מנכ"ל ריט טכנולוגיות: "אנחנו בפני פריצת דרך טכנולוגית"

ואדים ליידרמן משוכנע שהפיתוח החדשני בתחום הגלישה והעברת נתונים יביא למהפך ברמת המכירות ■ החברה מתכננת לשווק את הפיתוח כבר במהלך 2013, וצופה כי הדבר יביא אותה לאיזון בסוף השנה הבאה

כשחושבים על ההמצאות הגדולות של ההיי-טק הישראלי, האסוציאציות שעולות הן התא הקולי והדיסק-און-קי, שפותחו על ידי קומברס ואם סיסטמס בהתאמה, חברות מבוססות עם צוות פיתוח גדול. אך מסתבר שישנן עוד עשרות חברות קטנות שמנסות לפתח מוצר שימושי, אשר יחולל מהפכה בתחום בו הן פועלות. אחת מהן היא ריט טכנולוגיות, שהציגה השבוע פיתוח חדש בשם IWON, שעשוי לשנות מקצה לקצה את האופן שבו תתבצע הגלישה והעברת הנתונים בארגונים ובמשרדים.

ריט טכנולוגיות הוקמה בשנת 1989 על ידי עופר בנגל, ועד לפני ארבע שנים הייתה בשליטת האחים יהודה וזהר זיסאפל, שאף הנפיקו אותה בוול-סטריט בשנת 1997. ליבת עסקיה הייתה בתחום הכייבלינג, בו הציעה לארגונים גדולים ולחברות תקשורת פתרונות וידע ייחודי שמאפשרים בקרה על תשתיות התקשורת. ב-2008 נרכשה השליטה בריט על ידי חברת Stins Coman, חברת אינטגרציה של מערכות תוכנה בארגונים הנמצאת בבעלות איש העסקים היהודי-רוסי סרגיי אניסימוב, שמחזיקה היום בכ-82% ממניות החברה.

את תפקיד מנכ"ל ריט ממלא בחצי השנה האחרונה ואדים ליידרמן, שהחליף בפברואר האחרון את ערן אייזיק שכיהן בתפקיד שנה וחצי בלבד. ליידרמן הוא מהנדס אווירונאוטיקה בהכשרתו, יליד ברית המועצות שמשפחתו עלתה לארץ בשנות ה-70, ואת רוב הקריירה שלו העביר במשרד הביטחון כטכנולוג בחיל האוויר. הוא עלה לכותרות במאי אשתקד לאחר שגורש מרוסיה, שם שימש כנספח הצבאי, בחשד לריגול. עם הגעתו לארץ נחקר על ידי השב"כ ונוקה מהחשדות כלפיו. "נספח צבאי בהגדרה אצל זרים זה 'מרגל' שתפקידו לאסוף מידע", מספר ליידרמן בראיון ל"גלובס". לאחר החזרה לארץ, פרש ליידרמן מהצבא.

- איך הגעת לאחר השחרור דווקא לריט?

ליידרמן: "בחנתי שורה של חלופות, וריט הייתה אחת מהן. לא הכרתי את אניסימוב, אך אחרי חזרתי ממוסקבה הוא פנה אליי דרך מכרים משותפים וביקש שאקבל את התפקיד. שקלתי את הסיכויים והסיכונים, וטרם ההחלטה ביצעתי ביחד עם המשנה למנכ"ל וה-CTO ניתוח אסטרטגי של פוטנציאל הצמיחה ב-ריט".

ליידרמן מספר שההחלטה לא הייתה ברורה מאליה: "מאז היווסדה, ריט טכנולוגיות לא הרוויחה, פרט לתקופה של שנתיים. אני נותן הרבה קרדיט לכל קודמי בתפקיד, הם לא אנשים טיפשים. ואם הם לא הצליחו, אתה שואל את עצמך מה הסיכוי שתפרוץ את מעגל הקסמים ותביא לשינוי".

"תגובות המומחים מהתחום הן 'וואו'"

האסטרטגיה החדשה של ריט מתבססת על פיתוח ומכירה של מספר מוצרים, אולם המוצר החדש אותו הציגה השבוע הוא בעל הפוטנציאל הגדול ביותר להביא לשינוי דרמטי בביצועי החברה, שאת שנת 2011 סיימה עם הכנסות של 13.7 מיליון דולר והפסד של 3.9 מיליון דולר.

המוצר החדש מבוסס על טכנולוגיה שרכשה ריט מחברת קווארץ, אף היא בשליטת אניסימוב, בחודש יולי השנה. מערכת ה-IWON (indoor wireless optical network) מעבירה נתונים באמצעות קרן אופטית דו-כיוונית שצפויה לחולל מהפכה בתשתית דרכה עובר המידע בארגון. היום, עובר המידע בארגונים באמצעות כבלי נחושת שהוטמנו בקירות ובתקרה, וליד כל עמדת מחשב ישנו שקע רשת. הפיתוח החדש של ריט מייתר לגמרי את הצורך בהגעת כבל הרשת לכל עמדה ועמדה.

בתקרת החלל הפתוח שבו נמצאים העובדים מותקנת תחנת בסיס בצורת צלחת, ועליה מותקנות שמונה שפופרות כוונון. הן מתחברות אחת לשנייה בקרן אופטית שתותקן בעמדה של המשתמש, ותוכל להעביר מידע לכל אחד מהמשתמשים במהירות של עד 1 ג'יגה ברמת מידור גבוהה ביותר. צלחת אחת יכולה לכסות עד 32 משתמשים בחדר של 100 מ"ר, וחוסכת את הכסף הנדרש להתקנת הכבילה האופקית בקירות.

