האיכרים: מחיר הפירות ברשתות גבוה ב-350% מהמחיר לחקלאי

דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים: "רשתות השיווק שברו שיאים בפערי התיווך שגבו ממכירת פירות העונה" ■ מחיר תפוחים לחקלאי - 2 שקלים לק"ג, הרשתות מוכרות לצרכן ב-9 שקלים ■ מחיר הקיווי לצרכן גבוה פי 3.7 מהמחיר לחקלאי

התאחדות האיכרים בישראל יוצאת פעם נוספת בהאשמות חריפות נגד רשתות השיווק, אשר לטענתה גובות על הפירות פערי תיווך שמגיעים למאות אחוזים. על-פי הנתונים, בזמן שמחירו של קיווי לחקלאי עמד על 8 שקלים - בשופרסל דיל בתל-אביב, במגה בול בתל-אביב ובמגה בול בראשון-לציון נמכר הקיווי ב-30 שקל לק"ג - כמעט פי ארבעה.

פערים מהותיים נמצאו גם בפירות אחרים. מחיר האפרסמון לחקלאי עמד על 6 שקלים לק"ג, אך במגה בול בתל-אביב הוא נמכר ב-17 שקל לק"ג - כמעט פי שלושה.

מחיר הלימון במגה בול תל-אביב ובמגה בול ראשון-לציון הוא פי ארבעה ממחירו לחקלאי - 10 שקלים לק"ג, לעומת 2.5 שקלים לק"ג המשולמים לחקלאי. בשופרסל דיל תל-אביב המחיר נמוך רק מעט יותר - 9 שקלים לק"ג.

המחיר לחקלאי הוא המחיר שהחקלאים מקבלים בשוק הסיטונאי בעבור היבולים שלהם, והוא ממילא נמוך ב-20% מהמחיר לסיטונאי. מחיר גבוה ברשת השיווק משפיע כמובן על כמויות הקנייה ומוריד את כמות הצריכה הכללית של הפרי. בנוסף, מחירי הפירות והירקות הינם מרכיב חשוב במדד המחירים לצרכן, המשפיע באופן ישיר על ההוצאות הנגזרות בכל משק-בית.

"רשתות השיווק שברו השבוע שיאים חדשים בפערי התיווך שגבו ממכירת פירות העונה, פערים שהסתכמו במאות אחוזים", כך אומר דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים בישראל.

אמיתי מבקש מהמדינה להטיל פיקוח על עלויות התיווך, אשר ימנע מכל הגורמים המתווכחים בין החקלאי לצרכן לגבות מחירים בפערי תיווך גבוהים ולא סבירים, ובכך, בין השאר, להוביל להתייקרות במחירי הצרכן. מדובר בחברות הפועלות בהובלה, שיווק ומכירה של פירות וירקות.

לדברי אמיתי: "הנזק הנגרם מפערי התיווך במחירים פוגע במתחם רחב של תחומים היוצא מגדר מחיר הפירות והירקות גרידא. החקלאים נמצאים בתחתית סולם העבודה וההשקעה, והם גם אלה שבסופו של יום מקבלים את התרומה הזעומה עבור השקעתם".

חשוב לציין כי לרשתות השיווק יש הוצאות נוספות על מכירת הפירות, לרבות פחת על הסחורה, ואולם הוצאות אלה אינן יכולות להסביר פערי תיווך גבוהים כל-כך. עוד נציין כי מכירת הפירות והירקות בישראל פטורה ממע"מ, וכי רמת המחירים ברשתות השיווק שונה מאזור לאזור, בהתאם לרמת התחרות.‏

יצוין כי רשתות השיווק נוהגות לא אחת להוריד את מחיר העגבנייה ולעתים גם את מחיריהם של הבצל היבש והמלפפון, כדי למשוך קונים וליצור תדמית של מחיר זול, אך במקביל ממש הן מעלות את מחירי הפירות. ‏

"לא רלוונטי"

מרשת שופרסל נמסר בתגובה: "המחיר המצוין כ'מחיר לחקלאי' כביכול אינו רלוונטי, משום ששרשרת הערך בתחום הפירות והירקות כוללת בתוכה גורמים נוספים עד שמגיע המוצר מהחקלאי לקמעונאי. כך לדוגמה, בית האריזה, אשר טומן בחובו עלויות אחסון, קירור, אריזה, הפצה וכדומה. על כן מחירי הקנייה של הרשת הנם שונים לחלוטין מהמחירים המצוינים בפנייה.

