מבחן דרכים: אאודי A3 - רכב פרימיום במידות קטנות

אאודי A3 מוכיחה שוב כי אפשר להשתרע על שטח מצומצם ובכל זאת להעניק ללקוח תחושה ברורה של איכות והדר

כאשר נולדה ה-A3 הראשונה ב-1996, נעצתי בה עיניים קצת לעגניות. בעיקר גיחכתי ביני לביני למשמע התואר שהוענק לפלח ("סגמנט" בלע"ז מוטורי) אליה היא היתה אמורה להשתייך, ובעצם - לייצר יש מאין: "קומפקט פרימיום". או "פרימיום קומפקט". כלומר, קטנטנות-פאר. גמדות-עילית. מצומצמות-לוקסוס. ננסית-צמרת... יכולתי להמשיך ולרשום עוד ועוד אוקסימורונים שכאלה. כי במוחי השמרני נתקבע קשר בל-נותק בין פאר, עילית, לוקסוס, צמרת ואחיותיהן הסופרלטיביות, לבין ממדים. גודל. מרחב מחייה. מטר-מרובע ומעוקב.

טעיתי. בגדול. כלומר - בקטן. ה-A3 של אאודי הוכיחה גם הוכיחה כי יש פרימיום קטן-ממדים. אפשר להשתרע על שטח מצומצם ובכל זאת להעניק ללקוח תחושה ברורה של איכות והדר. ה-A3 אכן יצרה פלח מכוניות חדש, וההצלחה היתה גדולה.

הדור השני נולד ב-2003. יחד עם קודמו הגיע למכירות של 2.8 מיליון יחידות. השנה הגיעה שעתו של הדור השלישי להגיח לאוויר העולם. דור שלישי הוא בדרך כלל מבחן לא פשוט. בעיקר כאשר צמד הדורות הראשונים נחשב מוצלח. צריך לחדש, אך אסור להגזים. צריך לבשר בשורה שונה, אך אסור להתרחק מן המקורות.

בכל הקשור לעיצוב החיצוני, אין ספק כי עיקרון ההמשך והשינוי נשמר בקפידה. אפשר אפילו לומר, בצער מסוים, כי יש הרבה "המשך" והרבה פחות "שינוי". איש כמובן לא יטעה בשם משפחתה של ה-A3. די להעיף מבט חטוף בחזיתה כדי לזהות את הג*נים של משפחת אאודי. בצדודית נוספו כמה וכמה קווים חדים ומסוגננים, והירכתיים עברו מתיחת-עכוז ושאיבת שומן, אך הסך הכול לא ידיר שינה מעיניו של איש. הכול מתון, הכול רגוע, הכול צפוי, הכול מוכר ואפילו שמרני. המניעים מובנים, אבל הלב היה שמח לראות קצת יותר תעוזה.

ה-A3 יושבת על הפלטפורמה החדשה של קונצרן פולקסוואגן. זו שתשרת מגוון גדול של דגמים, ובראשם - הגולף החדשה הממשמשת ובאה. יש סכנת מה בשיתוף כה גדול, ועוד גדל והולך, של מרכיבים ומיכלולים בין כל זרועותיו של קונצרן גדול. אודי, פולקסוואגן, סיאט, סקודה - הכול עלול להיעשות קצת דומה מדי. קונצרן פיאט חטף בעבר חבטה מאוד קשה כאשר ביסס יותר מדי מותגים ודגמים על פלטפורמה אחת (זו של ה"טיפו" הזכורה לטוב ולרע). עד כה מצליח קונצרן פולקסוואגן לחמוק מן המלכודת הזאת. הלוואי שכך יהיה גם בעתיד.

בזכות הפלטפורמה החדשה זכתה ה-A3 לבסיס גלגלים מוגדל (יחסית לדגם היוצא). כלומר, יותר מרחב מחייה לנוסעים. ובזכות שימוש נדיב באלומיניום ותכנון דקדקני, המכונית גם קלה משמעותית מקודמתה. עד כ-80 קילוגרם הושלו ממנה. במכונית שמלוא משקלה מסתובב סביב ה-1,200 קילו, זו הרזייה בהחלט משמעותית.

להשקה בפלמה דה-מיורקה, גויסו ארבעה מנועים. שני דיזלים (שלא הספקתי לחוות) ושני בנזינאים. האחד בנפח 1.8 ליטר, 180 כו"ס ו-25 קג"מ. השני - בנפח 1.4 ליטרים. אך לא היה זה המנוע "הבסיסי", זה המפיק 122 כוחות סוס ו-20 קג"מ. אף שהמנוע הזה יהווה חלק חשוב מאוד בתפריט של ה-A3 החדשה, הוא כלל לא הגיע להשקה. במקומו שוגר למשימה מנוע חדש לחלוטין, המייצר 140 כוחות סוס ו-25 קג"מ, אשר ישודך רק לדגמים בהם תותקן מערכת "בוכנות כבקשתך". תכליתה של המערכת הזאת, כידוע, הוא לחסוך עוד קצת דלק בעזרת השבתת שתיים מהבוכנות במצבי שיוט שאינם דורשים כוח רב.

