"אין סיבה להקטין את החשיפה למניות; הזדמנויות בבנקים"

קרן יער-און מהלמן-אלדובי משאירה את שיעור החשיפה למניות על 28% ומסבירה כי "שוק התקשורת עדיין בטלטלה"

למרות חוסר הוודאות הכלכלי הנמשך בעולם, סימני ההאטה וחוסר העניין הגובר במסחר המקומי, כמעט מבלי ששמנו לב מדד המעו"ף טיפס בחודשיים האחרונים בשיעור נאה של 10%.

למרות זאת, במבט להמשך, מנהלת ההשקעות קרן יער-און מהלמן-אלדובי אומרת כי "לצערי הרב, אני פסימית בבחינת השוק הישראלי, בין היתר בשל הרגולטור שממשיך להקשות על התנהלות החברות, המשך ההשפעות של ההאטה באירופה, הגירעון שהולך וגדל וגזירות פיסקאליות נוספות הצפויות להגיע".

למרות הפסימיות, יער-און לא משנה את שיעור החשיפה המנייתית בתיק ההשקעות שהיא מציגה חמישה חודשים אחרי שהתארחה במדור, ומותירה אותו על 28%. לדבריה, "באחרונה ראינו עליות יפות בשווקים בחו"ל וגם בארץ. צריך להיות ערניים כי יכול להיות שיגיע מימוש. בסך הכול אין סיבה להקטין את ההחזקה המנייתית".

בהתאם יער-און מקצה כ-45% מהרכיב המנייתי בתיק לשוקי חו"ל, כשהיא מציינת כי "השוק המועדף עלי הוא ארה"ב, שמצליח מעט להתאושש ומגלה סימנים של אופטימיות".

בנוסף היא מזהה הזדמנות בתמחור חלק מהמניות בשוק המקומי. בין אלה היא מציינת את מניות הבנקים הנסחרים במכפילי הון מאוד נמוכים, מניות הגז והנפט אחרי פרסום מסקנות ועדת צמח שיאפשרו גמישות בייצוא הגז, ומניות חברות נדל"ן בעלות פיזור גבוה ומינוף נמוך.

"שוק התקשורת עדיין בטלטלה"

בתקופה שחלפה מאז הביקור הקודם של יער-און במדור, שתיים מבין המניות המומלצות שלה, עזריאלי ודלק אנרגיה, רשמו ירידות דו-ספרתיות בערכן (11%-12%).

יער-און מציינת כי "רוב המניות ירדו בתקופה זו. העליות הגדולות נרשמו בעיקר במניות הטכנולוגיה. דלק אנרגיה היא חלק מהסקטור שאנחנו מאמינים בו, ועזריאלי היא חברה יציבה עם מינוף נמוך ואני מרגישה עמה בנוח".

יער-און מעדיפה להיות בהחזקת חסר במניות ענף התקשורת, שם היא סבורה כי "הטלטלה עדיין לא הסתיימה. עולם התקשורת עומד להשתנות ויש שם הרבה חוסר ודאות. צריך לראות את החברות פועלות בקונסטלציה החדשה שאליה נכנסו".

עוד היא מציינת כי "הייתי נשארת עם חשיפת חסר גם לסקטור הקמעונאות וחברות ההחזקה כגון אי.די.בי, דסק"ש ואפריקה ישראל, שבדוחותיהן ניתן לראות כי שווי התחייבותיהן עולה על נכסיהן".

חלק ניכר מהתיק, בהיקף דומה, מקצה יער-און לאפיקים הקונצרניים בהטיה צמודת מדד, ואג"ח ממשלתי בנטייה לסדרות שאינן צמודות מדד. לגבי האפיק הקונצרני היא מציינת כי "עולם זה מגלם בתוכו הזדמנויות רבות וגם סיכונים. הוא מחייב ראייה ארוכת טווח וניתוח ספציפי של נכסי החברה אל מול התחייבותיה, תוך מתן עדיפות לחברות עם הון עצמי וביטחונות (גם על פני פגיעה משמעותית בתשואה). אג"ח דוגמת מליסרון ה' וגזית גלוב י' עונות לקריטריון זה".

מבין ההמלצות הקודמות של יער-און בולטת לשלילה סדרה כו' של אפריקה ישראל, שצנחה בקרוב ל-20%. יער-און סבורה כי "עדיין נראה את הכסף בסדרה הזו, אני לא חוששת מכך. השוק מתמחר פאניקה בחלק מהסדרות, ואפשר למנף אותה, כמובן בסלקטיביות".

לדבריה, "השוק נותן תמחור חסר בלא מעט אג"ח בענפים שונים במשק אשר נסחרות בתשואות דו-ספרתיות (רוב האג"חים נסחרות מתחת לערכן המתואם). הניסיון שלי משנת 2008 לימד אותי כי כאשר השוק בחרדה זהו בדיוק הזמן לבחור נכון ולשפר את התשואה הפנימית של התיק. לדוגמה, אג"ח בז"ן א', אשר רשמה ירידות חדות במיוחד, נראה כי הגיעה לתשואה דו ספרתית מעניינת.

"החולשה הכללית מביאה הזדמנויות להשפיע על תשואת התיק באופן משמעותי ברמת סיכון ספציפית, מעניינת ואטרקטיבית גם אם פרק הזמן ליהנות מההשקעה יהיה בטווח בינוני ואף ארוך.

"ההמלצה שלי היא החזקה של 35%-40% מהרכיב הקונצרני לטובת אג"ח מדורגות במח"מ של 4-5 שנים בסדרות ספציפיות מגובות בטוחות", היא אומרת.

במבט להמשך מציינת יער-און כי "אני חוששת שבשנת 2013 נהיה ערים לבעייתיות גדולה יותר בדבר מיחזור החוב של החברות, ונראה לא מעט חברות מצטרפות למועדון 'הערת עסק חי'. הסיבות לכך, מעבר להשפעות המשבר באירופה, הן מעורבות הממשלה אשר באופן שיטתי אינה פוסחת על אף סקטור ברשימה. ללא ספק בשנה הבאה נצפה לרגולציה גוברת בסקטורים נוספים במשק".

בהשקעה ברכיב הממשלתי מציגה יער-און נטייה קלה לטובת סדרות צמודות המדד, בחלוקה של 45%-55% מול הסדרות השקליות, בשל "שוק עם ציפיות אינפלציה גבוהות תוך חוסר ודאות פיסקאלי".

רכיב גבוה של מזומן

לדברי יער-און, אחרי שמדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט עלה ב-1%, גם שני המדדים הקרובים צפויים להיות גבוהים, והיא מעוניינת לנצל מצב זה. עם זאת היא חוששת כי עד סוף השנה המדדים יחזרו להיות נמוכים וההאטה הכלכלית תורגש בשוק.

בסך הכול, מעדיפה יער-און לשמור על רכיב גבוה של מזומן ושווי מזומן בתיק לצורך ניצול הזדמנויות בשוק, ומקצה 10% מהתיק למט"ח ואג"ח בחו"ל.

עוד היא מציינת כי "בהמשך להמלצתי הקודמת לרכישת דולר ברמה של 3.7 שקל לדולר, אני עדיין ממליצה להחזיק רכיב דולרי משמעותי בתיק, ולו כהגנה וקורלציה הפוכה לשוק הישראלי".

*** הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך