נסראללה מודה: אנו שלחנו את המל"ט, נעשה זאת שוב

בהתאם להערכות מערכת הביטחון, קיבל על עצמו מזכ"ל חיזבאללה את האחריות על שיגור כלי הטיס שהופל בשבת בשמי ישראל ■ בנאום מביירות איים: "נפעל בשטח ישראל מתי שרק נרצה"

חמישה ימים אחרי יירוט המזל"ט שחדר לשמי ישראל ובהתאם להערכות במערכת הביטחון, קיבל על עצמו הערב מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, את האחריות על שיגורו. כאן בחדשות 2 באינטרנט העברנו בשידור חי את הנאום שבו התייחס לסוגייה.

בנאום טלוויזיוני לתומכיו שהועבר ברשת החדשות של חיזבאללה, "אל-מנאר", העביר נסראללה גם מסר ברור לישראל ולהנהגתה: "גם הם (הישראלים) שולחים כל הזמן מטוסים ללבנון. המל"ט שלנו חדר לעומק השטח שלהם, ובישראל שיקרו כשטענו שזיהו אותו עוד כשריחף מעל הים".

מזכ"ל חיזבאללה, אישר למעשה את דברי ראש הממשלה נתניהו שהטיל אחר התהריים את האחריות לשיגור על חיזבאללה. "אנחנו פועלים בנחישות להגן על גבולותינו בים כפי שעשינו ועושים, ביבשה כמו שאנחנו עושים פה עם הגדר שבלמה את המסתננים ובולמת את הטרור, ובאוויר כפי שסיכלנו בסוף השבוע את ניסיון חיזבאללה. נמשיך לפעול בתקיפות נגד כל האיומים", אמר נתניהו.

לפי נסראללה, נשא מבצע שיגור המל"ט את השם "שהיד חוסיין איוב". במסר מאיים, הזהיר עוד כי "אנחנו יכולים לפעול בשמי ישראל מתי שרק נרצה. זו לא הייתה הפעם הראשונה שעשינו דבר כזה - ובטח שלא הפעם האחרונה".

נסראללה סירב לספק פרטים על המסלול שעבר כלי הטיס הבלתי מאויש, אך הדגיש כי "הוא יצא מלבנון, עבר מאות קילומטרים ודרך הים - חדר לשמי ישראל".

התמיכה של חיזבאללה בנשיא אסד בעימותים בסוריה סיבכה את ארגונו של נסראללה ולכן הערכה היא שהוא ישתמש בנאום כדי לתקוף את ישראל ולהשיג יוקרה מחודשת לחיזבאללה.

בשבוע שעבר נהרג מפקד חיזבאללה בסוריה, בתקרית אש עם המורדים באזור חומס. בנוסף, על פי דיווחים שמקורם באירן - 75 מאנשי ארגון חיזבאללה נהרגו בשבוע האחרון במהלך קרבות בסוריה - אתרי האינטרנט האירניים האשימו את המוסד הישראלי בהריגתם.

כלי הטיס - מתוצרת איראן

בשבת האחרונה זוהה במרחב האווירי של ישראל כלי טיס, שהמריא ככל הנראה מלבנון ושוגר על ידי ארגון חיזבאללה, לצורכי איסוף מודיעין, ולא לפעילות טרור. המל"ט טס בשמי ישראל כחצי שעה והצליח לעבור מרחק רב יחסית עד שהופל על ידי מטוסי קרב של חיל האוויר בשטח פתוח באזור באר שבע. מחקירת שרידי המל"ט עלה כי הוא נשלט במעופו על ידי קרון וכי על פי הטכנולוגיה המזרחית שבו ניתן להעריך כי הוא מתוצרת רוסיה, צפון קוריאה או איראן.

בתחילת השבוע נודע כי מערכת "פטריוט", המסוגלת ליירט טילים מטווח בינוני ומל"טים, הוצבה על הר הכרמל מחשש מחדירה נוספת לשטח ישראל.

מאז גילוי המל"ט נרשמה רמת כוננות גבוהה של מערכות הביטחון הישראליות. ראייה לכך אפשר לראות בסגירת נמל התעופה בן גוריון אתמול בשעות הבוקר, לאחר שזוהה עצם חשוד בשמיים באזור נתב"ג. מטוסי קרב של חיל האוויר הוזנקו לאזור, ובתום שעה קלה התברר כי זאת הייתה התראת שווא.

הפעם הזאת לא הייתה הפעם הראשונה בה חדר מזל"ט לשמי ישראל: גם במלחמת לבנון השנייה חדרו לשטח האווירי שני כלי טיס לא מאוישים, והופלו. בשנים האחרונות הצטייד חיזבאללה בכלי טיס מתקדמים מסוג זה מתוצרת אירן וסוריה.