הציידים החלו לחפש מציאות באג"ח - ויצאו מהבונקר

לאחר תקופה ארוכה שהמשקיעים התבצרו בבונקרים במוצרים שקליים ובאג"ח בעלות אופי סיכון נמוך, ניתן לראות שינוי מגמה

שבוע המסחר החולף הסתיים בעליות שערים במדדי האג"ח. מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר נותר ללא שינוי בהשוואה לחודש אוגוסט, והפתיע את קונצנזוס הכלכלנים, שציפו לעלייה של 0.4%-0.5% במדד.

בהתאם לפרסום מדד המחירים, האינפלציה הצפויה במשק ל-12 החודשים הבאים פחתה ב-0.5%, והיא מחזקת את ההערכות שריבית בנק ישראל תיוותר על כנה חודש נוסף, ברמה של 2.25%.

בתגובה למדד נרשמה מגמה מעורבת במדדים הממשלתיים; מדד שחר 2-5 הניב תשואה חיובית של 0.21%, ומנגד, מדד גליל 2-5 רשם תשואה שלילית של 0.38%. בהמשך למגמה החיובית מהשבוע שעבר במדדים הקונצרניים, מדד תל בונד שקלי ומדד תל בונד 60 הניבו תשואה חיובית של 0.48% ו-0.37% בהתאמה. מדד אג"ח כללי סיכם את השבוע עם תשואה חיובית של 0.34%, ובשער של 286.88 נקודות. מדד זה נחשב למדד בנצ'מרק, כלומר מדד שניתן להשוות אליו תשואות.

תחזית עולמית

ספרד לא יורדת מהכותרות. לאחר הורדת דירוג האשראי של המדינה בשבוע שעבר, השבוע הורידה סוכנות דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס (S&P) את דירוגי האשראי של אחד עשר בנקים גדולים במדינה. לאחר הדיווח של S&P דיווחה סוכנות דירוג האשראי מודי'ס כי בכוונתה לשמור את דירוג האשראי של ספרד ברמת השקעה. המשקיעים אהבו לשמוע את הבשורה, ובתגובה תשואת אג"ח של ספרד לעשר שנים ירדה לרמתה הנמוכה ביותר זה יותר מחצי שנה.

המצב באירופה עדיין לא משתפר, ובהתאם גם ציפיות הצמיחה התעדכנו כלפי מטה. בגרמניה, הכלכלה החזקה באירופה, הצמיחה ל-2012 הורדה ב-0.1% ל-0.7%. נוסף על כך צפויה הצמיחה בשנה הבאה להסתכם ב-1% בלבד, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 1.6%.

בארה"ב הנתונים נראים הרבה יותר טוב, אך עדין יש הרבה מקום לשיפור. תחום הנדל"ן במגמת שיפור מתמדת, נתון אישורי הבנייה זינק ב-11.6% לשיא של ארבע שנים, ונתון התחלות הבנייה זינק ב-15% לשיא שנתי. ביטחון המשקיעים עולה, והפחד מקריסה טוטלית החל להתפוגג. לראיה, תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עלתה ב-5.7%, לרמה של 1.77%. לא מן הנמנע, שלאחר תקופת הבחירות בארה"ב נראה רגיעה בשווקים וחשיבה מחודשת איך לסדר את תמהיל תיק ההשקעות הסולידי.

השבוע פורסמו שני נתוני מאקרו חשובים על המשק הישראלי, אשר מחזקים את איתנותו. הראשון, חברת הדירוג S&P אישרה את דירוג האשראי של ישראל, והוא נותר ברמה של A. כמו כן השאירה החברה את תחזית הדירוג על "יציבה".

הנתון השני הוא אומדני ההבזק של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שמתפרסמים מדי שנה באוקטובר, שמהם עולה, כי המשק יצמח ב-2012 ב-3.5%, מעל תחזיות השוק, שעמדו על עלייה של 3.2%.

נוסף על כך, התוצר לנפש יסתכם השנה ב-117.6 אלף שקל, סכום המהווה גידול של כ-1.7% משנה שעברה. התוצר לנפש מהווה את אחד האינדיקטורים החשובים ביותר לצמיחה כלכלית.

בהתאם לנתונים החיוביים, ולאחר תקופה ארוכה של דיכאון ושממון בבורסה, החלו הציידים לחפש מציאות. בתחום התקשורת הובילו בי קומיוניקיישנס אג"ח ב' וסלקום אג"ח ז' אשר בתל בונד שקלי, עם תשואה חיובית של 5% ו-3.48% בהתאמה. במדד תל בונד 40, סדרות י"ג וי"ח של קבוצת דלק בלטו עם תשואה חיובית של עד 2.89%.

לאחר תקופה ארוכה שהמשקיעים התבצרו בבונקרים במוצרים שקליים ובאג"ח בעלות אופי סיכון נמוך, ניתן לראות שינוי מגמה. ראשית, הדולר ממשיך להיסחר ביציבות סביב 3.8 שקלים לדולר, שער המבטא רגיעה מהפחד שחווינו בתקופה האחרונה. נוסף על כך, טעמי המשקיעים מתחילים להשתנות בכמה אפיקים, המחזורים במדדים הממשלתיים יורדים ובמדדים הקונצרניים המחזורים עולים. במדד שחר 2-5 מחזור המסחר היה נמוך ב-26% מהממוצע, והסתכם ב-390 מיליון שקל ליום. במדד תל בונד 20 ותל בונד יתר נרשמו עליות של 34% ו-51% במחזורי המסחר מהממוצע השנתי, והסתכמו ב-210 מיליון ו-170 מיליון שקל ליום. נוסף על כך, השבוע היו אירועי תשלומים של ריביות ופדיון חלקי באג"ח, אשר יצרו ביקושים במדדי התל בונד בהיקף של כ-55 מיליון שקל.

*** הכותב מכהן כמנהל דסק אג"ח בקסם תעודות סל. קסם עשויה להיחשב בעלת ענין אישי בנושא הכתבה לנוכח השקעתה בני"ע ובמכשירים פיננסיים הנזכרים. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

Shimron.Rozentzvaig @xnes.co.il