חשד: חברת אל-על "ניפחה" הוצאות אבטחה

בדיון בנושא שנערך במשרד התחבורה הוצע למנות גורם חיצוני שיבדוק את הטענות ■ אל-על: "החברה פועלת בשקיפות ובמקצועיות תוך קיום החלטות הממשלה בנושא"

גורמים בענף התחבורה: משרד התחבורה העביר לאגף החקירות והמודיעין (אח"מ) במשטרת ישראל מסמך שקיבל מגורם בענף התעופה, המעלה חשד כי חברת התעופה אל-על ביצעה לכאורה גביית יתר מהמדינה ומחברות תעופה ישראליות בגין הוצאות אבטחת התעופה הישראלת בחו"ל - כך נודע ל"גלובס".

אל-על משמשת מאז ומתמיד כזרוע של המדינה בכל הקשור במתן שירותי אבטחה לתעופה הישראלית בחו"ל, עבורה ועבור חברות התעופה הישראלית האחרות: ארקיע וישראייר. תפקידה זה קיבל משנה תוקף בהחלטת ממשלה שהתקבלה בנושא אשתקד.

אל-על מפעילה אגף אבטחה ממלכתי האמון על מתן שירותי אבטחה, וכל חברות התעופה הישראלית - שמחויבות על-פי חוק לנקוט אמצעי אבטחה בטיסותיהן - כפופות בנושא הזה לאגף האמור.

לטענת גורמים בענף, אל-על היא גם הגוף שמגיש למדינה את החשבון הכולל בגין הוצאות האבטחה של כל חברות התעופה הישראליות, כולל שלה עצמה. המדינה מאשרת את החשבון ומחזירה (מסבסדת) לאל-על 70% מסך ההוצאות הכולל, ומחייבת אותה ואת יתר חברות התעופה בחלק שלהן (כל אחת בהתאם לנפח פעילותה) ב-30% הנותרים.

רק לפני כחודש הכריז הממונה על ההגבלים העסקיים, דוויד גילה, על אל-על כמונפולין במתן שירותי אבטחת תעופה בחו"ל. זאת לאחר שרשות ההגבלים העסקיים בדקה ומצאה כי לאל-על, באמצעות אגף הביטחון שלה, יש בלעדיות מוחלטת על-פי דין במתן שירותי אבטחת נוסעים ומטען בטיסות של החברות הישראליות מישראל לחו"ל, מחו"ל לישראל ומחו"ל לחו"ל. משמעות ההחלטה היא שניתן יהיה להטיל מגבלות על המחירים שאל-על גובה מחברות התעופה הישראליות האחרות.

עוד נודע ל"גלובס" כי בשבוע שעבר (יום ה') התקיים במשרד התחבורה דיון בעקבות הטענות האמורות לעיל, בראשותו של דני שנער, מנהל אגף ביטחון במשרד התחבורה. בתוקף החלטת ממשלה אחרונה בעניין הסדרת אבטחת התעופה האזרחית בחו"ל, קיבל שנער סמכות לנהל בירורים במחלוקות בנושא אבטחת תעופה.

לטענת הגורמים, בדיון, בו השתתפו נציגי חברות התעופה הישראליות וכן נציגי השב"כ ומשרד האוצר, הוצע למנות גורם חיצוני בלתי תלוי - רואה חשבון - שיבדוק את החשדות האמורים.

גורמים שהשתתפו בדיון אמרו ל"גלובס" כי נציגי אל-על התנגדו לסוגיית הבודק החיצוני. "כל העסק הזה לוט בערפל, כי זה ביטחון, וזה נושא רגיש, לכן יש מקום לפזר את הערפל על-ידי כך שגורם בלתי תלוי יסתכל על המספרים ויחליט האם החיובים הם הגיוניים או לא".

גורם מתון יותר בסיפור אמר ל"גלובס": "לעניות דעתי, יש כאן יותר חוסר איזון בתמחור של סעיפים שונים המרכיבים את הוצאות הביטחון - ופחות ניסיון לרמות מישהו".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד אינו מופקד על בדיקת החשדות בעניין הספיציפי".

מאל-על נמסר בתגובה: "אל-על דוחה מכל וכל את הטענה על אי-סדרים. אל-על פועלת בשקיפות ובמקצועיות, תוך קיום החלטות הממשלה בנושא".

לא ניתן היה לקבל את התייחסות אגף החקירות והמודיעין במשטרה, אליו, כך על-פי גורמים, הועבר המסמך בנושא.