לארי אליסון: הצטרפנו למחשוב ענן בעקבות הבשלת המוצרים

אלף אורחים הגיעו לכנס המחשוב השנתי של אורקל ■ אליסון, מנכ"ל החברה שהגדיר בעבר את מחשוב הענן כ"קשקוש מוחלט" הציג השנה גישה אחרת: "לקח לנו המון זמן לבנות פלטפורמה מתאימה"

לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד חברת אורקל, מעולם לא היה טיפוס של מיינסטרים. אליסון שייך לבני הדור שהקימו את ענקיות ההיי-טק של ימינו, לצד ביל גייטס וסטיב ג'ובס, מה שלא הפריע לו ליהנות מתדמית הילד הרע, זה שמעדיף להתנהל הפוך מכולם, להילחם במקום להתפשר ולהשמיץ את המתחרים בכל דרך אפשרית. כאשר אליסון מחליט להשתלב בתחום שהמתחרים כבר פעילים בו מספר שנים, קשה להתייחס לכך כאל מובן מאליו.

אורקל, שמספקת ל-390 אלף לקוחות תוכנות לניהול ארגוני ותשתיות מחשוב, הפכה לאחת מחברות המחשוב הגדולות בעולם, עם שווי של 152 מיליארד דולר והיא עתידה למכור השנה בקרוב ל-40 מיליארד דולר. אורקל היא גם החברה האחרונה בעולם המחשוב שכמעט והתעלמה מטרנד מחשוב הענן - שמציע גישה לשירותי מחשוב שממוקמים על חוות שרתים מרוחקת. אורקל מספקת מחשוב ענן כבר שנים ארוכות, אולם התחושה הייתה שהחברה מתייחס לכך כאל "רע הכרחי".

אליסון התייחס בשנים האחרונות למחשוב הענן, באופן שלילי במיוחד. הוא הגדיר את התחום כ"קשקוש מוחלט" במסגרת הכנס השנתי של החברה, Oracle Open World, שנערך לפני מספר שנים. בכנס הנוכחי, שנפתח השבוע בסן פרנסיסקו, שינה אליסון את הגישה והתייחס לענן כאל האסטרטגיה המרכזית של החברה בעולם המחשוב המשתנה.

"לא נכנסנו לתחום הענן לפני שנה", אמר אליסון לבאי הכנס, "אלא כבר ב-2004, כאשר התחלנו לעבוד על ה-Fusion (חבילת יישומי תוכנה אורקל שמתאימה למודל של גישה לתוכנה על-פי שירות - ש.ש). לקח לנו המון זמן לבנות פלטפורמה מתאימה ואת כל האפליקציות מעליה". המוצר הבולט עליו הכריזה החברה הוא קבוצת שירותי ענן, שיכלול גישה חדשה - תשתיות מחשוב כשירות.

הסגמנט הזה כולל בדרך כלל את האפשרות שמספקות חברות כגון אמזון, גוגל או IBM, לגשת ממחשבים מרוחקים לתוספת של זיכרון או יכולות עיבוד, שמספקות מערכות מחשוב שממוקמות בחוות שרתים מרוחקות. באורקל, מעדיף אליסון להתייחס לנושא כ"חומרה כשירות", מודל שבמסגרתו תציע החברה תשתיות על גבי מערכות המחשוב שלה, שיהיו זמינות ללקוחות שמעוניינים לשכור יכולות כגון אחסון נתונים, וירטואליזציה או מערכות הפעלה, באמצעות חיבור לחוות השרתים של אורקל. את פתרונות הענן תציע החברה על חוות שרתים משלה (ענן ציבורי), או כחבילת חומרה משלה באתר הלקוח (ענן פרטי).

"זה רעיון מצוין"

השוק הפוטנציאלי של מחשוב הענן הוערך לאחרונה על-ידי גרטנר בכ-109 מיליארד דולר. שלושת הסגמנטים הפעילים בו כוללים את אספקת התוכנה מרחוק, התחום הגדול והפעיל ביותר; אספקת פלטפורמת המחשוב כשירות, שבו מקבל הלקוח תשתיות תוכנה; ואספקת תשתיות מחשוב כשירות, שבו מקבל הלקוח גישה ליכולות אחסון או עיבוד נוספות, שוק שהושק על-ידי אמזון ב-2006 ומספק היום שיעור צמיחה של 45% לשנה.

אורקל תספק כעת פתרונות בשלושת הסגמנטים ואליסון סיפק בכנס השוואה שעשויה לרמז על תוכנית גדולה יותר. "זה רעיון מצוין לשלם לפי היקף הצריכה של משאבי המחשוב, אבל זה רעיון ישן. הארכיטקטורה של מחשוב הענן נראית בדיוק כמו זו של מערכות החשמל. גם במקרה של החשמל, כמו במה שבא לידי ביטוי כרגע בנושא ענן המחשוב, המורכבות לא נראית והשירותים מסופקים על-ידי ספקיות השירותים בלבד".

"כמה פעילים נעלמו"

אליסון אמנם טען שאורקל הצטרפה לטרנד הענן בעקבות הבשלת המוצרים, אבל לא בטוח שלחברה הייתה ברירה. חלק ניכר מהכנסותיה של החברה - בסיסי נתונים, אפליקציות ארגוניות, מערכות חומרה ותשתיות תוכנה - מושפע מהשינויים שמתרחשים כעת בשוק המחשוב. לא רק באורקל עדים לשינוי. בחצי השנה הראשונה של 2012 הוציא בנק ההשקעות קרדיט סוויס מספר סקירות תחת הכותרת "מהפכת האפליקציות (הארגוניות)", שהסתכמו בכ-300 עמודים.

