שרי האוצר של אירופה: ספרד לא זקוק לסיוע מיידי

(עדכון) - שרי האוצר התניעו היום את קרן ה-ESM שאמורה לספק מענה מיידי בעת משברים

שרי האוצר של גוש האירו התניעו היום (ב') את קרן הייצוב הקבועה של אירופה (ESM) שקיבלה את הכינוי "בזוקה". הקרן, בהיקף 500 מיליארד אירו, אמורה לסייע למדינות כמו ספרד ואיטליה ולאחר שאלו יפנו באופן רשמי לבקשת סיוע ויעמדו בתנאים מסוימים - יזכו לרכישות אג"ח שלהן ע"י הקרן. לפי שעה, שרי האוצר אמרו כי ספרד לא זקוקה לסיוע באופן מיידי.

הקמת הקרן "מציידת את גוש האירו עם כלים טובים יותר לשם מתן מענה למשברים עתידיים", אמר ז'אן קלוד יאנקר, ר"מ לוקסמבורג. ה-ESM תחליף את קרן ה-EFSF הזמנית שבזבזה 192 מתוך 400 מיליארד הדולרים כדי להעניק סיוע לאירלנד, פורטוגל ויוון. 2 הקרנות יפעלו במקביל עד שה-EFSF תגווע באמצע שנת 2013.

קרן ה-ESM נשלטת ע"י שרי האוצר של גוש האירו והיא יכולה להלוות כספים ישירות לממשלות, להתערב בשוקי האג"ח ולבצע רכישות של אגרות חוב ממשלתיות, להקצות קווי אשראי ולהעניק הלוואות לבנקים.

חרף ההידרדרות במשבר החוב בספרד, הנהגת הכלכלה הרביעית הגודלה באירופה מסרבת עדיין לפנות למוסדות האירופאיים לקבלת סיוע וזאת על רקע התגברות המחאה בספרד נגד תוכניות הצנע שכבר פוגעות בתושבים, ועל רקע העובדה שהתשואות על אגרות חוב של ספרד ירדו משמעותית מאז שהבנק המרכזי האירופי פתח בתוכנית רכישת האג"ח שלו, ולכן יש לספרד האפשרות לגייס הון על ידי הנפקת אג"ח. התשואות על אגרות החוב של ספרד ל-10 שנים עומדות כעת על 5.66%.

"ספרד אומרת עכשיו שייתכן מאוד שהיא לא תבקש סיוע בכלל. יש התנגדות חריפה ברחוב הספרדי נגד המהלך, והירידה בתשואות על אגרות החוב מפחית במקצת את הלחצים הכלכליים על המדינה, ולכן ספרד יכולה לדחות לתקופה מסויימת את בקשת החילוץ. עד אז אירופה נכנסת למצב המתנה", אומר דייוויד קרבון, מנהל מחלקת המט"ח ב-DBS.

אך אנליסטים מעריכים שהתשואות על אגרות החוב של ספרד לא יישארו נמוכים לתקופה ארוכה כשהמשקיעים יתחילו לאבד סבלנות מההתנהלות של ממשלת ספרד בעניין הזה, ולאחר שיתגברו הלחצים הפוליטיים על ספרד מצד מדינות ומוסדות באיחוד האירופי לפנות לקרן החדשה.

למרות חוסר הוודאות בנוגע לספרד, עצם השקת קרן הייצוב מהווה צעד חשוב עבור אירופה בטיפול במשבר החוב. מיד עם השקתה של הקרן, תכלול הקופה שלה 200 מיליארד אירו שיהיו מוכנים בצורה מיידית לכל מדינה שתצטרך אותם, בהמשך היקף הקרן צפוי לגדול לכ-500 מיליארד אירו.

"הנקודה החשובה ביותר ביותר בהשקת הקרן הינה העובדה שחומות האש של אירופה שקיימים כיום, יקבלו היום חיזוק משמעותי מהשקת הקרן ומתוכנית רכישות האג"ח של הבנק המרכזי האירופי", אומר ריצ'ארד ג'יראם, הכלכלן הראשי של בנק סינגפור.