"מעריב" יימכר לבן-צבי; 1,400 עובדים יועסקו; הוועד: זו הצעה רעה

אישור לחשיפת "גלובס": ‎נאמן "מעריב" שלמה נס הגיש את המלצותיו לביהמ"ש ‏‎■‎‏ בן-צבי מבקש להמשיך להוציא לאור את העיתון והמגזינים תחת המותגים הקיימים ■ בית הדפוס יימכר לעמוס מימון ■ ההיקף הכולל של העסקה: 145 מיליון שקל

‎‎כפי שנחשף אתמול (א') ב"גלובס", בתום הליך משא-ומתן מורכב ואינטנסיבי, נאמן "מעריב ", ד"ר שלמה נס, ממליץ לבית המשפט למכור את עיקר נכסי העיתון למו"ל העיתון "מקור ראשון", שלמה בן-צבי, ואת בית הדפוס ליזם הנדל"ן עמוס מימון. הסכום הכולל של העסקה הוא 145 מיליון שקל.

אם יאשר בית המשפט את הצעת הנאמנים שלמה נס וירון ארבל, תשלם קבוצת מימון 65 מיליון שקל תמורת בית הדפוס, וקבוצת בן-צבי תשלם עד 80 מיליון שקל בעבור פעילות העיתון, המגזינים ואתר האינטרנט וכן עבור רכישת חובות החייבים של "מעריב".

מבנה העסקה של בן-צבי מבוסס על תשלום שייפרש בתשלומים, וחלק עיקרי בו יבוסס על עמידה בהבטחה לגביית חובות "מעריב".

‏‏12 מיליון שקל ישולמו במועד ההעברה. 9.7 מיליון שקל נוספים ישולמו 120 יום לאחר מועד ההעברה, ו-11 מיליון שקל נוספים ישולמו שנה אחרי. יתר הסכום, כאמור, תלוי בגביית חובות העיתון.

35 מיליון שקל הוא סכום חובות לקוחות "מעריב" שנוצרו בחצי השנה האחרונה. 26 מיליון שקל נוספים נחשבים "חובות קשים לגבייה". בן-צבי התחייב לפעול לגבות אותם, ואם וכאשר ייגבו, יקבלו הנאמנים מחצית החובות השוטפים ו-85% מהחובות הקשים. היתר ילך לקבוצת הירש מדיה.

בן-צבי העמיד ערבות בנקאית אוטונומית בסך 2 מיליון שקל. נקבע כי בן-צבי יעביר את מלוא התקבולים מהגבייה לקופת הנאמנים, והנאמנים יעבירו את חלקה של קבוצת בן-צבי לידיה על-פי השיעור הרלוונטי. העיתון "מקור ראשון" עצמו יעמיד ערבות לעסקה.

‎‎עסק חי ופעיל

‏‎‎הנאמנים הגישו את המלצתם לשופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, אתמול בשעות הלילה, לאחר התמחרות שנמשכה שעות ארוכות.

על-פי הנאמנים, קבוצת "מעריב" תימכר כעסק חי ופעיל. כמו כן גובש הסכם עבודה בין בן-צבי למציע רכישת בית הדפוס, עמוס מימון, להמשך העסקת עובדי הדפוס.

600 מבין 2,000 עובדי "מעריב" כיום יפוטרו, זאת לאחר שהעסקה כוללת התחייבות קצובה בזמן להעסקת 1,400 מהעובדים. הנאמנים ציינו כי "לנגד עיניהם עמד שיקול מרכזי בדמות גורלם ושמירת מקור תעסוקתם של עובדי הקבוצה".

‏לפי ההצעה, קבוצת בן-צבי מתחייבת להעסיק 330 עובדי מינהלה ומערכת עיתונאית לתקופה מינימלית של שנה וחצי, ובין 50 ל-70 קבלני ועובדי הובלה שהועסקו על-ידי חברות הקבוצה כקבלנים עצמאיים, לתקופה מינימלית דומה.

בנוסף, בין 70 ל-110 עובדי דפוס יועסקו במסגרת ההתקשרות המסחרית בין בן-צבי למימון. לבן-צבי יש אפשרות להקטין את מספר העובדים המועסקים בשיעור של 10% לאור מצבו של העיתון כפי שיהיה בעתיד.

על-פי ההמלצה, אף אחת מההצעות לא כללה הצעות לרכישת חברת ההפצה "גל", המעסיקה כ-900 עובדים. בסופו של דבר הגיעו נציגי עובדי ההפצה יחד עם הנאמנים להסכמה כי פעילותה תימשך בשלב זה תחת הנאמנים. עם זאת, רוכש העיתון יתקשר עם קבוצת עובדי ההפצה בהסכם מסחרי שיאפשר את המשך הפעלת מערך ההפצה, בתקווה שיימצא לבסוף רוכש פוטנציאלי. בן-צבי התחייב כי יתקשר עם עובדי ההפצה וישתמש בשירותיהם לתקופה של שנתיים לפחות.

‏מימון הציע לרכוש את שטח בית הדפוס וכן את מלאי הנייר והציוד שעומדים לרשותו. בזמן ההעברה ישלם מימון 22.5 מיליון שקל ו-7 מיליון שקל ישלם בעבור המכונות והציוד. כעבור חודשיים ישלם 10.5 מיליון שקל נוספים ו-25 מיליון שקל בתוך חצי שנה. מימון יציג ערבויות בסך 6 מיליון שקל.

מימון, שכוונותיו הן ככל הנראה לעשות שימוש בקרקע ולא להמשיך ולהפעיל את בית הדפוס, הסכים להשכיר את בית הדפוס לקבוצת בן-צבי כדי להמשיך להעסיק בין 70 ל-110 עובדי דפוס.

