פתוחים לתחרות: האוצר יוריד את המכסים על יבוא מוצרי חלב

המוצרים שלגביהם יש כוונה להפחית את המכסים הם גבינות רכות, יוגורט, אבקות חלב, חמאה שולחנית ושמנת

משרד האוצר ורשות המסים מתכננת להפחית מכסים ביבוא מוצרי חלב. האוצר ורשות המסים יקיימו שימוע ציבורי לפני קבלת החלטה להפחית את שיעורי המכס ביבוא מוצרי חלב, וכן יגדילו מכסות כמותיות ליבוא בשיעורי מכס מופחת מכל העולם.

המוצרים שלגביהם יש כוונה להפחית את המכסים הם גבינות רכות, יוגורט, אבקות חלב, חמאה שולחנית ושמנת. שיעורי המכס על מוצרים אלה נעים כיום בין 120% ל-160%.

על-פי משרד האוצר, הפחתת המכסים תיעשה בצורה הדרגתית, וזאת על מנת לתת לתעשייה המקומית זמן הסתגלות למהלך, כאשר המטרה היא להגביר את התחרותיות בתחום החלב, להגדיל את מגוון מוצרי החלב לצרכני ובסופו של דבר להוריד את המחירים.

המכס על גבינות טריות ירד מ-60% עד ל-20% ב-2016; המכס על חמאה וממרחי גבינה ירד מ-10 שקל לק"ג עד ל-4.5 שקל לק"ג ב-2016; חלב ניגר עד 10% שומן - מ-60% ל-40% ב-2016; שמנת - מ-7 שקל לק"ג עד ל-5.5 שקל לק"ג ב-2016; אבקת חלב - מ-8 שקל לק"ג ל-6.5 שקל לק"ג; יוגורט - מ-60% ל-40%.

"צעד חד-צדדי ופופוליסטי"

ממשרד החקלאות נמסר כי "מחיר המטרה מתעדכן בכל רבעון בדיוק בהתאם לתקנות שנחתמו על-ידי שרי האוצר והחקלאות, כמתחייב מחוק החלב שאושר בכנסת לפני פחות משנה".

בנוסף, שרת החקלאות אורית נוקד אומרת: "מדובר בצעד חד-צדדי ופופוליסטי. פתיחת השוק ליבוא ללא גיבוש מדיניות משותפת עם משרדי עלולה להביא לסגירת מאות רפתות, ליצור תלות במחיר העולמי תוך צמצום יכולת ייצור החלב, ובסופו של דבר תפגע בצרכנים שיהיו חשופים למחסור. הדרך להגן על הצרכנים הייתה ונותרה הכנסת מוצרים נוספים לפיקוח".

שייקה דרורי, מנכ"ל מועצת החלב, מסר: "שר האוצר, בניגוד להודעת המדינה לבית המשפט העליון, בניגוד לחוק החדש שחוקקה הכנסת ובניגוד לדוח מבקר המדינה - בוחר באופן חד-צדדי, בכוח ובמהירות לשנות את מדיניות הממשלה. דרך זו תוביל לפגיעה נוספת בצרכנים.

"מבקר המדינה קובע כי משרד האוצר הוא האשם בעליית מחירי מוצרי החלב בכך שהוריד את הפיקוח עליהם. שר האוצר בוחר להמשיך לפגוע בצרכנים. ברור כי צעד פופוליסטי של פתיחת יבוא החלב יגרום למוצרי החלב לעלות יותר ולסגירה של כ-400 רפתות בפריפריה. עוד ממליצה מועצת החלב לפנות ליועץ המשפטי לממשלה, במטרה לקרוא לסדר את שר האוצר ולמנוע פגיעה בצרכנים".