עד היום ארגונים ומוסדות כמו בנקים, אשר צריכים לאבטח את המידע שעובר ברשת שלהם, נמנעו מהתקנת רשת בטכנולוגיית Wi-Fi, שכן קל מאוד לפרוץ לרשת ולגנוב את המידע שעובר עליה. בטכנולוגיה של ריט אין אפשרות למשתמש חיצוני לפרוץ לרשת ולגנוב את המידע מהקרן האופטית, וזאת על אף שהמידע "עובר באוויר".

"תשתית תקשורת היא הנכס הכי חשוב בכל ארגון, כיוון שאחרי שאתה מחליט על תצורה, אתה מניח תשתית שתשרת את הארגון למשך 20 שנה. מערכת ה-IWON תגרום לכך שתוחלת החיים הזו תיעלם. כיוון שה-IWON ניתנת לפריסה מיידית ללא שום הוצאה של כבלים מהקירות", מסביר ליידרמן. "זו פריצת צווארי בקבוק בתחום התקשורת. אישית אני מאוד מתלהב מהמוצר, אבל אני זה לא הסיפור - כל פעם שאני מביא מומחה מהתחום ומראה את המוצר, התגובה היא 'וואו', וזה במלוא הצניעות", הוא מתרגש.

נכון להיום נמצא המוצר בפיילוט אצל חברת תקשורת גדולה, ואת תצורת הבטא מתכננת ריט לסיים בדצמבר, כשההשקה המסחרית מתוכננת במהלך הרבעון השני של 2013.

- איך תמכרו את המוצר?

"אנחנו מתחילים לעבוד עכשיו על מודל המכירה. התפיסה היא ללכת לשותפים אסטרטגיים עם רשתות הפצה קיימות למוצרי קומודיטי, ודרכם להפיץ את המוצר. הרצון והשאיפה הם ליצור שותפויות עם חברות אמריקניות מובילות בתחום, מכיוון שהקמת רשת שיווק והפצה עצמאית של ריט למוצר כזה מחייבת השקעה בסדר גודל אחר לחלוטין. התחלנו כבר לעניין מפיצים, ועם השקת תצורת הבטא בשלב א', הכוונה היא להציע את המערכת ללקוחות כדי לשכנעם שמדובר במוצר פורץ דרך, שמביא בשורה אחרת לחלוטין של רוחב פס".

- המוצר החדש יביא את החברה לאיזון?

"IWON כפריצת דרך טכנולוגית אמור להביא למהפך ורמת מכירות אחרת לחלוטין. מדובר במוצר חדש לחלוטין שעונה על דרישות השוק, וזה מביא אותי לנקודת עבודה אחרת לגמרי, פריצת דרך אסטרטגית במלוא מובן המילה. קל מאוד להגיע לאיזון על ידי הפחתת הוצאות הפיתוח, אבל זה לא מהלך נכון. עם הקמת מערך ההפצה הנכון ל-IWON, אני מעריך שהחברה בסוף 2013 תהיה מאוזנת".

הגישה תשקיף מדף להנפקה

עד היום מימנה ריט את עלות הפיתוח שלה באמצעות אשראי הניתן להמרה למניות שהעמידה לה סטינס קומאן, אשר לאחר המרה של חלק ממנו עלתה החזקתה בחברה מ-74% ל-82%. ליידרמן מציין כי צוואר הבקבוק בקצב הפיתוח הוא המימון, ובאותה נשימה אומר כי "אני לא חושב שחברה ציבורית צריכה לקדם את הפיתוח שלה על בסיס היו"ר, שיגדיל את השליטה שלו ל-90%. אני רוצה להתנתק מחבל הטבור של סטינס. אנחנו מחפשים השקעות פרטיות ויכול להיות שנגייס משקיעים אסטרטגיים מחו"ל, במקביל לגיוס בשוק ההון".

לצורך כך הגישה ריט תשקיף מדף, ובכוונתה לצאת בקרוב להנפקה על בסיס ATM (At the Market Offering) - מנגנון המאפשר לבצע גיוסים מוגבלים, בדרך של הקצאת מניות לברוקר תוך כדי המסחר השוטף בבורסה, ושלא באמצעות מכרז. לשם כך גויס בית ההשקעות Maxim כחתם. על פי שער המניה הנוכחי, מדובר בגיוס של כ-1.5 מיליון דולר - אם כי ההיקף יכול להשתנות בהתאם למחיר המכירה של המניות. במקרה של ריט טכנולוגיות, מדובר בעניין תנודתי למדיי, כשמנייתה נסחרה במהלך שנתיים בטווח של 2.7-13 דולר.

ריט טכנולוגיות

שנת הקמה: 1989

תחום פעילות: ניהול תשתיות תקשורת בארגונים ובמרכזי נתונים

מספר עובדים: 90, שליש מהם בחו"ל

מנכ"ל: ואדים ליידרמן

שווי שוק: 25 מיליון דולר

הכנסות 1-6/2012: 4.2 מיליון דולר

הפסד 1-6/2012: 5.3 מיליון דולר