המנוע החדש הזה הוא מאוד מרשים. כל הנוהגים בו גומרים עליו את ההלל. גם אני. 18 הסוסים הנוספים, ובעיקר עוד 5 קילוגרמים-מטר של מומנט, עשו אותו חד, מגיב, גמיש, זריז ומהנה. ויחד עם תיבת 6 הילוכים אוטומטית כפולת-מצמדים (DSG בשפת העם המלומד) או תיבת 6 הילוכים ידנית, הוא עושה את ה-A3 למכונית משובבת בהחלט.

מותר להניח שגם ה-1.4 החלש יותר, שבוודאי יהיה מן הראשונים להגיע לישראל, לא יאכזב.

מנוע ה-1.8 הוא, מטבע הדברים, ברייה הרבה יותר כוחנית. משודך למערכת קוואטרו הוא אמור היה לייצר חוויית כביש מסעירה, אך הוא לא עושה זאת. הוא מהיר, הוא אוחז את הכביש באדיקות ובמסירות, הוא בטוח ומדויק, אבל האש לא מפעמת בו. אולי מחמת הגה שסובל מתחושה קצת חשמלית, אולי בגלל כיול נינוח יותר של המיתלים. אך מן הסתם - בכוונת מכוון. מתוך היכרות עם היכולות הדינמיות שאאודי יודעת לנטוע במוצריה הספורטיביים, אין בליבי ספק כי הגזרה הספורטיבית ממש ממתינה ל-S3 המוצגת ממש בימים אלה, וכמובן גם ל-RS3, שכבר מככבת בחלומותיי עוד בטרם נולדה. (לא-מכבר חוויתי זמן קצר ומסעיר על ה-RS3 הנוכחית, ו... למה להרבות במלים? באותה הזדמנות נהגתי גם ב-R8 של אאודי, דגם-העל הספורטיבי, ולו היה איש נדיב מציע לי ליטול לעצמי אחת מן השתיים הללו, ללא היסוס הייתי בוחר ב-RS3. לא בגלל שיש בה חמישה מושבים, אלא רק בגלל יכולותיה הדינמיות.

שנה לאחר לידתה של ה-A3 הראשונה, נולדה גם המתחרה הראשונה שלה: מרצדס A קלאס, שלא מזמן הציגה דור חדש ומעניין. ב-2004 הצטרפה לחבורה גם הב.מ.וו סידרה אחת, שגם לה גרסה חדשה ומשכנעת. בקיצור, נהייה צפוף בגומחת ה"קומפקט פרימיום".

נשקה הסודי של ה-A3, טמון בתא הנוסעים שלה. הוא פשוט מרהיב. שובה לב, עין וטוסיק. באיכותו, בחומריו, בתכנונו, בדייקנותו, בארגונומיה המופתית, בסביבת הנהג הכמעט מושלמת, ובקפידה שבה נבנה והורכב. זהו תא שתחושת "פרימיום" ברורה, מפנקת וחד-משמעית עולה מכל תפר בריפוד, מכל כפתור בלוח המחוונים, מכל קו עיטור מדויק ומכל שילוב מחושב וטוב-טעם של צבעים, חומרים ועיצוב.

הכותב היה אורח של סיאט בהשקת המכונית באירופה

אאודי
 אאודי

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו סדרה 1

במחיר שמתחיל ב-156 אלף שקל לדגם ידני (167 אלף לאוטומטי) מציעה ב.מ.וו את ה-116, גרסת הבסיס של סדרה 1. למכונית יש מנוע 1.6 ליטר בהספק 136 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית מתוחכמת בת 8 מהירויות ולשלדה הנעה אחורית מושחזת.

מרצדס A קלאס

מרצדס נכנסת לטריטוריה של מכוניות הקומפקט-ספורט-פרימיום עם סדרה A קלאס. למכונית יש בסיס גלגלים של 2.7 מ' תא נוסעים מרווח ובגרסת הבסיס, שעולה 180 אלף שקל, גם מנוע 1.6 ליטר בהספק 122 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים בת 7 מהירויות.

אלפא ג'ולייטה

ב-175 אלף שקל מציעה אלפא רומיאו את גרסת ה-170 כ"ס האוטומטית של הג'ולייטה חמש-דלתות. יש לה מנוע 1.4 ליטר טורבו, תיבה כפולת מצמדים בת 6 מהירויות והרבה סקס-אפיל. החסכנים יוכלו למצוא גרסה אחרת ב-160 אלף שקל.