הבנק מעריך כי אנו עדים כעת לדור הרביעי של שינויים בארכיטקטורת המחשוב שעליה מפותחים היישומים. "בשינויים הקודמים נעלמו כמה פעילים בשוק", כתבו האנליסטים. ההתייחסות לאורקל היא חיובית בהקשר של המערכות "המהונדסות" שיצרה, שמשלבות חומרה ותוכנה ומהוות כעת את התשתית ליכולות מחשוב הענן שאורקל מספקת.

אורקל הודיעה על שני מוצרי תשתית שעליהם מבוססים מוצרי מחשוב הענן החדשים שלהם. הראשון הוא גרסה חדשה, שלישית במספר, למערכת ה-Exadata, שמיועדת לאחסון נתונים. אליסון, הציג את המערכת ככזו שמספקת ביצועים שעוקפים באופן ניכר את המערכות המתקדמות של EMC, שמובילה את שוק האחסון. לא בטוח שב-EMC מסכימים לקביעה הזו, כמו למספרים שציין על ביצועי המערכת.

המוצר השני הוא בסיס הנתונים החדש, Oracle 12c, שאמור לצאת בתחילת 2013 לאחר יותר מארבע שנות פיתוח. זמן הפיתוח הארוך עורר לא מעט סקפטיות לגבי המוצר אולם הוא עשוי ללמד משהו לגבי דרך העבודה של אורקל. זהו בסיס הנתונים הראשון של החברה שמיועד באופן מלא לסביבת עבודה של ענן מחשוב.

רק לפני שנה נכנס אליסון לדיון פומבי עם מארק בניוף - העובד הקרוב לשעבר, ומנכ"ל Salesforce.com ואחד המתחרים המרים היום - על ארכיטקטורת בסיס נתונים שנקראת Multi-tenancy (ריבוי פעילויות של תוכנה), ומאפשרת שימוש יעיל בבסיסי הנתונים שמשמשים להרצת יישומים בענני המחשוב. אליסון היה נגד.

את הוויכוח ההוא, שנערך במסגרת כנס אורקל לפני שנה, קשה לזכור. שעה אחרי שאליסון התייחס לגישה הזו באופן בוטה ומזלזל במיוחד, נפטר סטיב ג'ובס, וכותרות העיתונים השתנו. תקופה קצרה לאחר מכן, התחיל אליסון להתייחס לדברים אחרת, וכעת מגיעה אורקל עם בסיס נתונים שתומך בארכיטקטורה החדשה ומאפשר למספר גדול של יישומים להיעזר באותו בסיסי נתונים.

פחות נאומים, יותר מוזיקה

בניגוד לאירועים של השנים הקודמות, הפעם כמעט ולא נצפו באירוע של אורקל מנהלים בכירים מחברות אחרות. מלבד מנכ"ל פוג'יטסו, שמשתפת פעולה עם אורקל בפיתוח מעבד ה-Sparc, המנכ"ל החיצוני היחיד שנואם בכנס הוא ג'ו טוצ'י, מנכ"ל EMC. מנהלי אינטל, דל, נט-אפ, ואחרים, לא משתתפים הפעם. שינוי אחר נוגע לאירועים שסביב לכנס.

לצד הכנס מתקיימים מספר גדול של אירועי השקה של החברות המשתתפות. הפעם גונבת אורקל את ההצגה עם פסטיבל מוזיקה שכולל עשרות הופעות בשעות הערב בו משתתפים בין השאר מייסי גריי וכלה בפרל ג'ם.

על-פי המספרים הרשמיים, סדרי הגודל של האירוע השנה דומים לאשתקד. כ-50 אלף משתתפים, מה שהופך אותו לכנס הגדול של עולם המחשוב העסקי. אורקל הזמינה כ-100 אלף לילות במלונות סאן פרנסיסקו והאזור, ובסך הוכל העיר תכניס השבוע על-פי הערכות כ-120 מיליון דולר מאירועים, לינות בבתי המלון, תחבורה, ובידור.

נקודה אחרת היא החשיפה לתקשורת. בעוד שבשנים הקודמות מנהלי אורקל כמעט ולא דיברו עם התקשורת, הפעם יש רשת תקשורת, CNBC, שמעורבת באירוע ומבצעת ראיונות עם בכירי החברה כולל אליסון עצמו. כחלק מכך, קיים מארק הרד, נשיא החברה, מסיבת עיתונים נדירה אותה הסביר ל-150 העיתונאים באולם בכך ש"אנחנו מנסים לכוון אתכם לגבי האסטרטגיה שלנו, כמובן תכתבו על מה שאתם רוצים".

מי שעקב אחרי הרד עוד בתקופת ניהול HP, עד לפני כשנתיים, שמע ממנו ציטוט אחד מעניין במיוחד. הרד חזר על הגישה שמימש ב-HP לגבי תקציבי המו"פ, שמאפשרים לחברה לספק את התשובות למהפכות שעוברות על שוק המחשוב. "יותר R&D זה לא בהכרח יותר חדשנות", אמר. ב-HP הגישה הזו לא עבדה טוב כל כך. באורקל, לעומת זאת, מנצלים באופן גורף את התקציבים האסטרטגיים עבור רכישות, והחברה ביצעה כ-80 כאלו מאז 2004 - בהיקף של כ-50 מיליארד דולר.

הכותב היה אורח החברה בכנס