קרן יורק התעניינה ברכישת החוב של אי.די.בי פתוח מהבנקים

יורק בדקה האפשרות לרכוש את החוב, כ-1.3 מיליארד שקל, במחיר המגלם "תספורת" של עשרות אחוזים, אך הבנקים סירבו ■ הסיבות לסירוב: הערכה כי במקרה של הסדר חוב הם יוכלו לקבל יותר, וחשש מנזק תדמיתי

קרן יורק לא מסתפקת ברכישת אג"ח של אי.די.בי פתוח. ל"גלובס" נודע כי הקרן פעלה לרכישת חובות הקונצרן לבנקים - כ-1.3 מיליארד שקל בסך הכול. בקרן גיששו לגבי אפשרות לרכוש את החוב במחיר המשקף "תספורת" של עשרות אחוזים לעומת שוויו המלא, אך הבנקים סירבו למכור את החוב במחיר זה. לאי.די.בי פתוח חוב של כ-780 מיליון שקל לבנק הפועלים, וכחצי מיליארד שקל לבנק זר.

נציין, כי הבנקים כבר הפרישו בדוחותיהם הכספיים את מרבית החוב של קבוצת אי.די.בי לסעיף הפסדי אשראי. ההפרשות נעשו בעיקר לגבי הקומות העליונות של פירמידת החוב של הקונצרן. זו כוללת (מלמטה למעלה) את אי.די.בי פתוח, אי.די.בי אחזקות, גנדן הפרטית וחברת טומהוק שבאמצעותה מחזיק נוחי דנקנר את השליטה בגנדן. סך החוב של ארבע חברות אלו לבנקים עומד על קרוב ל-2 מיליארד שקל.

באופן עקרוני, מכיוון שהבנקים כבר ביצעו מחיקה חשבונאית של החוב, הרי שמכירתו לקרן יורק דווקא תאפשר להם ליהנות מריקברי (החזר חוב) ולרשום רווח חשבונאי. אולם בבנקים מסרבים למכור את החוב, מכיוון שהם מעריכים כנראה שבמקרה של הסדר חוב הם יוכלו לקבל יותר מהתשלום שמציעה קרן יורק.

כמו כן, מכירת החוב לקרן במחיר הנמוך משוויו המלא עלולה להתקבל בביקורת מבחינה תקשורתית ותדמיתית.

כוונותיה של קרן יורק באשר לאי.די.בי פתוח הוצגו בשבוע האחרון למחזיקי האג"ח הגדולים בחברה, ביניהם פסגות, הפניקס, הראל, דש-איפקס ומיטב, בעזרת מצגת שערך מנהל הקרן בארץ, ג'רמי בלנק.

משנה סדורה לפתרון המצב

לפי גורמים בשוק ההון שחזו במצגת, לקרן יורק - המחזיקה כרבע מחוב האג"ח של אי.די.בי פתוח - משנה סדורה באשר לאופן שבו נדרשת החברה של נוחי דנקנר לפעול כדי לעמוד בהררי החובות שלה.

כך למשל, ממידע שהגיע לידי "גלובס", בקרן סבורים כי הפתרון לבעיית החוב של אי.די.בי פתוח נעוץ בפעולות שיש לבצע בחברה הבת (73.9%) דיסקונט השקעות. אלה כוללות הקטנת מינוף החברה דרך מכירת נכסים, רכישה חוזרת של האג"ח של דסק"ש, וכן העלאת המזומנים שבקופת החברה הבת כור (כ-2 מיליארד שקל).

כן סבורים בקרן יורק כי ניתן למכור באופן מיידי את החברות הבנות של דסק"ש - אלרון, גיוון אימג'ינג, וחברות הנדל"ן גב-ים ונכסים ובנין. לעומת זאת, את יצרנית חומרי ההדברה מכתשים-אגן (ש-40% ממניותיה מוחזקות על ידי כור), סלקום ושופרסל רואים ביורק כחלק מהפורטפוליו של אי.די.בי גם בעתיד. לגבי כלל ביטוח, בקרן סבורים כי היא צריכה לעבור תהליך השבחה מהותי, לאור שנים של ניהול כושל, ולכן אינה מתאימה כעת למכירה.

