מעשה בחמישה בלונים

בכלכלה החדשה, כמו בסיפור הילדים הנודע, סופו של כל בלון הוא להתפוצץ

בזמן האחרון אנו שומעים יותר ויותר כלכלנים ואנליסטים בעלי שם מזהירים מפני קריסה פיננסית כלל עולמית. למעשה, הכלכלה החדשה אותה אנו חווים בשנים האחרונות מזכירה לי את סיפור הילדים הנודע, "מעשה בחמישה בלונים". שורת המחץ בסיפור זה הייתה כמובן - "זה סופו של כל בלון".

כשממלאים משהו באוויר ואין בו תוכן מוצק, סופו ככל הנראה להתפוצץ. מה הם חמשת הבלונים שלנו? בלון האשראי למשכנתאות (שכבר התפוצץ), בלון אג"ח מדינות, בלון הסחורות, בלון האינפלציה ובלון האלגו טריידינג.

על בלון האשראי למשכנתאות אין מה להרחיב. דבריו של יו"ר הפד לשעבר אלן גרינספן שהודה כי לא ממש הבין את מורכבות חומר הנפץ ממנו העלים עין, מסכמים בפשטות רבה נושא מורכב זה. ראינו את זה בארה"ב ובספרד ויש הטוענים, ודי בצדק, שאנו רואים זאת גם בישראל.

המצב כאן אולי שונה במקצת, כי בישראל לא מאשרים לנוודים חסרי יכולת לרכוש בתים ב-95% משכנתא, אולם גם את המצב בו פלח רחב מאוד של האוכלוסייה אינו יכול להרשות לעצמו רכישת בית ראשון, בעוד פלח אחר, מצומצם יחסית, רוכש 10 בתים ומשכירם תוך ניצול פרצות מס במקרה הטוב או העלמת מס במקרה הפחות טוב, ניתן להגדיר כמצב בועתי.

בלון אג"ח מדינות החל להתפוצץ גם הוא, אולם כאן התגייסו טובי הפנצ'ר-מאעכרים על מנת לטלוא טלאי על גבי טלאי על מנת להאריך את משך חיי הבלון המפונצ'ר. וכך קונים הפנצ'ר-מאעכרים האמריקאים והיפנים את האג"ח שלהם על מנת שהתשואות לא יעלו ולא יכבידו עוד יותר על מאזן החובות, והאירופאים מתחילים לחוש מה המשמעות של ערבות הדדית, אולם לך תספר לגרמני שמדובר כאן בהדדיות. הצחקת אותו! ומי זוכר שרק לפני שלוש שנים אג"ח ממשלת יוון ב-9% תשואה נראה כמציאה?

בלון הסחורות ממשיך להתנפח. פעילות ממונפת מעלה את מחירן של הסחורות ללא קשר לביקוש והיצע. תירוצים של פגעי מזג אוויר, מתיחות מדינית וגידול באוכלוסייה אינם משמשים כמענה לעליות של 100% במחירי סחורות. מנהלי השקעות רבים מתבצרים ו/או מהמרים על סחורות וגורמים לעליות דרמטיות במחירן. חלקם עושים זאת מחשש לקריסת שוקי המניות והאג"ח, אולם טיעון זה נשמע לי על פניו כאבסורדי במקצת. אם השווקים והבנקים יקרסו, מי ישלם להם את מחיר הסחורה?

בלון האינפלציה פועל עד כה באופן הפוך, בעיקר בגלל שהאוויר המוזרם זורם כרגע לניפוח הבלונים האחרים. האמריקאים, האירופאים והיפאנים מדפיסים - היכן חוקי הכלכלה הישנים והטובים? איפה הכסף? כשמפזרים כמויות כל כך גדולות של כסף, לא צריכה להתפרץ אינפלציה? אז זהו שלא.

חוקי הכלכלה בעידן הנוכחי משתנים מכיוון שהכסף זורם לאג"ח, לסחורות, למטבעות ולכל סוגי הנגזרות - וכמובן לביטחונות שישמשו למינוף הפעילות. הציבור כמעט ואינו רואה את הכסף שהודפס והאינפלציה היחידה אותה חווה העולם איננה אינפלציה של ביקושים. זו אינפלציה מאולצת כתוצאה מעליית מחירי הסחורות (ואלו כמובן שלא עולים עקב גידול בביקוש לסחורות).

והבלון האחרון - מילת הקסם של שנות האלפיים - אלגו טריידינג. חבורות של גאונים הפזורות ברחבי העולם ומתחרות ביניהן מי תפעיל מכונת מסחר אוטומטית טובה יותר,יעילה יותר, מהירה יותר.

בוול סטריט יש בניין רפאים צמוד לבורסה בו אין אף עובד, רק מכונות מסחר שהקרבה לבורסה מעניקה לבעליהן יתרון של מילי ונאנו שניות במסחר המקוון. מפעיליהן נאחזים בקלישאה הנדושה וחסרת הבסיס של אספקת נזילות לשוק, אולם כולם יודעים שזה בולשיט ויותר מומחים מזהירים מפני קריסה מוחלטת של הבורסות במקרה של אירוע קיצוני או השתלשלות אירועים שיגרמו לאפקט דומינו הרסני.

אז מדוע, תשאלו, שלא נחזור לחוקי הכלכלה הישנים והטובים? התשובה לכך פשוטה - אין סיכוי. לפוליטיקאים וקברניטי הכלכלה אין אינטרס לעשות מהלך כזה. הם ניזונים ומזינים את הגופים הפיננסיים, שהם הנהנים העיקריים מהמצב הקיים. ראיתם את רווחי הבנקים ובעיקר הבנקים להשקעות? העולם במיתון, האשראי לעסקים ניתן בקמצנות יתרה, שיעורי האבטלה גבוהים, אולם יש מקורות רווח אחרים - הבלונים.

פוליטיקאים מכסים את עיניהם, אוטמים את אוזניהם ומתפללים - "רק לא בקדנציה שלי" ואילו לנו לא נותר אלא להתפלל לנס שהאוויר המוזרם לבלונים יהיה כה מיוחד, כך שיגרום להם להתנפח בלי הפסקה ושלא יתפוצצו לנו לעולם.

• יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

yf@energyfinance.co.il

• אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

• החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד