רק יצאו וכבר נדחו: המינהל דחה מכרזי שכירות ל-612 יח"ד

היענות נמוכה של קבלנים ויזמים בשלושה מכרזי שכירות שפורסמו לאחרונה במודיעין, באר שבע וירושלים ■ "מדובר במכרזים הראשונים בתחום זה ובשונה ממכרזים רגילים במקרה הזה נדרשת היערכות מקיפה יותר"

משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל פרסמו הודעות דחייה לשלושת מכרזי השכירות שפורסמו לאחרונה במודיעין, באר שבע וירושלים. המועד החדש להגשת הצעות הקבלנים או היזמים הוא 25 בנובמבר.

במודיעין מדובר במכרזים ל-164 יחידות דיור במסלול להשכרה בשכונת קייזר דרום; בבאר שבע - 318 יחידות דיור בשכונת הרכס (רמות ב') ובירושלים - 130 יחידות דיור בחומת שמואל.

היענות נמוכה

דחיית המכרזים יכולה להעיד על היענות נמוכה של קבלנים ויזמים להגשת הצעות כמו גם על חבלי לידה קשים למכרזים אלה, שהשוק מתמודד איתם לראשונה. "מדובר במכרזים הראשונים בתחום זה ובשונה ממכרזים רגילים במקרה הזה נדרשת היערכות מקיפה יותר", מסבירה עפרה חדד, סמנכ"ל ובעלים של חברת יורו ישראל, שהשתתפה בסיור הקבלנים לאחר ממכרזי השכירות ואף שוקלת להתמודד במסגרתו, "המימון למכרז כזה שונה ונושא הקצאת האשראי היום מצד הבנקים אינו קל. גם הם צריכים ללמוד את הנושא יחד עם היזמים. בניית דירות למכירה בשוק החופשי בצד השכרה לטווח ארוך לזכאי משרד השיכון מעלה כמה שאלות שעדיין צריכים ללמוד איך מתמודדים איתן: איך יגיבו רוכשי הדירות לאוכלוסיית השוכרים הצפויה להתגורר יחד איתם וכיצד יש לתמחר זאת".

לדברי חדד, "אין הרבה מתעניינים עכשיו אבל אני בטוחה שאחרי שיזם אחד יתקדם וייכנס לתחום יבואו רבים אחריו. אני מקווה שלא נראה דחיות נוספות".

שלושת המכרזים האמורים פורסמו במסגרת מסלול א' של משרד הבינוי והשיכון במכרזי השכירות. מסלול זה קובע כי הקרקע תימכר ב-30% מערכה והיזמים והקבלנים יתחרו למעשה על מחיר השכירות הנמוך ביותר לזכאי משרד הבינוי והשיכון. עוד על פי מסלול זה, 40% מהדירות יימכרו בשוק החופשי ושאר הדירות יעמדו להשכרה לטווח ארוך. 40% מהדירות להשכרה יושכרו בדמי שכירות מפוקחים לפי שכר הדירה הנמוך ביותר שיוצע במכרז ו-20% בהשכרה לטווח ארוך במחיר השוק.

ממשרד השיכון נמסר כי "המכרזים נדחו בשל שאלות שהעלו הקבלנים המתעניינים הנובעים משיטת המכרז החדשה המבטיחה הנחות משמעותיות על הקרקע ומתנהלת לראשונה, ולאור תקופת החגים, הוחלט על דחיית המכרזים בכחודש". מהמינהל נמסר כי "היות שמדובר בסוג מכרזים חדש ומורכב יותר, ההארכה ניתנה על מנת שהמציעים יוכלו ללמוד את הנושא טוב יותר ולגשת למכרז".