בקרן גם מאמינים כי על אי.די.בי לרכוש את זכויות המיעוט במניות דסק"ש. 73.9% ממניות דסק"ש מוחזקות על ידי אי.די.בי פתוח, והיתרה - 24.9%, הן בידי הציבור, בשווי שוק נוכחי של כ-205 מיליון שקל.

מכירת הנכסים, כך סבורים ביורק, תביא להקטנת החוב נטו של דסק"ש ל-2 מיליארד שקל. לדסק"ש חובות כוללים של 5.7 מיליארד שקל, מהם 4.9 מיליארד שקל בשש סדרות אג"ח, והשאר חוב בנקאי.

בשבוע שעבר נודע כי קרן יורק רכשה בחודשים האחרונים כ-800 מיליון ערך נקוב מאג"ח אי.די.בי פתוח תמורת כ-400 מיליון שקל, והשתלטה בכך על כרבע מחוב האג"ח המתואם של החברה. הרכישה הביאה לזינוקים במחירי האיגרות, שסבלו עד אותה עת מתשואות גבוהות ביותר ומאי סחירות. היום זינקו האג"ח בכ-5% (אג"ח ח' הקצרה זינקה ב-14%) ובסך הכול עלו בכ-20% בתוך שלושה ימי מסחר, ותשואותיהן ירדו ל-40% בממוצע.

יורק רכשה איגרות חוב מסדרות י' ו-ז' של אי.די.בי פתוח במחיר ממוצע של כ-50 אגורות ליחידה. לפי תרחישים שונים שבחנו בקרן, שיעור ההחזר על החוב של אי.די.בי פתוח לו ניתן לצפות עומד על כ-75% מהחוב, כלומר יורק מצפה לרשום על השקעתה רווח של לפחות 50%.

לא מתכננת פעולה אגרסיבית

בסוף החודש צפויה להתכנס ישיבת מחזיקי אג"ח של אי.די.בי פתוח, אותה מנסים המחזיקים להקדים. מטרת הישיבה היא מינוי נציגות. בכוונת יורק להתמנות לנציגות, ובמסגרת זו בכוונתה לפעול לקבלת מידע מהחברה.

במצגת לגופים המוסדיים פירטה יורק כי בכוונתה לבקש אינפורמציה מהנהלת אי.די.בי פתוח אודות ההלוואות הבנקאיות של החברה, הביטחונות שהועמדו לטובתן, וכן מידע אודות "הנכסים האחרים" של אי.די.בי פתוח.

למעט קבלת מידע מהחברה, כל עוד תשלם אי.די.בי פתוח את תשלומי האג"ח בזמן, אין בכוונת יורק לבצע פעולה אגרסיבית כלשהי.

יחד עם זאת, הקרן סבורה כי בסוף 2013 כבר לא תוכל אי.די.בי פתוח לעמוד בחובותיה, ואז יתבצע מהלך של "המרת החוב למניות", כהגדרתו במצגת. במילים אחרות, בסוף 2013 מאמינים ביורק - בעלי האג"ח יהפכו לבעלי המניות בחברה.

אי.די.בי פתוח חייבת לנושים שונים כ-6.5 מיליארד שקל, 4 מיליארד שקל מתוכם למחזיקי האג"ח הציבוריים שלה (והיתרה לבנקים ולחברת הביטוח מגדל). עד חודש יוני 2013 היא תידרש לפרוע כ-1.4 מיליארד שקל מהחוב הכולל, כמחצית מכך למחזיקי האג"ח הציבוריים, בזמן שבידיה נכסים נזילים בהיקף של 885 מיליון שקל. בקרוב תקבל אי.די.בי פתוח סכום נוסף, בהיקף של 509 מיליון שקל, על חשבון יתרת התמורה מעסקת מכירת השליטה בכלל תעשיות (כת"ש) לידי לן בלווטניק. כלומר, נכון לעכשיו לאי.די.בי פתוח יכולת לשרת את חובותיה עד יוני 2013.

כך יכולה אי.די.בי פתוח לשרת את חובותיה, לפי הערכת קרן יורק:

■ מכירת ההחזקות באלרון, גיוון אימג'ינג, גב-ים ונכסים ובנין .

■ המשך ההחזקה במכתשים אגן, סלקום, שופרסל וכלל ביטוח.

■ רכישה חוזרת של אג"ח דסק"ש וזכויות המיעוט במניות החברה .

■ העלאת המזומנים שבקופת כור.