"בנוסף, בפנייה מצוינים מספר פירות אשר לא נמצאים כעת ברשת בשל עונתיות, כגון חבושים ותפוזים, אשר אין עדיין בישראל, ואלה המוצעים למכירה ברשת הם פירות שאוחסנו וקוררו ולא נרכשו לאחרונה מהחקלאי. היות שכך, עלות הקנייה איננה רלוונטית, שכן נוספו לה עלויות אחזקה וקירור משמעותיות מאז נקנה הפרי. מוצרים אחרים כגון קיווי לא מצויים כעת בישראל, ועל כן מיובאים על-ידי החברה בעלות ששונה בתכלית מהעלות המצוינת לכאורה כעלות לחקלאי".

תגובת רשת מגה טרם התקבלה.

דוגמאות

להלן מספר דוגמאות להשוואה בין המחיר לחקלאי לבין המחירים שגובות רשתות השיווק בעבור הפירות, לפי נתוני התאחדות האיכרים:

קיווי
מחיר לחקלאי: 8 שקלים לקילו.
מחיר שופרסל דיל ת"א: 29.99 שקלים לקילו.
מחיר מגה בול ת"א: 29.99 שקלים לקילו.
מגה בול ראשל"צ: 29.99 שקלים לקילו.

אפרסמון
מחיר לחקלאי: 6 שקלים לקילו.
מחיר מגה בול ת"א: 16.99 שקלים לקילו.
מגה בול ראשל"צ: 14.99 שקלים לקילו.

לימון
מחיר לחקלאי: 2.5 שקלים לקילו.
מחיר שופרסל דיל ת"א: 8.99 שקלים לקילו.
מחיר מגה בול ת"א: 9.99 שקלים לקילו.
מגה בול ראשל"צ: 9.99 שקלים לקילו.

תפוח עץ סמיט
מחיר לחקלאי: 2 שקלים לקילו.
מחיר שופרסל דיל ת"א: 8.99 שקלים לקילו.
מחיר מגה בול ת"א: 7.99 שקלים לקילו.
מגה בול ראשל"צ: 7.99 שקלים לקילו.

תפוח עץ גלה
מחיר לחקלאי: 2.5 שקלים לקילו.
מחיר שופרסל דיל ת"א 8.99 שקלים לקילו.
מחיר מגה בול ת"א: 7.99 שקלים לקילו.
מגה בול ראשל"צ: 7.99 שקלים לקילו.

אפרסק
מחיר לחקלאי: 2.5 שקלים לקילו.
מחיר שופרסל דיל ת"א: 8.99 שקלים לקילו.
מחיר מגה בול ת"א: 9.99 שקלים לקילו.
מגה בול ראשל"צ: 9.99 שקלים לקילו.

חבושים
מחיר לחקלאי: 3.5 שקלים לקילו.
מחיר שופרסל דיל ת"א: 9.99 שקלים לקילו.
מחיר מגה בול ת"א: 10.99 שקלים לקילו.
מגה בול ראשל"צ: 10.99 שקלים לקילו.

פומלית
מחיר לחקלאי: 2 שקלים לקילו.
מחיר שופרסל דיל ת"א: 5.99 שקלים לקילו.
מחיר מגה בול ת"א: 6.99 שקלים לקילו.

קלמנטינה
מחיר לחקלאי: 1.5 שקלים לקילו.
מחיר שופרסל דיל ת"א: 5.99 שקלים לקילו.
מחיר מגה בול ת"א: 5.99 שקלים לקילו.

תפוז
מחיר לחקלאי: 2 שקלים לקילו.
מחיר שופרסל דיל ת"א: 5.99 שקלים לקילו.
מחיר מגה בול ת"א: 5.99 שקלים לקילו.

פערי התיווך
 פערי התיווך