רויכמן ועובדיה יקדימו מימוש אופ' לרכוש שליטה בגרינסטון

השניים נדרשים למזומן שבקופת גרינסטון, לאחר שכפי שנחשף ב"גלובס" צברה חברת דסטיני שבבעלותם חוב בנקאי של כ-200 מיליון שקל

ארבעה חודשים לאחר שחברת גרינסטון מקבוצת לידר חתמה על הסכם לרכישת מרכז מסחרי בוורשה, מידי החברה הפרטית דסטיני של אבי רויכמן ואריה עובדיה, פועלים הצדדים לשינוי חלק מתנאי ההסכם, כך שדסטיני תממש באופן מיידי אופציה לרכישת השליטה בגרינסטון מידי לידר. הקדמת התשלומים מזכה את דסטיני בהנחה.

רויכמן ועובדיה נדרשים למזומן שבקופת גרינסטון, לאחר שכפי שנחשף ב"גלובס" צברה דסטיני שלהם חוב בנקאי של כ-200 מיליון שקל, והם הגיעו עם הבנק המלווה להסכמה על פריסת תשלומים בעקבות קשיים בפירעונם בזמן.

לפי ההסכם בין שתי החברות, שעיקרו לא שונה, תרכוש גרינסטון מידי דסטיני את הנכס בפולין תמורת 150 מיליון שקל, מהם 90 מיליון שקל במזומן - 50 מיליון שקל במועד השלמת העסקה ועוד 39 מיליון שקל ב-12 תשלומים רבעוניים - ובנוסף תקצה לדסטיני 30% ממניותיה לפי מחיר של 1.15 שקל למניה (ובסך הכול כ-60 מיליון שקל). מחיר זה יותר מכפול ממחיר השוק של מניות גרינסטון.

על פי התיקון להסכם המתגבש כעת, תעביר דסטיני לידי לידר באופן מיידי סכום של 27.1 מיליון שקל תמורת 21.4% נוספים מההון של גרינסטון, ובתוך שבוע יועברו לה עוד 1.6% מהמניות תמורת 1.1 מיליון שקל. לאחר השלמת הרכישות הללו תחזיק דסטיני 46.4% בגרינסטון, ואילו לידר השקעות, בעלת השליטה כיום, תרד להחזקה של 22.5%.

רכישה ראשונה תחת שליטה חדשה

גרינסטון, הנסחרת בשווי של כ-60 מיליון שקל, משקיעה כיום בתחום של טיהור פסולת באמצעות החזקה בחברה הבורסאית RVB, המחזיקה במיזם EER, וכן בבעלותה נכס נדל"ן. עבור גרינסטון, העסקה הנוכחית היא רכישה ראשונה המתבצעת בה מאז עברה השליטה בחברה האם לידר לידי קרן ATE של דן דוד המנוח.

גרינסטון סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם הכנסות של 2.3 מיליון שקל בלבד והפסד של 3.6 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 10.4 מיליון שקל בשנת 2011 כולה. החברה כמעט נקייה מחובות ובקופתה כ-80 מיליון שקל.

עם השלמת העסקה אמור אריה עובדיה להתמנות לתפקיד יו"ר גרינסטון, ואילו רויכמן יכהן כמנכ"ל משותף לצד יאיר פודים, לשעבר מבעלי השליטה בלידר (שעברה לשליטת דוד המנוח במסגרת הסדר חוב).

הנכס המניב שיועבר לגרינסטון, הממוקם בבירת בפולין, נושא הלוואה לבנק זר בגובה 27.5 מיליון אירו. מדובר במרכז מסחרי המאוכלס בתפוסה של 91%-92%, ואשר הניב אשתקד הכנסות של 3.7 מיליון אירו. מלבד הנכס בפולין, מחזיקה דסטיני בשליטה בחברת הנדל"ן המניב גירון פיתוח.

באמצעות גירון רכשה דסטיני בשנים 2008-2009 כ-30% ממניות החברה הציבורית פולאר השקעות (לשעבר חברה בת של לידר) תמורת כ-150 מיליון שקל, במחירים ששיקפו שווי של כחצי מיליארד שקל לפולאר. אלא שהשקעות כושלות שביצעה פולאר כיווצו את שוויה, ומחזיקי האג"ח שלה הצביעו לאחרונה בעד פירוקה, כך שנראה כי מדובר בהפסד של מלוא ההשקעה מבחינת עובדיה ורויכמן.

הפורטפוליו הבעייתי של גירון צומצם בתחילת 2011, כשהחברה העבירה לחברה האם דסטיני את פעילותה בחו"ל, ואת ההשקעה במניות פולאר השקעות כדיבידנד בעין. עוד לפני כן, בספטמבר 2010, נמחקו מניות גירון מהמסחר בבורסה, בהצעת רכש שבה שילמו עובדיה ורויכמן 24 מיליון שקל עבור 9.7% ממניות החברה שהוחזקו בידי הציבור.