S&P אישררה את דירוג האשראי של ישראל; תחזית "יציבה"

"למרות ה'החלקה' הפיסקלית של ישראל עקב הכנסות הממשלה הנמוכות "לדעתנו החבילה הפיסקלית שאושרה לאחרונה ורמות הצמיחה הנוכחיות צפויות להבטיח שמירה ויחסי חוב-תוצר ואפילו שיפור מסוים בטווח הבינוני"

חברת הדירוג S&P אישררה את דירוג האשראי של ישראל, והוא נותר ברמה של +A. כמו כן השאירה החברה את תחזית הדירוג על "יציבה".

בהודעה ששלחה החברה נכתב כי למרות ה"החלקה" הפיסקלית של ישראל עקב הכנסות הממשלה הנמוכות, "לדעתנו החבילה הפיסקלית שאושרה לאחרונה ורמות הצמיחה הנוכחיות צפויות להבטיח שמירה ויחסי חוב-תוצר ואפילו שיפור מסוים בטווח הבינוני".

כלומר, ב-S&P בחרו בכל זאת לשמור על דירוג האשראי, למרות שהיו יכולים להוריד אותו.

עוד נאמר בהודעה כי "הקדמת הבחירות תגדיל באופן זמני את אי הוודאות הפיסקאלית. אנו מאמינים שכל ממשלה שתיבחר תמשיך לנהל מדיניות מאקרו כלכלית ופיסקלית נבונה ואחראית. זו הסיבה שהשארנו את תחזית הדירוג ברמת 'יציב' שכן יש מספיק רצון פוליטי שימנע גידול משמעותי בחוב הממשלתי ושהסיכונים הבטחוניים העיקריים יהיו 'ניתנים לשליטה'".

בהודעה חושפים כלכלני S&P כי הם מעריכים שחבילה פיסקלית תגדיל את הכנסות המדינה ממסים ב-1% תוצר, קרי כ-10 מיליארד שקל ולא כ-14 מיליארד שקל כפי שטוענים באוצר.

לפי ההערכות של S&P הבחירות מעלות שאלות הקשורות לחלוקת הכוח והעוצמה בקואליציה החדשה לרבות האפשרות של כניסת מפלגה חדשה לממשלה. "אני מכירים בסיכון הזה אבל בגלל שסוגיות חברתיות כלכליות יהיו בראש סדר העדיפויות של הבחירות הנוכחיות זה יגביל את הקואלציה מלפזר הבטחות שיסבכו את המדיניות הפיסקלית העתידית".

אחרי גרעון ממשלתי של 4% שצפוי ב-2012 "אנו מאמינים שהמדיניות הפיסקלית העתידית תסייע ותפחית את הגרעון לכ-3.3% מהתוצר ב-2013". כלכלני S&P מביעים תקווה כי ייצור הגז הטבעי יסייע בטווח הבינוני להקטין את החוב הממשלתי.

"שקלנו להעלות את דירוג האשראי של ישראל אם הממשלה הייתה מגיעה להתקדמות ממשית בהפחתת הסיכונים הבטחונים החיצוניים שהיו משפיעים לטובה על היציבות הפנימית, הצמיחה הכלכלית ואמון המשקיעים". מנגד, "אנו מאמינים שכל נסיגה משמעותית הקשורה להפחתת יחס החוב-תוצר או הפחתה בתחזיות הצמיחה או הרעה משמעותית במצב הבטחוני של ישראל עלולים להפעיל לחצים את דירוג האשראי של המדינה".