניגוד לאתגרים כלכליים חיצוניים אשר נכפו על כלכלת ישראל ונזקפים בטעות לאחריות המדינה, בכל האמור בפתרונות הלא-מספקים אשר נופקו לשוק הדיור המקומי, האחריות המלאה היא של ממשלת ישראל. הציבור הישראלי שבע מרפורמות על הנייר ורוצה לראות תוצאות בשטח.

בפתח השנה החדשה אנו חוזים בהתחממות מחודשת של שוק הדיור ונראה כי חלום הדירה של הציבור העובד ימשיך להתרחק בטווח הנראה לעין. זהו כישלון צורב בייצור אלטרנטיבת דיור שפויה לאזרחי המדינה. הכישלון הצורב של ממשלת ישראל בבלימת עליית מחירי הדיור ובבניית שוק אלטרנטיבי לשכירות מחייב חשבון-נפש נוקב מצד קברניטיה.

*** הכותב הוא האסטרטג הראשי של קב' איילון