המשימה של כחלון

לפני הבחירות, שר התקשורת חייב לפרסם מכרז לדור הרביעי בשוק הסלולר

ככל שיתרבו הסימנים להקדמת הבחירות, תלך ותפחת עוצמת האנרגיה לשינויים בשוק התקשורת, ואם יתברר סופית שהולכים לבחירות צפו לקיפאון שיימשך כחצי שנה לפחות בהסדרת השוק, שלא לדבר על נושאים שצריכים לעבור חקיקה שיידחו אף יותר מכך, כי תמיד שר חדש צריך ללמוד את כל הנושאים מהתחלה וזה לוקח זמן.

ישנם לא מעט נושאים בתחום האחריות של שר התקשורת משה כחלון, שאם יידחו לאחר הבחירות נזקם לא יהיה גדול מדי. שוק התקשורת הסתדר בלי שוק סיטונאי עד עכשיו, והוא יוכל להסתדר בלי שוק סיטונאי עוד חצי שנה. תעריפי הקישוריות בשוק הקווי היו אמורים לרדת לפני 4 שנים לערך, אז לא יתרחש נזק גדול אם השוק יחכה עוד קצת להפחתה המיוחלת. כך גם לגבי הדור הרביעי בסלולר, אלא שכאן מדובר בפיגור טכנולוגי מצטבר שחובתו של המשרד הייתה לפתור אותו והוא לא עשה זאת.

זכויות רבות צבר כחלון כשר תקשורת, רובם בתחום הסלולר, ולכן העיכוב בהוצאת מכרזי הדור הרביעי שנופל במשמרת שלו, לא עושה לו טוב. העיכוב בפרסום מכרזי הדור הרביעי נובעים משיקולים וסיבות שונות שכחלון שומר לעצמו. כחלון נמצא היום במצב שבו "תפסת מרובה לא תפסת" בבחינת מה שעשה מספיק לשתי קדנציות ולכן הוא מנווט את דרכו בזהירות עד להכרזה על בחירות. הוא לא רוצה לעשות שגיאות שיעיבו על פועלו המרובה בארבע השנים האחרונות.

לכן הוא שומר על פרופיל נמוך ומנסה לתחזק את ההישגים עד הבחירות, כך שכאשר יידרש הוא יציג קבלות, אולי יותר מכל שר אחר בממשלה. אין הרבה שרים שיכולים להוכיח עשייה שהשפיעה על התחום שעליו הם מופקדים כפי שעשה כחלון.

זו הסיבה שכדי להשלים את העשייה בשוק הסלולרי, כחלון צריך היה, ואולי עוד יוכל, לפרסם מכרז לדור הרביעי בסלולר. כאשר השלים מהפיכה בסלולר, הוא טיפל בצד הצרכני החשוב והביא להגברת התחרות ולהורדת מחירים דרסטית. אבל הצד השני של המטבע הוא לדאוג לתעשייה עצמה. ומה לעשות, המשאב החשוב והמרכזי ביותר של התעשייה הוא תדרים.

החובה לדאוג להתפתחות התעשייה הסלולרית ולקידומה, לא פחות חשובה מאשר לדאוג לצרכנים. איזון המשוואה בין טובת הציבור לבין פיתוח התעשייה וקידומה לא אמור לבוא על חשבון הציבור שכחלון דאג לו. גם דאגה לתעשייה היא חלק מתפקידי הרגולטור. הקצאת התדרים היא משהו שהציבור רק ירוויח ממנו. חשוב להבין את זה משום שבציבור הישראלי כל אזכור ולו ברמז של מהלך שאמור לסייע לתעשיית הסלולר הוא מגונה.

תעשיית הסלולר צריכה את תדרי הדור הרביעי כדי לעמוד בביקושים לפס רחב. המשאבים הקיימים ברשות המפעילים יסתתמו בתוך זמן קצר ולכן חובה להקצות להם תדרים כדי שהציבור יוכל לקבל פס רחב באמת. זה חשוב גם כדי שחברות סטארט אפ יוכלו להשתמש בתשתיות קיימות ולא לפזול למפעילים בחו"ל כדי לבצע ניסויים.

בנוסף יש חשיבות להקצאה כדי שהשימושים יילכו ויגברו, היות ואחת הבעיות שלנו בהשוואה לעולם היא שהשימוש שעושה הישראלי לצורכי מסחר ופנאי דרך הסלולר נמוך מאד בהשוואה לעולם שם האפליקציות והשימושים פורחים. ולא פחות חשוב, הוא מה שאומר המשרד להגנת הסביבה: הדור הרביעי שווה פחות קרינה. בקיצור, לכחלון נתונה הזכות לסגור מעגל במשרד התקשורת ולסיים קדנציה נדירה כמי שחולל מהפיכה מושלמת בענף הסלולר.