‏עד למועד ההעברה, קובעת ההמלצה, יהיה ניתן לשנות את ההסכם, כך שבמקום רכישת המגרש תרכוש קבוצת מימון את מניות חברת לוין אפשטיין וכן את המכונות והציוד בבית הדפוס.

‎‎ההצעות האחרות

‏‎‎ההצעות שבחר הנאמן גברו על כ-17 הצעות אחרות. הרציניות שבהן היו של ה"ג'רוזלם פוסט" של אלי עזור.

"עזור שיפר את הצעתו ממש בשעות הערב", אמרו הנאמנים, ששיבחו אותו והוסיפו כי הבחירה התבססה על הצעה כספית גבוהה יותר. עזור הציע לרכוש את העיתון ואת בית הדפוס יחד ב-122 מיליון שקל, והתחייב להעסיק 500 עובדים לשנה וחצי ולהמשיך להעסיק גם את עובדי ההפצה לחצי שנה לפחות.

‏הפרסומאי הדר גולדמן ביקש לקנות את נכסי העיתון ללא בית הדפוס. הוא הציע 6 מיליון שקל ותוכנית תשלומים לנאמנים על פני עשור שהייתה מגיעה ל-22.5 מיליון שקל. גולדמן הציע להעסיק 400 עובדים שמהם 120 ל-7 שנים לפחות.

‏ההפתעה הגדולה, עם זאת, הייתה העובדה ש"ישראל היום" לא הצליח לשים את ידו על בית הדפוס. העיתון של שלדון אדלסון הציע 50 מיליון שקל בעבור בית הדפוס. לאור העובדה שבניגוד למימון ביקש אדלסון להמשיך ולהפעיל את בית הדפוס, הוא הציע להמשיך ולהעסיק את כל עובדיו.

ועד העובדים לא מרוצה

לאור הודעת הנאמן, אמר היום (ב') ועד העובדים כי "ההצעה החדשה מהווה שיפור קל לעומת ההצעה הקודמת, אולם לטעמנו לא די בכך. אנו ממשיכים לנהל משא-ומתן עם כלל הגורמים, במטרה להמשיך לשפר את ההצעות הן מבחינת זכויות עובדים והן מבחינת חופש העיתונות".

על-פי גורם בוועד, "זו הצעה מאוד רעה לעובדים. הוא מדבר על 330 עובדים מתוך 800, ולא מובטח לנו דבר. לא דובר דבר על הסכם קיבוצי שדרשנו, המשכיות תעסוקה וקליטה של מקסימום עובדים. נגיע לבית המשפט ונביע התנגדות לעסקה. לא ייתכן שישלחו 600 עובדים הבייתה בגלל שיש הצעה יותר משתלמת לנאמן".

העובדים ייוועדו היום אחר-הצהריים כדי לחשב את המשך פעולותיהם. ‏‎‎‏

‎‎עיקרי העסקה למכירת "מעריב"

‏1. קבוצת "מעריב" תימכר כ"עסק חי" ב-145 מיליון שקל. ‏

‏2. קבוצת מימון תשלם 65 מיליון שקל עבור בית הדפוס, וקבוצת בן-צבי תשלם עד 80 מיליון שקל בעבור העיתון.

‏‏3. 12 מיליון שקל ישולמו במועד ההעברה, 9.7 מיליון שקל ישולמו 120 יום לאחר מכן, ו-11 מיליון שקל ישלמו שנה לאחר מכן‏.

‏4. יתר הסכום תלוי בגביית חובות העיתון. ‏

‏5. בן-צבי העמיד ערבות בנקאית אוטונומית‏ בסך 2 מיליון שקל.

‏‏6. 600 מתוך 2,000 עובדי "מעריב" יפוטרו‏.

רוכש בית הדפוס של "מעריב": עמוס מימון, יהלומן ואיש נדל"ן / אורי חודי

עמוס מימון, בעלי קבוצת צמרות סלע, הציע לרכוש את בית הדפוס של "מעריב" בעבור כ-65 מיליון שקל. העסקה כוללת את מבנה בית הדפוס, את הציוד שבתוכו וכמובן את הקרקע שעליה הוא שוכן ברחוב הקוממיות באזור התעשייה של בת-ים.

על-פי רשם החברות, מימון הוא יהלומן המחזיק במניות בחברת חלום בים בנתניה ומ.ע. גאיה פנטגון ברמת-גן. גורמים בענף מספרים כי מימון היה מעורב בעבר בעסקה לרכישת מתחם עלית על-ידי שעיה בוילמגרין ואזורים.

המגרש של בית הדפוס בבת-ים, המשתרע על שטח כ-18 דונם, כולל מבנה בן כ-5,100 מ"ר המשמש את בית הדפוס, משרדים ומרתף. נכון להיום ייעוד המגרש הוא תעשייה. המגרש נמצא בבעלות פרטית ואינו מוחכר מהמינהל, מה שהופך אותו לאטרקטיבי יותר עבור הרוכש.

מכרזים של עיריית בת-ים שנסגרו לפני כמה חודשים בקרבת מקום, ברחוב הקוממיות, משקפים שווי של כ-82 מיליון שקל לקרקע בשטח של מעט יותר משישה דונם. המגרשים שנמכרו מאפשרים בנייה של כ-250 דירות ושטחי מסחר.

אם נשווה את הזכויות שניתנו במגרשים הסמוכים למגרש שעליו ממוקם בית הדפוס של "מעריב", נראה כי אם אכן ישונה הייעוד תיתכן בנייה של יותר מ-700 דירות במקום.