בכירים בליכוד נגד שר האוצר: שטייניץ שואף לפיטורי ברק

שמחון: שטייניץ הפודל של נתניהו ■ ש"ס: הפגישות על התקציב? "פגישות נימוסין" ■ במערכת הפוליטית מסמנים את ה-12 בפברואר כתאריך שבו יתקיימו הבחירות הבאות לכנסת

על רקע הדריכות במערכת הפוליטית לקראת ההכרזה הרשמית על הקדמת הבחירות, החריף היום הקרע בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון אהוד ברק. לאחר שאמש (ג') בעיתוי מפתיע דיווחו שני ערוצי הטלוויזיה, 2 -10 במהדורות החדשות המרכזיות שלהם ידיעות שכביכול הודלפו משיחה שניהל נתניהו עם שר האוצר נגד ברק וכי ברק ביקש שיריון בליכוד, יצאו היום שרים וחברי כנסת מהליכוד דווקא נגד שר האוצר יובל שטייניץ והאשימו אותו בניסיון לסכסך בין ראש הממשלה לשר הביטחון.

בכירים בליכוד טענו כי שטייניץ גרם בכך נזק כבד לליכוד והביעו מורת רוח מכך שנתניהו נגרר לדברים. "ראש הממשלה חזר כל כך חזק מהנאום באו"ם, לא ברור למה הוא היה צריך להיגרר לשטויות האלה, שבסופו של דבר רק פוגעות בליכוד ומחלישות אותו", אמרו בשיחות סגורות. לטענת חלק מהם, שטייניץ שואף לכך שנתניהו ילך עוד צעד קדימה ויפטר את ברק. "שטייניץ עשה לנו נזק נוראי, מדובר באג'נדות פרטיות שלו ולא של הליכוד. הוא צריך לדעת להפריד בין מאווים למציאות", הוסיפו.

במפלגת העצמאות מאמינים כי הנזק שנגרם כבר לא יתוקן לפני הבחירות. מקורבו של ברק, השר שלום שמחון, הגיב לדברים ויצא במתקפה על שטייניץ. בראיון בגלי צה"ל כינה שמחון את שר האוצר "פודל של נתניהו". לדבריו, "אין שר אוצר בישראל, אלא פודל שמשרת את בעל הבית ונשלח כל פעם למשימה אחרת.לכל דור יש את הפודל שלו, אז עכשיו יש לנו פודל חדש", אמר.

בהודעה שפרסמה לשכתו של ברק בתגובה כנתב כי "השר ברק פועל הן בישראל והן בארצות הברית על פי עמדות הממשלה, ועל מנת להוריד מתחים ולחזק את התמיכה האמריקנית בביטחון ישראל. בחמש השנים האחרונות בהן מכהן ברק כשר ביטחון התגבשו יחסים מיוחדים בין הממסד הביטחוני הישראלי לאמריקני, ואלה תורמים ישירות לביטחון ולאינטרסים של ישראל".

במערכת הפוליטית מסמנים את ה-12 בפברואר כתאריך שבו יתקיימו הבחירות הבאות לכנסת, בדיוק ארבע שנים ויומיים ממועד הבחירות האחרונות. בליכוד מעריכים כי ראש הממשלה יודיע על כך באופן רשמי כבר בימים הקרובים ולא ימתין לפתיחת מושב החורף של הכנסת באמצע אוקטובר.

אמש הודה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי אם לא יתגבש רוב לתקציב הוא יקדים את הבחירות, אולם במפלגות הקואליציה דוחים את האפשרות עלפי ראש הממשלה עדיין מתלבט. בכירים בש"ס אמרו אתמול לאחר פגישת נתניהו ויו"ר ש"ס, אלי ישי, כי הפגישה נועדה "לצורכי נימוסין" בלבד וכי אין כל מקום לספק באשר לקיומן של הבחירות בחורף הקרוב. גם בישראל ביתנו ובמפלגת העצמאות טוענים כי לא מתקיים עימן כל משא ומתן על התקציב.

בסביבתו של ראש הממשלה מחזיקים בשתי תיזות שמדרבנות את נתניהו להקדים את הבחירות: האחת גורסת שאחרי בחירתו המחודשת של ברק אובמה לנשיא ארה"ב מערכת היחסים עם ישראל רק תדרדר ולכן מוטב להציב עובדות בשטח ולקבע את נתניהו כמנהיג חזק שקיבל מחדש את אמון הציבור הישראלי, והשניה גורסת כי המצב הכלכלי רע ילך וירע, ולכן גם מסיבה זו ככל שיוקדמו הבחירות כך יוטב לליכוד ולנתניהו. ברקע מבינים בלשכת נתניהו שככל שיידחו הבחירות, יהיה יותר זמן התארגנות למפלגות החדשות.