מסתמן: העלמת מס תיחשב לעבירה על חוק איסור הלבנת הון

טיוטת החוק לטיפול בהון השחור אושרה לקריאה ראשונה ■ החוק צפוי להניב לקופת המדינה 2 מיליארד שקל ב-2013 וכ-5-6 מיליארד שקל בשנה החל מ-2015

המירוץ לאישור חקיקה פיסקאלית לפני פיזור הכנסת בעיצומו: ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') שורה של חוקי מס חדשים לקריאה ראשונה. בין היתר, אושרה גם טיוטת החוק שהביא שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, המעניקה לרשות המסים כלים חדשים בהתמודדות עם ההון השחור, העמקת גביית המסים והגברת האכיפה.

‏בהצעת החוק כלולים שינויים במרבית חוקי המס, אשר לטענת רשות המסים יאפשרו צמצום בהיקף העלמות המס, שיפור וייעול גביית המסים, שיפור באיסוף המידע והדיווח לרשות המסים, וכן מלחמה בתופעת הלבנת ההון וההון השחור.

‏מדובר באחת ההצעות הדרמטיות במסגרת החבילה הפיסקאלית שהובאה לאישור הממשלה תחת הכינוי "העמקת הגבייה", ועיקרה אימוץ חלק ממסקנותיה של ועדה בין-משרדית מיוחדת למאבק בהון השחור, בראשותו של מנהל רשות המסים, דורון ארבלי.

‏לפי תחשיבי משרד האוצר ורשות המסים, הצעה זו צפויה להניב לקופת המדינה סכום-עתק בסך 2 מיליארד שקל ב-2013, וכ-5-6 מיליארד שקל בשנה החל מ-2015.

‏אחד הסעיפים המרכזיים שאושרו היום בוועדת השרים מציע כי העלמת מס תוכר כעבירת מקור לחוק איסור הלבנות הון. עבירת מקור היא הפעולה שבגינה נצבר ההון הנגוע (סחר בנשק או בסמים למשל).

‏משמעות השינוי היא שניתן יהיה להאשים מעלימי מס לפי סעיפי העונשין של החוק לאיסור הלבנות הון, שהענישה בגינו חמורה יותר. משמעות נוספת היא כי המידע יתחיל לזרום מהרשות לאיסור הלבנת הון לרשות המסים.

‏צעד נוסף שנועד לסייע בהתמודדות עם הכלכלה השחורה הוא תיקון לחוק מע"מ, הקובע נכון להיום כי בעסקאות בין עוסקים לא יתאפשר לשלם במזומן בעסקאות שערך הנכסים או השירותים בהן עלה על 20,000 שקל.

‏הניסיון לחזק את יכולת האכיפה והגבייה של הרשות מתבטא בהצעות נוספות לתיקונים המאפשרים גביית חובות מס בהעברת נכסים ללא תמורה או פעילות בין קרובים, וכן התחמקות מתשלום מס על-ידי "גלגול חברות".

תיקון דומה מתמודד עם התופעה של הברחת נכסים בין בני זוג ומציע לקבוע כי ניתן יהיה לגבות חוב מס בנסיבות של העברת נכסים, ללא תמורה או בתמורה חלקית, כל עוד לא עברו 5 שנים, במקום 3 שנים כיום, מתום שנת המס שבה היה חוב המס או שבה הועברו הנכסים.

‏‎‎‏"הישג משמעותי"

‏בנוסף, מוצע לתקן את פקודת מס הכנסה כך שבמקרה של חוב מס של חברה, ניתן יהיה לעכב יציאה מן הארץ של מנהל פעיל או בעל שליטה בחברה.‏

עוד כוללת ההצעה מתן סמכויות נרחבות לעובדי רשות המסים, בהם מתן היתר מיוחד לפקידי שומה, אנשי מודיעין, פקחים, מוכסים ועוד לחדור לחשבונות בנק של חייבי מס, לעקל כלי רכב ורכוש של חייבים, להטיל מגבלות על קבלת דרכון, קבלת רישיון נהיגה, שימוש בכרטיסי אשראי ועוד.

‏לדברי דורון ארבלי, מנהל רשות המסים, "התיקון שעבר הינו הישג משמעותי למשרד האוצר ורשות המסים, אשר עם מהלכים נוספים יעצים את היכולת של הרשות להתמודד עם סרבני תשלום מסים ועם 'הכלכלה השחורה'".

חוקי מס שאושרו לקריאה ראשונה

* ניתן יהיה להאשים מעלימי מס לפי החוק לאיסור הלבנות הון, שהענישה בגינו חמורה יותר.

* ‎‎לא יתאפשר לשלם במזומן בעסקאות שערך הנכסים או השירותים בהן עולה על 20,000 שקל.

‏* ‎‎ניתן יהיה לעכב יציאה מן הארץ של מנהל פעיל או בעל שליטה בחברה בעלת חוב מס.

‏* ‎‎עובדי רשות המסים יורשו לחדור לחשבונות בנק של חייבי מס, לעקל כלי רכב ורכוש ועוד.