הקדמת הבחירות טובה למשק

ככל שמערכת הבחירות קצרה יותר - היא גם זולה יותר. וזה לא הכול

המשפטים השכיחים ביותר ששמעתי בחודש האחרון היו כי הקדמת הבחירות היא צעד של בזבוז משאבי המדינה, וכי מטעמים כלכליים ואחרים היא מהווה פעולה חסרת אחריות.

ההיפך הוא הנכון. הקדמת הבחירות לתחילת 2013 - המועד הקצר ביותר שאליו ניתן להקדימן - עשויה לחסוך ממון רב למדינה, למגזר העסקי וכן גם למשלם המסים.

יימנעו בזבוזים מיותרים

ראשית, הבחירות היו אמורות בלאו הכי להתקיים באוקטובר 2013. ובכן, הקדמתן לתחילת השנה לא תגדיל את ההוצאה הציבורית - אלא להיפך, היא תקטין אותה. והסיבות לכך פשוטות: ראשית, במקום קמפיין בחירות שהיה אמור להיגרר שנה, יצטמצם הקמפיין ל-3 חודשים בלבד. מערכת בחירות קצרה יותר היא זולה יותר.

שנית, אישור תקציב המדינה בכנסת יידחה לפחות ב-3 חודשים (עד אפריל-מאי 2013), מה שימנע בזבוז משאבים על-ידי המגזר הציבורי. לא יהיה ניתן לקבל החלטות פופוליסטיות. התקציב ינוהל על-פי 1/12 מהתקציב המאושר לשנת 2012, ובכך יימנעו בזבוזים מיותרים עד אישור התקציב החדש.

שלישית, הקדמת הבחירות עשויה לנטרל את הסחטנות של מפלגות סקטוריאליות, שהייתה עלולה להיווצר מלחצים קואליציוניים הנובעים מהצורך החוקי בהעברת התקציב עד סוף דצמבר. זאת, לעומת הסיטואציה שלאחר הבחירות המוקדמות, שלפיה לא ינשפו בעורפו של ראש הממשלה הנבחר גופים אינטרסנטיים הרואים את טובתם בלבד.

זאת ועוד, בהקדמת הבחירות, מנע ראש הממשלה את הדינמיקה של משק בהאטה ובהמתנה, מה שעלול היה להתפרס על פני כשנה, ועתה התקצר לתקופה המינימלית שתאפשר את חזרתו המהירה של המשק לפסים של יציבות, המהווים מפתח לכל הקשור למדיניות כלכלית שקולה ומאוזנת.

אי-ודאות היא האויב מספר אחת של המשק. היא רעה למשקיעים ולגופים המוסדיים, המקטינים את היקפי המסחר בבורסה; היא רעה למגזר העסקי, הממתין על הגדר לראות מה קורה, תוך שהוא עוצר את גלגלי הצמיחה; והיא רעה לציבור הרחב שנותר מבולבל וממתין עם ביצוע רכישותיו והשקעותיו, הן של נכסים ריאליים והן של נכסים פיננסיים, לראות מה יקרה. כך שכולם מעדיפים משק המשדר אווירה בטוחה, יציבה ואמינה, כזה שקברניטיו יודעים לאן הם מנווטים אותו.

בנוסף לאלה, תקציב המדינה מצוי כיום בגירעון גדול מעבר ליעד שנקבע. אם נשווה את המשק לגוף עסקי או למשק-בית, הרי שישות כלכלית אינה יכולה להתקיים לאורך זמן בלי מסגרת תקציבית מסודרת. כשם שמנכ"ל תאגיד אינו יכול לעצום עין לנוכח גירעונות בלתי צפויים, כך אסור לקברניטי המדינה להתעלם מהגירעון התופח בתקציב.

לגבי הגירעון הצפוי בתקציב 2013 - על ראש הממשלה הנבחר תוטל החובה לקבל החלטות קשות וכואבות, הבנויות על העלאת מסים ועל קיצוץ ניכר בהוצאות התקציב. לא יהיה מנוס מלפעול בנחישות להגדלת צד ההכנסות, ולביטול מספר פטורים ממס, וכן להקטין משמעותית תקציבים של משרדי ממשלה שהם בבחינת פרות קדושות. בתחומים אלה עדיף להקדים את המאוחר ולהכריע מוקדם ככל שניתן. אמנם מדובר בגזירות לא פופולריות, שיגררו ביקורת ציבורית נוקבת, אולם כל בר-דעת מבין כי הן הרות-גורל לעתידנו הכלכלי.

העובדה שהציבור מגלה היום מעורבות בתהליכים הכלכליים, מחייבת את נבחרי העם להציג לעם לקראת הבחירות אג'נדה ברורה. הגיעה העת שהציבור יבחר במנהיגות המציגה את עמדותיה בשקיפות וביושרה, ופועלת באומץ-לב ובשיקול-דעת לטובת עתיד המדינה, ולא מתוך מניעים פופוליסטיים קצרי-טווח.

שחקנים חדשים

אמנם המחאה החברתית, שהעסיקה הן את מקבלי ההחלטות והן את הציבור הישראלי, נכנסה לכאורה לקיפאון, אולם נכון יהיה לאפשר לשחקנים חדשים, שהיו ממנהיגי המחאה, להיכנס לזירה הפוליטית ולאפשר להם לומר את דברם.

היום יש לפעילי המחאה החברתית הזדמנות חד-פעמית, לפחות בשנים הקרובות, לתפוס עמדות ולהציע עצמם לבחירה לכנסת. במקום לעסוק בסיסמאות-רחוב עליהם למצוא דרכים להגיע לצומתי ההשפעה, ולהוביל רפורמות.

לפיכך, נכון עשה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כאשר קבע את הבחירות לאלתר, במועד החוקי קרוב ביותר שניתן. מהלך זה יצמצם את האויב הקטלני של הכלכלה, חוסר הוודאות, ויספק חמצן למשק שנמצא היום באטמוספירה של אוויר דחוס.

הכותב, שותף-מנהל ב"RSM שיף הזנפרץ ושות' רואי חשבון", הוא לשעבר נשיא לשכת רואי חשבון.