IBM במו"מ לרכישת רד בנד תמורת 200-250 מיליון דולר

הסטארט-אפ הישראלי שהוקם ב-1999 נמצא כנראה לקראת סוף דרכו כחברה עצמאית ■ המרוויחות הגדולות: הקרנות כרמל ופיטנגו שכל אחת מהן מחזיקה 15%-20% ■ IBM: לא מגיבים לשמועות

לפני חודש בדיוק קפץ לארץ לביקור טום רוזמיליה (Tom Rosamilia), סגן נשיא שאחראי על הכיוונים האסטרטגיים של IBM, על קביעת מפת הדרכים לפיתוח הטכנולוגי העתידי וכפוף למנכ"לית וירג'יניה (ג'יני) רומטי. במסגרת הביקור ערכה IBM פגישה קצרה עם עיתונאים שבה דיבר רוזמיליה על מפת הדרכים האסטרטגית של החברה, שכוללת גם פעילות בתחום ניהול התקנים ניידים.

כאשר נשאל האם יש סיכוי שהחברה תבצע רכישה בתחום, ורד בנד הישראלית הוזכרה כאפשרות, הגיב רוזמיליה בחוסר סבלנות אופייני לחברות אמריקניות שנשאלות בנושא רגיש.

במקביל מתברר כי מזה תקופה מנהלת IBM משא-ומתן לרכישת רד בנד, ספקית של תוכנה שמאפשרת פתרונות שונים לניהול מרחוק של התקנים ניידים. המו"מ בין החברות, שאמור להסתיים בשבועות הקרובים, מתבצע לפי שווי חברה של 200-250 מיליון דולר. החיבור בין החברות אינו מפתיע, מאחר ושיתוף פעולה אינטנסיבי ביניהן מתבצע עוד מאמצע העשור הקודם והתחזק במשך השנה האחרונה עם התרחבות סט הפתרונות של רד בנד במקביל לחשיבות העולה של השליטה בטלפונים החכמים, במסגרת המחשוב הארגוני.

העסקה, במידה ואכן תצא לפועל, אמורה להיות מוצלחת למדי עבור המשקיעים, במיוחד כאשר מדובר בחברה שכבר ראתה את הסוף מתקרב בסיבוב הקודם. מאז הוקמה ב-1999 הושקעו ברד בנד כ-35-40 מיליון דולר, בהשתתפות הקרנות: כרמל, פיטנגו, קורל, גריילוק, פועלים ונצ'רס ואינפיניטי. בנוסף החברה קיבלה לפני כשנה השקעה אסטרטגית מ-NTT Docomo היפנית. בנוסף קיבלה החברה הלוואה מקרן פלנוס. המרוויחות הגדולים מהעסקה יהיו הקרנות כרמל ופיטנגו, שמחזיקות כל אחת כ-15%-20% מהחברה.

רד בנד נוסדה ב-1999 על-ידי שרון פלג וגדי גונן, והחלה את דרכה בפיתוח יישומים לעדכון מרוחק של תוכנה על גבי מחשבים אישיים. הכניסה של עידן הפס הרחב גרמה לחברה לשנות פוקוס והיא נעה לשוק חדש שבו יש מגבלות של תקשורת וזיכרון - השוק הסלולרי. את השינוי הוביל המנכ"ל שהתמנה ב-2001, יורם זלינגר.

ההתמקדות המקורית של רד בנד היא באספקת תוכנה שמאפשרת עדכון מרחוק של הקושחה - התוכנה שמשולבת בחומרה של ההתקנים הניידים (מה שנקרא FOTA), מה שמסייע לעדכון מרחוק של תוכנות על גבי הטלפון ולפתור תקלות. במקביל, סיפקה ה-FOTA "נקודת אחיזה" אסטרטגית לחברה בכ-1.5 מיליארד מכשירים סלולריים בעולם.

את נקודת האחיזה הזו מנסה רד בנד לממש כבר תקופה ארוכה, אם על-ידי מהלכים עסקיים ואסטרטגיים או באמצעות רכישה. כבר לפני 3-4 שנים עלתה רד בנד על המדף עם תג מחיר של 200-300 מיליון דולר. לפני כשנתיים רכשה רד בנד חברה שמאפשרת לה לספק גם פתרון של סביבה וירטואלית על גבי התקן הטלפון הנייד, מה שמספק הפרדה פונקציונלית בין השימוש בטלפון לצורכי עבודה לבין השימוש האישי.

פתרונות לספקי תקשורת

אם עד לפני כמה שנים הייתה החשיבה ברד בנד כי ניתן יהיה להישאר עוד לתקופה ארוכה כחברה עצמאית, הרי בשנה האחרונה ברור שהמימוש של האחיזה האסטרטגית בעולם הטלפוניה, לצד הפתרון לשוק הארגוני, מחייב חבירה הדוקה לספקיות המחשוב הגדולות שיכולות לפרוץ את הדרך בשוק המחשוב הארגוני עבור הסטארט-אפ הישראלי.

ב-IBM מתמקם הפתרון של רד בנד כחלק מחבילת פתרונות הניהול שמיועדים לספקיות שירותי התקשורת, כך שיוכלו לקבל יותר מידע על התנהלות הלקוח הסופי, להקל על סיוע במקרה של תקלות, לעדכן את היישומים שהפכו להיות עתירי תוכנה ועוד. כחלק מהאטרקטיביות בפתרונות של רד בנד, אפשר לציין גם את מגמת ה-BYOD (הבא את המכשיר שלך, בתרגום חופשי).

המשמעות היא הקשיים במחלקות המחשוב הארגוניות לשלוט ולנהל - עם דגש על הצורך באבטחה - בהתקני המחשוב החכמים שהעובדים נעזרים בהם תוך כדי העבודה. פתרון הווירטואליזציה של רד בנד מאפשר להגביר את רמת האבטחה סביב המידע הארגוני גם כאשר מדובר בעבודה עליו בטלפון או טאבלט אישי. מ-IBM נמסר כי החברה אינה מגיבה לשמועות.

הרכישות
 הרכישות