גלגל מסתובב: שלמה אליהו כבר לא מופסד על רכישת מגדל

מניות הביטוח זינקו בעשרות אחוזים בשבועות האחרונים ■ אליהו רוכש 69.1% ממניות מגדל תמורת 3.55 מיליארד שקל

מדובר בכסף על הרצפה", כך אמר לנו לפני קצת יותר מחודש אחד מבכירי ענף הביטוח כששאלנו אותו מה דעתו על מניות חברות הביטוח. הוא הסביר לנו ש"הירידה במניות הביטוח הייתה חדה מדי, והמשקיעים הגזימו. חברות הביטוח לא היו במצב כה קשה כפי שהשוק שיקף להן".

ואכן, מאז תחילת ספטמבר המשיכו מניות חברות הביטוח בעליות השערים שנרשמו כבר באוגוסט, וטיפסו 24% נוספים בממוצע. מתחילת אוגוסט ועד היום הן נסקו בכ-34% בממוצע.

אליהו סגר את הפרמיה

לפי שעה המרוויח הגדול מעליית השערים במניות חברות הביטוח בשבועות האחרונים הוא שלמה אליהו, שנמצא בדרך לרכישת השליטה בקבוצת הביטוח מגדל.

בתחילת ספטמבר חתם אליהו על מתווה חדש לרכישת מגדל, שבמסגרתו הוא וג'נרלי, בעלת השליטה הנוכחית והוותיקה במגדל, סיכמו על מחיר של 3.55 מיליארד שקל עבור 69.1% ממניות מגדל. עסקה זו משקפת למגדל שווי של קצת יותר מ-5.1 מיליארד שקל, לעומת שווי של כ-6.05 מיליארד שקל שעליו סיכמו הצדדים במתווה המקורי לעסקה (מחודש מארס השנה).

בעת החתימה על המתווה המקורי, העסקה שיקפה פרמיה של כ-13% על שוויה של מגדל בבורסה דאז. לאחר מכן מניית מגדל, כמו יתר מניות הביטוח, איבדה גובה בשיעור חד, והפרמיה על העסקה במתווה המקורי זינקה ליותר מ-40%. באותם ימים נפגע אליהו גם מהירידה בשווי החזקותיו הפיננסיות במניות הבנקים לאומי ואיגוד, כחלק מהסנטימנט השלילי כלפי מניות הפיננסים בשווקים.

לאחר חודשים של אי ודאות סיכמו הצדדים בספטמבר על המחיר החדש, והפרמיה ירדה לרמה של כ-20% על מחיר החברה בבורסה. מאז ועד היום טיפסה מניית מגדל בכ-21%, וכיסתה כמעט את כל הפרמיה שאליהו התחייב לה. שווי השוק של מגדל עומד היום על כ-5.08 מיליארד שקל. בד בבד זינק גם מחיר מניות לאומי שמחזיק אליהו (כ-10% מההון) ואלו באיגוד (27%).

את רכישת השליטה במגדל צפוי אליהו לממן באמצעות הלוואות מבנק לאומי (2 מיליארד שקל) ודיסקונט, מכירת תיק ביטוח החיים של קבוצת אליהו להראל ומכירת תיק ביטוח הכללי של הקבוצה למגדל וכן הון עצמי.

כל הגדולות נסקו בעשרות אחוזים

לא רק אליהו מחייך כתוצאה מעליית מניות הביטוח בשבועות האחרונים, כל חמש קבוצות הביטוח הגדולות רשמו עליות דו ספרתיות בשבועות האחרונים.

"כל מניות הפיננסים, בארץ ובעולם חטפו חזק, ובעקבות כך בחודש האחרון נרשם ריקברי במניות אלה", מסביר האנליסט עדי סקופ מאי.בי.אי, "המניות של חברות הביטוח הגיעו לרמות מאוד מאוד נמוכות, ולכן לא מפתיע שהן הציגו תשואות כאלה בשבועות האחרונים".

האנליסט מאיר סלייטר מדש מוסיף ש"תוצאות חברות הביטוח תלויות בשוק ההון, הן עולות או יורדות בהתאם לשוק ובעוצמה חדה ממנו. בנוסף, יש ציפיות לשיפור בתוצאות חברות הביטוח הגדולות, בעיקר בסוגיה המרכזית והחשובה של ה'בור' בדמי הניהול המשתנים, כאשר רוב החברות צפויות לשוב לגבות דמי ניהול משתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים. כשזה יקרה יהיה מדובר בבשורה של ממש לרווחיות חברות הביטוח".

עם זאת, העליות החדות במניות הביטוח, בעיקר מתחילת אוגוסט, עדיין לא סגרו את כל הירידות שנרשמו בהן. מתחילת השנה מנורה השילה שיעור סמלי של פחות מ-1%, מניות מגדל והראל ירדו בכ-4% ו-6%, ומניות הפניקס וכלל ביטוח ירדו בכ-18% ו-12% בהתאמה. כך, התשובה לשאלה מה יקרה הלאה עם מניות חברות הביטוח תלויה בציפיות לגבי מה יעשה שוק ההון.

לדברי סלייטר, "מניות חברות הביטוח עשו באחרונה מהלך משמעותי, וייתכן שבקרוב יהיה מימוש של הרווחים שנרשמו. בטווח הארוך יותר המניות ילכו יד ביד עם המגמה בשוק ההון".

סקופ מציין כי "לדעתי כל מניות הביטוח הגדולות עדיין זולות. עם זאת, הסיכון הכי גדול בחברת הביטוח הוא הקשר הישיר של החברות למאקרו ולשוק ההון. כך, אם הכלכלה תתכווץ ושוק ההון ישקף זאת, זה ישתקף בתוצאות חברות הביטוח".

הראלי במניות הביטוח
 הראלי במניות הביטוח