המכללות הטכנולוגיות: אנו מופלים לרעה, נשבית שנת הלימודים

חוות דעת: קיים תת תקצוב של חצי מיליארד שקל בשנה למכללות ■ קיים מחסור של 15,000 הנדסאים במשק ■ התמ"ת: "ממשיכים בהתדיינות עם המכללות, במקביל לעבודת מטה לבחינת לימודי ההנדסאות"

פורום המכללות הטכנולוגיות להכשרת הנדסאים מתכוון להשבית את פתיחת שנת הלימודים ביום ראשון ב-67 המכללות בארץ. היום (ג') הודיעו ראשי הפורום, כי ההחלטה התקבלה על רקע מצבן הכספי של המכללות, ש"נמצאות על סף קריסה ואף סף סגירה מידית".

ראשי הפורום קראו לממשלה לשנות את התקצוב של המכללות הטכנולוגיות בדומה לתקצוב מוסדות אחרים להשכלה גבוהה. יו"ר ועדת ההיגוי של הפורום, ד"ר יוכבד פנחסי-אדיב, אמרה, כי "ההתעלמות והאפליה הן יריקה בפרצופם של סטודנטים בפריפריה שלימודי הנדסאות הם סיכוים היחיד לרכוש מקצוע ולהיחלץ ממעגל המצוקה".

היום חשף פורום המכללות חוות דעת כלכלית שגיבש מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, שמואל סלבין, שמצביעה על תת תקצוב של כמעט חצי מיליארד שקל בשנה למכללות. כיום עומד היקף התקצוב של המכללות על כ-163 מיליון שקל בשנה. "התקציב מחולק למכללות לפי שיטה ארכאית, שלא מגלמת את העלויות האמיתיות של העמדת הנדסאי מוכשר בהתאם לדרישות שוק העבודה", קובע סלבין.

עוד עולה מחוות הדעת, כי מדי שנה מוכשרים כ-10,000 הנדסאים וטכנאים, בעוד שהביקוש להם עומד על כ-15 אלף בשנה. כבר היום חסרים לענפי התעשייה השונים כ-15,000 הנדסאים.

על רקע חוות הדעת, דורש פורום המכללות ממשרדי התמ"ת והאוצר להעלות בכ-40% את גובה שכר הלימוד, ולהקצות כ-10 מיליון שקל בשנה למלגות ולהלוואות לסטודנטים מתקשים.

ממשרד התמ"ת נמסר כי "בעקבות דיונים מול נציגי פורום המכללות הטכנולוגיות משרד התמ"ת והאוצר החליטו לבטל הפחתת תקציב שהיתה מתוכננת לשנה"ל הנוכחית... המשרדים ממשיכים בהתדיינות עם המכללות, במקביל לעבודת מטה לבחינת לימודי ההנדסאות".