הפועלים ניצל העברת השליטה ב-BGI וגבה חוב

בבנק ניצלו את סעיף הפירעון המיידי של ההלוואה ■ החברה שילמה עמלת פירעון מוקדם של 2.6 מ' ש'

העברת השליטה בחברת ההשקעות BGI מידי צביקה בארינבוים לידי המיליונר האוקראיני אלכסנדר גרנובסקי מלחיצה את מחזיקי האג"ח של החברה. חוב האג"ח של החברה, בסך 140 מיליון שקל, נסחר בתשואת זבל של 22%, לאחר ירידות חדות בתקופה האחרונה.

כפי שנחשף ב"גלובס" בחודש שעבר, ניסו גרנובסקי ואנשיו להרגיע את מחזיקי האג"ח של BGI, שאינם יודעים כיצד "לאכול" את בעל הבית החדש. כפי שאמר זאת עו"ד גיא גיסין, "בן לילה נעלם לנו בעל השליטה, וזה יוצר אי-נוחות מסוימת. אנחנו לא מכירים את בעל השליטה החדש, וצריכים לסמוך על זה שהעסקים המתוכננים של החברה בארה"ב יהיו עם אנשים שהם לא החברים שלו".

לעומת מחזיקי האג"ח, שנאלצים להסתפק בינתיים בהתחייבות של גרנובסקי שלפיה BGI לא תחלק דיבידנד מיוחד (שלא מיתרות הרווחים), בבנק הפועלים החליטו לנצל סעיף פירעון מיידי של הלוואה שהועמדה ל-BGI במקרה של העברת שליטה בחברה.

בעקבות זאת דיווחה BGI בשבוע שעבר על פירעון חוב בהיקף של 67 מיליון שקל לבנק, בתוספת תשלום עמלת פירעון מוקדם של 2.6 מיליון שקל. "לאור שינוי השליטה בחברה רשאי הבנק להעמיד את ההלוואה לפירעון מיידי", נכתב בדיווח.

נסחרת בשליש מההון העצמי

ההלוואה הועמדה לחברה בתחילת 2008 (לפירעון עד 2016) בגובה של 130 מיליון שקל. בינואר השנה בוצע פירעון של 57 מיליון שקל בתוספת עמלת פירעון מוקדם בגובה של 2 מיליון שקל. סעיף שינוי השליטה אינו מופיע כעילה לפירעון מיידי בתשקיף האג"ח של BGI, וכעת מנסים המחזיקים, שחובם אמור להיפרע עד מארס 2014, לוודא שהחברה לא תשנה את מדיניות השקעותיה, השמרנית יחסית.

לפני כחודש וחצי מכר צביקה בארינבוים את השליטה ב-ZBI, החברה האם של BGI, תמורת 128 מיליון שקל, לידי קרן צדקה בשליטת גרנובסקי, הפועלת בשורת תחומים, כמו נדל"ן, מלונאות, בנקאות וחומרי גלם לבניין ותעשייה.

גרנובסקי הוא יהודי חב"דניק מאוקראינה, והוא רכש את החברה "למטרות צדקה למוסדות יהודיים ברחבי העולם". לתפקיד מנכ"ל החברה מינה את נציגו בישראל, יוסי שניאורסון, ולתפקיד היו"ר את אברהם וולף, הרב הראשי של אודסה.

הנכס היחיד של ZBI הוא השליטה בחברה הבת BGI (לשעבר בגיר), אשר לה קופת מזומנים של כרבע מיליארד שקל.

עוה"ד גיסין ומירי נפתליס, המייצגים את נאמן האג"ח, רזניק-פז-נבו, שלחו לאחר אסיפת האג"ח האחרונה מכתב לחברה, ובו טענו כי "החשש העיקרי של מחזיקי האג"ח הנו כי בהובלת בעל השליטה החדש תשמש קופת המזומנים של החברה לעסקאות בעלות פרופיל סיכון גבוה, אשר אינן תואמות את המצגים שעל בסיסם גויסו הכספים".

בשבוע שעבר השיבה החברה למחזיקי האג"ח באמצעות עו"ד בועז וילנסקי: "החברה מחויבת לפירעון האג"ח במלואן ובמועדן". BGI נסחרת לפי שווי של 41 מיליון שקל - כשליש מההון העצמי שלה. החברה סיימה את המחצית הראשונה של השנה ברווח של 22.2 מיליון שקל, לאחר הפסד של 24.5 מיליון שקל בשנת 2011 כולה.