מנכ"ל אינטל: "אני מאמין שהרבה משרות יחזרו מהודו וסין"

מנכ"ל אינטל פול אוטליני, שהשתתף בכנס אינטל קפיטל, דיבר על מערכת היחסים ההדוקה עם סין, התלונן על מס החברות בארה"ב ועל עודף רגולציה: "קשה לקבל החלטות עסקיות באווירה של חוסר ודאות"

אינטל הפחיתה לפני מספר שבועות את תחזית ההכנסות שלה לרבעון השלישי, בעקבות האטה במומנטום העסקי. ייתכן שזו הסיבה שמנכ"ל החברה, פול אוטליני, שהשתתף לפני שבועיים בוועידת אינטל קפיטל, שנערכה בלוס אנג'לס, בחר שלא לדבר על ליבת העסקים. אוטליני ניהל בכנס דיון כלכלי טהור והתעלם לחלוטין משבבים, מחשבים אישיים וטאבלטים.

רגע לפני הבחירות בארה"ב, בחר אוטליני לדבר על הכלכלה האמריקנית ולהתעמק במדיניות המוניטרית, המיסוי והאתגרים הכלכליים בעולם. את השיחה הוביל טום קמפבל, דיקן ביה"ס למשפטים של אוניברסיטת Chapman, וחבר קונגרס רפובליקני בתקופת ממשל קלינטון. אוטליני התייחס בהרחבה לנושא התעסוקה בארה"ב ופתח בקביעה כי "הנתון המפחיד ביותר עבורי מתוך המדדים הכלכליים שמתפרסמים כאן הוא שלוקח למובטלים 40 חודשים עד למציאת עבודה".

לדברי אוטוליני ניתן להחזיר לארה"ב משרות שזלגו לכלכלות המתפתחות - כגון סין והודו - והוא אף הפתיע עם הבחנה יוצאת דופן. "עלויות העסקה של מהנדסים ברמת הביניים דומות לאלו שבארה"ב, אמר, "לעומת זאת, כמשובר במהנדס ברמה ניהולית גבוהה זה כבר יכול לעלות על התשלום בארה"ב. מי שמוכשר מאוד שם מהר מאוד קופץ למעלה. בגלל זה אני מאמין שתהיה חזרה של משרות לכאן".

"תהומות עמוקים כמו ביוון"

בכל הנוגע ליצירת משרות על-ידי אינטל בארה"ב, וספציפית במדינת קליפורניה, אוטליני היה פחות אופטימי. "או אלוהים", הגיב כאשר נשאל לגבי המצב הכלכלי הקשה בקליפורניה, "זוהי אחת מחתיכות הנדל"ן המשובחות ביותר בעולם ואנחנו קרובים מאוד להרוס אותה לגמרי. המקום הוא טוב מכדי להתייאש ממנו אבל עומדים לעבור עוד זמנים קשים עד שנתקן אותו, ואני חושש שהתהומות של הכלכלה בקליפורניה הם עמוקים כמו ביוון".

אוטליני ציין כי עובדי אינטל אכן נמשכים לעמק הסיליקון, אבל כאשר הם "מתבגרים" הם רוצים לברוח משם, בגלל הקשיים במציאת דיור, המיסוי הגבוה וקשיים אחרים בחיים במדינה. "כאשר עובדי אינטל מתחתנים ומקימים משפחות הם מתחננים 'תעבירו אותי לאריזונה או ניו מקסיקו'", אמר. הוא ציין כי אינטל לא הוסיפה עובדים לפעילות בקליפורניה כבר יותר מעשור וכי החברה סגרה את המפעל שם לפני כשבע שנים ו"ואני לא חושב שיהיה לנו עוד אחד (בקליפורניה)".

על רקע הבחירות הקרובות, דיבר אוטליני גם על היחס של הממשל לחברות הגדולות, סיפק רמז ברור באשר למועמד המועדף עליו והתייחס גם לנקודה שרלוונטית להחלטות הממשלה הישראלית בסוגיית הרווחים הכלואים. "מס החברות כאן הוא מהגבוהים בעולם, ואנחנו צריכים להוריד את רמת המס. זה דבר שיכול לעצור את הכלכלה", אמר. כמו כן, הוא התייחס לרגולציה המוגברת בתחומי הפיננסיים, הבריאות ואיכות הסביבה ואמר כי "קשה לקבל החלטות עסקיות באווירה של חוסר ודאות".

"מאוד רוצים אותנו בסין"

גם בהתייחסות לסין היה אוטליני פסימי. "בסין יש בעיות כי הייצוא לאירופה ולארה"ב יורד, הם לא מצליחים לצרוך את כל הסחורות במלאי בעצמם, ויש שם שינוי שלטון. זה ודברים אחרים מעידים שההאטה שם אמיתית. הצורך שלהם בתעסוקה לאזרחים הוא יותר אמיתי מאשר שלנו, וזה יותר קריטי מאשר רמת התוצר שם. הם יצאו מזה, אבל יהיו כמה שנים קשות".

בנוגע לנושאי הקניין הרוחני בסין, הגיב אוטליני כי "אני לא מוטרד מזה. ובכל מקרה אנחנו לא מייצרים שם באמצעות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר שלנו". כאשר נשאל אוטליני לגבי האפשרות שהממשל הסיני ידרוש מאינטל לפעול בניגוד לצרכי החברה, הוא השיב אמר כי "בתיאוריה הממשל הסיני אכן יכול לדרוש מאיתנו להתנהל באופן מסוים. אבל מאוד רוצים אותנו כעת בסין, אנחנו מודל עבורם. אבל בנקודה מסוימת בזמן, יכול להיות שינוי בגישה כלפינו".

* הכותב היה אורח החברה בכנס