מייסד ומנכ"ל ג'קדה: "אני פה להחזיר את החברה לגדולתה"

גידי הולנדר, מייסד ומנכ"ל ג'קדה שחזר לנהל אותה ולנסות לחלצה מהמשבר, מבהיר: "הפוקוס שלי כעת הוא החברה, לא שוק ההון"

ב-2007 פרש גידי (גדעון) הולנדר מתפקיד מנכ"ל חברת התוכנה ג'קדה שאותה הקים, ועבר לכהן בה כיו"ר. הוא הספיק להקים שתי עמותות, בהן עמותת אופנים לקידום נוער מהפריפריה, וייסד את Com4Com, חברת תוכנה לתחום החינוך בבתי ספר. "היה נהדר", הוא אומר בראיון ל"גלובס".

ובכל זאת, הולנדר החליט ב-2011 להפוך ליו"ר פעיל בג'קדה, ובהמשך חזר לתפקיד המנכ"ל בחברה, שחוותה תקופת התדרדרות משמעותית. "ב-2008 היה משבר כלכלי עולמי, וג'קדה לא שמה לב והמשיכה לפעול כמו קודם", הוא מגדיר זאת. "מחברה צומחת הפכנו לחברה מפסידה. משפחתי ואני בעלי מניות גדולים (הולנדר ואחיו יוסי מחזיקים יחדיו ב-23.8% מהחברה, ש.ח.ו), וכאב לי הלב לראות את מה שבניתי שני עשורים הולך ונהרס".

ג'קדה מספקת פתרונות תוכנה לשיפור והאצת תהליכים עסקיים ומתמקדת במוקדים טלפוניים (call centers), וכעת היא פונה גם לשוק המובייל עם מוצר חדש.

אתה מרגיש שתיקנת את מה שנהרס?

"השינוי לא מגיע ביום אחד. בחודשים הראשונים התמודדתי עם עזיבות של עובדים, כולם חיפשו עבודה אחרת. אחר כך גייסנו מנהל באירופה ואת גיא יאיר, מנכ"ל משותף שיושב בארה"ב. חזרנו למכור אחרי תקופה שלא מכרנו, והיום יש לנו 'פייפליין' של הזמנות. אני לא יכול להגיד שג'קדה היום במצב טוב, אבל אנחנו בדרך הנכונה. במאי 2011 המצב היה קטסטרופלי, בסקאלה של אפס עד 10 היינו ב-0. היום אנחנו ב-3".

זה הכל?

"אני מאוד ביקורתי. מצבנו יותר טוב כי יש אסטרטגיה, אבל לי זה לא מספיק".

בעוד שבדרך כלל חברות ישראליות שמקבלות התרעה על מחיקה מהנאסד"ק, משתדלות לעשות הכל כדי להישאר רשומות למסחר בה, ג'קדה העדיפה לוותר. לפני כמה ימים הודיעה החברה כי תימחק מבורסה זו משום שאינה עומדת בתנאים להמשך המסחר, ותיסחר מעבר לדלפק (OTC). מהמסחר בת"א החברה נמחקה עוד קודם. מתחילת השנה מניית ג'קדה איבדה 18.5%, והחברה נסחרת בשווי נוכחי של 6 מיליון דולר. ג'קדה הונפקה ב-1999 בשווי 186 מיליון דולר, וכבר הגיעה בשיאה ליותר מ-500 מיליון דולר.

ג'קדה תחזור לסדרי הגודל שבהם כבר הייתה בעבר?

"כן, אחרת לא הייתי פה. אני פה להחזיר את החברה לגדולתה".

איך אתה מסביר את המחיקה מהמסחר?

"הורדת עלויות. המחיקה מת"א והמעבר ל-OTC יחסכו לנו 100 אלף דולר, ולא נצטרך לדווח כל רבעון. הפוקוס שלי כרגע הוא החברה ולא שוק ההון. אני עובד על החזרת החברה לצמיחה ולרווחיות, ואחרי זה אין בעיה לחזור לנאסד"ק".

אחד המשקיעים בג'קדה הוא לויד מילר, משקיע אקטיבי שפעל בעבר נגד הנהלת פארמוס. מה הוא מחפש אצלכם?

"הוא מחזיק בכ-15%. ביקשתי לדבר איתו אבל הוא העדיף שלא. אמרו לי: 'כל עוד הוא לא מדבר איתך - מצבך טוב'".

במצב הנוכחי, למה לא להפוך את ג'קדה לחברה פרטית?

"זה משהו שרציתי, אבל זה לא פשוט, כי מדובר בהצעת רכש כשאחי ואני בעלי עניין. בכל מקרה, לא הפיכה לפרטית ולא חזרה לנאסד"ק נמצאות כרגע בפוקוס שלנו, אלא רק שהחברה תחזור להצליח".

