נתן: "נראה כאילו המדד הוזמן פוליטית על ידי ראש הממשלה"

מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר הפתיע ונותר ללא שינוי ■ חיים נתן, הכלכלן הראשי של מנורה מבטחים טוען: "המפתיע האמיתי במדד הוא סעיף הדיור שירד" ■ יניב פגוט: "פאניקת האינפלציה במשק הייתה מוגזמת"

חרף עליות מחירי הסחורות בעולם מדד המחירים בישראל לחודש ספטמבר שפורסם היום (ב') הפתיע ונותר ללא שינוי. התגובות מצידם של האנליסטים והכלכלנים לא איחרו לבוא, כאשר חלקם טוענים כי הציפיות להתפרצות אינפלציונית היו מוגזמות, ואחרים טוענים שהנתונים מפתיעים מדי ונראה כאילו הוזמנו ע"י הפוליטיקאים.

"אמנם קשה לצבוע באופן מדויק את השפעת העלאת המע"מ על מדד המחירים, אך ניתן להעריך שכמעט כל העלאת המע"מ נבלעה בתוך ירידת מחירים בסעיפם אחרים", אומר חיים נתן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מנורה מבטחים.

"המפתיע האמיתי במדד הוא סעיף הדיור שירד, לעומת ציפייה לעלייה עונתית של כ- 0.7. אין ספק שההפתעה הזו מוסיפה הרבה רעש לנתונים, וקשה לזהות מגמה בסעיף לאחר העליה החדה שהציג בחודש הקודם", מוסיף נתן.

"השפעת חוק חינוך חובה חינם מגן טרום חובה הביא לירידה של כ- 0.4% במדד שקיזזה כמעט את כל עליית המע"מ, ואין ספק ששהדבר ייצר כותרות פוליטיות. מהבחינה הזו, מדד חודש ספטמבר נראה כאילו הוזמן פוליטית על ידי ראש הממשלה ושר האוצר", אומר נתן ומוסיך כי להערכתו המדד ב-12 החודשים הקרובים עדיין יהיה מעל אמצע היעד של בנק ישראל.

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "מהמדד הנמוך ניתן להסיק שפאניקת האינפלציה במשק הייתה מוגזמת. ההתחממות המחודשת בשוק הדיור למגורים גורמת לכך שהיום יותר מתמיד, קרבים צעדים מאקרו יציבותיים מהותיים של בנק ישראל ככל הנראה צעדים אלו יתמקדו בהגבלת המינוף על משכנתאות", מעריך פגוט. "השינוי החודשי הנמוך ברכיב שירותי דיור בבעלות במדד לא משנה את התמונה לגבי הצורך של בנק ישראל לצנן את שוק הדיור. בהינתן בחירות בחודש ינואר הממשלה יוצאת מהמשחק של טיפול בשוק הנדל"ן למספר חודשים לא מבוטל ובנק ישראל נשאר המבוגר האחראי היחיד באזור", הוא מוסיף.

באשר לריבית, פגוט מעריך כי בשל הרגיעה הזמנית בשווקים הגלובלים וצפי האינפלציה העתידי, בנק ישראל לא יפחית את הריבית, אך במקרה שהצמיחה במשק תתקרר במהלך שנת 2013 הוא ישוב ויפחית את הריבית.

אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, אומר בעניין: "בשורה התחתונה, אין מדובר בשינוי מגמה של האינפלציה ובטח לא בסעיף החינוך החד פעמי. עם זאת, התקררות מחירי הדיור מעלים את הסבירות להתמתנות עליות המחירים בעתיד. ובכל מקרה, המדדים הבאים עד יולי 2013 צפויים להערכתנו להיות נמוכים עד אפסיים".

גם יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו כי המדד היה נמוך מהצפי והוא צפוי "לצנן את ציפיות האינפלציה". פריימן מציין עוד כי מתחילת השנה רשם המדד עלייה של 2.1%, אולם בניכוי השפעת הדיור רשם המדד עלייה של 1.6% בלבד. "מרכיב הדיור צפוי להמשיך ולתרום לעליית המדד ולתמוך במחאה החברתית בקריאה ליישום מהלכים לבלימת נסיקת המחירים".

הכלכלן הראשי של דש בית השקעות, אלכס זבז'ינסקי טוען: "המדד הנמוך לא מצביע על ירידה בסביבת האינפלציה ובעיקר משקף את תרומת ועדת טרכטנברג להוזלת יוקר המחייה, מאחר שהתשלומים לגני החובה והטרום חובה הציבוריים ירדו ב-75% והורידו כמעט 0.4% מהמדד. אולם, הרבה מוצרים ושירותים אחרים דווקא התייקרו מעבר לתחזית, כגון ריהוט וציוד, הלבשה והנעלה ושירותי תקשורת. המדד משקף גם את התפוגגות המחאה החברתית שבאה לידי ביטוי בעלייה נוספת במחירי המזון. גם מחירי הדירות עלו".