הפרמיה של קרן יורק: אג"ח אי.די.בי פתוח זינקו 29% ביומיים

רק לפני חודש עמדה התשואה הממוצעת באג"ח על 55%, ומאז הן השלימו מהלך עליות של עד 45%

שיחת היום בשוק ההון היא ללא ספק ההשקעה של קרן יורק קפיטל באג"ח אי.די.בי פתוח. הקרן רכשה בחודשיים האחרונים אג"ח בהיקף של כ-800 מיליון ערך נקוב, המהווים כרבע מהחוב המתואם של אי.די.בי פתוח שבשליטת נוחי דנקנר. ברכישת האג"ח השקיעה יורק כ-400 מיליון שקל.

חשיפת הפוזיציה של יורק אתמול הביאה לזינוקים של עשרות אחוזים באג"ח אי.די.בי פתוח ביומיים האחרונים, והן נסחרות כיום בתשואה ממוצעת של 30%, כשרק לפני חודש עמדה התשואה הממוצעת בהן על 55%. ביומיים האחרונים זינקו האג"ח בעד 29%, והשלימו בכך מהלך עליות שהחל בתחילת חודש ספטמבר, והסתכם בכ-35%-45% (למעט אג"ח ח' שנפרעת במלואה בעוד תשעה חודשים שרשמה ירידות קלות בתקופה זו).

הפוזיציה שאליה נכנסה יורק, העלתה בקרב פעילי שוק ההון שאלות רבות בדבר כוונותיה של הקרן האמריקנית. קרן יורק היא קרן פרייבט אקוויטי, שמשקיעה גם בחברות במצוקה, אך היא אינה פועלת בדרך של "השתלטות עוינת".

אחת הסברות שעלו היום בשוק ההון היא שהקרן מתעניינת ברכישת כלל ביטוח, שבשליטת (55%) אי.די.בי פתוח. ואולם מקור יודע דבר טוען כי תרחיש כזה אינו עומד על הפרק.

כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", בקרן סבורים כי ביחס למחיר שבו נסחרות חברות הביטוח המתחרות, וביחס לשוויה הכלכלי של כלל ביטוח עצמה, מתומחרת כיום חברת הביטוח בשוק בדיסקאונט מהותי, וצריכה לעבור תהליך השבחה עמוק. במילים אחרות, בקרן סבורים כי בניגוד לחברות אחרות בפורטפוליו של קבוצת אי.די.בי, כלל ביטוח היא לא בין החברות שניתן למכור באופן מיידי.

הקו של בלנק

מי שמוביל את ההשקעה של קרן יורק בארץ הוא ג'רמי בלנק, נציגה בישראל. בימים האחרונים נפגש בלנק עם יתר מחזיקי האג"ח הגדולים של אי.די.בי פתוח, וביניהם הפניקס ופסגות, והציג בפניהם את האסטרטגיה הנכונה, לדעת אנשי הקרן, שלפיה על בעל השליטה בחברה, נוחי דנקנר, לפעול על מנת לעמוד בכל התחייבויות החברה.

כך למשל, ביורק סבורים כי בפירמידה של אי.די.בי יש כמה חברות תפעוליות שניתן למכור בפרמיה משמעותית (למשל נכסים ובניין); יש למזג את דסק"ש והחברה הבת כור (מהלך שכבר עמד על הפרק, עד ששווי שתי החברות נחתך בחדות); ואת כור עצמה ניתן למכור בקלות בזכות קופת המזומנים שלה (למעלה מ-2 מיליארד שקל).

לאי.די.בי פיתוח, שבבעלות אי.די.בי אחזקות של דנקנר, חוב כולל של כ-6.5 מיליארד שקל, 4 מיליארד שקל מתוכו הוא החוב המתואם לאג"ח. עד חודש יוני 2013 יהיה על החברה לפרוע כ-1.4 מיליארד שקל מהחוב הכולל, כמחצית מכך למחזיקי האג"ח, בזמן שבידיה נכסים נזילים בהיקף של 885 מיליון שקל.

בקרוב תקבל אי.די.בי פתוח סכום נוסף, בהיקף של 509 מיליון שקל, על חשבון יתרת התמורה מעסקת מכירת השליטה בכלל תעשיות (כת"ש) לידי לן בלווטניק.

ככל הידוע, כל עוד תעמוד אי.די.בי פתוח בתשלומי האג"ח שלה, יורק לא תפעל ותהנה מהרווחים שהיא כבר רושמת על השקעתה. יחד עם זאת, בקרן מעריכים כי יתכן ואידיבי פתוח לא תעמוד בתשלומים, ואז יחל תהליך שבסופו יהפכו מחזיקי האג"ח לבעלי המניות באי.די.בי פתוח. במקרה כזה תהיה הקרן בעלת מניות מרכזית ותוכל לפעול כדי למקסם את ההשקעה שלה על פי השקפתה.

יורק
 יורק