"עוד לא דופקים לנו על הדלת"

באחרונה זכתה ג'קדה בכמה עסקאות, אך ההכרה ברווח לוקחת כמה חודשים, ולכן גם 2013 צפויה להיות שנת הפסד. "אנחנו עובדים על טקטיקה ועל אסטרטגיה", מסביר הולנדר. "הטקטיקה היא הגדלת חלק הרישיונות מסך המכירות, כדי להגיע לפחות לאיזון. האסטרטגיה היא המוצר החדש שלנו למובייל, וגם כניסה לתחום מחשוב הענן".

המוצר למובייל שאמור להביא את המפנה, בא לפתור בעיה מעיקה שמוכרת לכולנו, ולקצר את השיחות הארוכות והמייגעות עם נציגי שירות לקוחות. "אתה מתקשר לקול-סנטר ושומע 'לחץ 1, לחץ 5', אף אחד לא סובל את זה", אומר הולנדר. "לחברות, שהן הלקוחות שלנו, זה נוח כי מנווטים את השיחה עם הצרכן וחוסכים עלויות, אבל הצרכן עצמו סובל. המוצר שלנו מיועד לכל סוגי הסמארטפונים, כשהלקוח נכנס לתפריט ומתקדם בהתאם לתשובות שלו. הוא יכול לפתור את הבעיה לבד, ואם היא לא נפתרת הוא לוחץ על call ומגיע לשירות הלקוחות, שם הנציג כבר רואה את כל מה שהלקוח ענה".

לדברי הולנדר, הלקוחות "סופר מתלהבים" מהמוצר החדש. "כולם אומרים שזה העתיד", הוא אומר. וכאן מגיעה ההסתייגות: "למרות זאת, לא הרבה הכניסו את המוצר שלנו לתקציבים שלהם ל-2013. כולם עדיין ממוקדים בהורדת עלויות, העולם עוד לא יצא מהמשבר הכלכלי. להערכתנו, המוצר שלנו טוב ללקוחות שלנו וגם לצרכן הסופי, יש לנו לקוחות ראשונים, אבל אני לא רואה עדיין שכולם דופקים לנו על הדלתות. אני מקווה שזה יקרה לקראת 2014".

אז מה יקרה אם המשבר יימשך גם ב-2013-2014? ג'קדה אף פעם לא תפרוץ קדימה?

"אנחנו מחפשים דרכים להכניס את המוצר. ברור לי דבר אחד: הצרכן הסופי רוצה את זה, ולכן זה יתפוס".

יש תחרות במובייל?

"יש חברות שמוציאות מוצרים מתחרים, אבל לנו יש את כלי האוטומציה שלהן אין - נציג השירות מתחבר ישר למסך התוכנה שלנו לקול סנטר. לכל חברה יש יתרונות וחסרונות, וזה שוק גדול".

פתרון פשוט - לקוח גדול?

בפעילות המסורתית שלה, לג'קדה יש לקוחות גדולים בעיקר בתחום הטלקום, ובהם חברות מוכרות כמו O2, טלפוניקה, כבל דויטשלנד ו-DirecTV. עם DirecTV היה לג'קדה משבר ב-2011, והולנדר, שחזר לנהל, נאלץ להתמודד עם הלקוחה: פרויקט ההטמעה בוצע בצורה "מאוד גרועה" לדבריו, והחברה האמריקנית הדיחה את ג'קדה מחלק גדול בפרויקט. הסאגה הסתיימה עם החלפת כל העובדים בפרויקט ועם הפסד של מיליון דולר לג'קדה רק על הפרויקט הזה, אבל עכשיו שני הצדדים מרוצים. "ב-DirecTV קיבלתי את 'השטיפה' הכי גדולה אי פעם מלקוח. היום הם רפרנס שלנו ללקוחות פוטנציאליים", הוא מספר.

עכשיו בונים בג'קדה גם על לקוחות קטנים יותר, גם בישראל, ומציעים פתרונות פשוטים יותר עם פחות התאמות ועלויות ללקוח. "עד 2008 לא הייתה בעיה להשיג פרויקטים של מיליוני דולרים. היום חברות מפחדות להשקיע, ורוצות מוצרים פשוטים עם השקעה קטנה", אומר הולנדר.

היקף החוזים יקטן, וגם ההכנסות שלכם משירותים.

"נכון, אבל השורה התחתונה תגדל כי נגדיל את מכירת הרישיונות. אלו מכירות יותר קטנות והעלויות שלהן קטנות יותר, לא צריך פגישות, טיסות ושכנועים; 'קחו, תנסו את המוצר ותחליטו'. הרבה פעמים שאלו אותי למה אני לא מוכר את החברה. התשובה היא שיש בעיה בשוק, ואנחנו פותרים אותה. זה היופי."

ג'קדה

פעילות: מספקת פתרונות תוכנה לשיפור והאצת תהליכים עסקיים במוקדים טלפוניים

שנת הקמה: 1990

מיקום: הרצליה

מספר עובדים: 90, מתוכם 30 בישראל

שווי שוק: 6 מיליון דולר

בעלי מניות עיקריים: יוסי הולנדר 13.1%, לויד מילר 11.1%, גידי הולנדר 10.8%

הכנסות ב-2011: 12.4 מיליון דולר

הפסד ב-2011: 6.8 מיליון דולר