3 שנים אחרי רכישת סולל: סימנס סוגרת את פעילות הסולאר

הקונצרן הגרמני הודיע על הפסקת השקעות בתחום התרמו-סולארי בגלל שיעורי צמיחה נמוכים ■ מפעל סולל בבית שמש יימכר, כ-100 עובדים יפוטרו, וחברת בנגואה תחליף את סימנס במיזם תחנת הכוח באשלים

שיעורי צמיחה נמוכים, לחץ להורדת מחירים בשוק הסולארי ואי עמידה בציפיות לגבי הענף - כך נימק היום (ב') קונצרן הענק הגרמני סימנס את החלטתו לנטוש את התחום הסולארי בכל העולם.

ההחלטה על שינוי האסטרטגיה של החברה התקבלה באחרונה, ותהיה לה השפעה ישירה על פעילות סימנס בישראל: לפני כשלוש שנים היא רכשה את חברת סולל מבית שמש בכ-418 מיליון דולר, נכנסה כשותפה בחברת ערבה פאוור, ועד לאחרונה התמודדה עם שיכון ובינוי על המכרז להקמת תחנת הכוח באשלים. כעת, סימנס מחפשת קונה למפעל בבית שמש, שמעסיק כ-400 עובדים ולחלקה בערבה פאוור. מקורבים לחברה אמרו היום ל"גלובס", כי "יש כרגע כמה מתעניינים, אך לא מתקיים בינתיים משא ומתן משמעותי. עד שיימצא רוכש, יכולים לעבור גם חודשים".

תחזיות ורודות והתרסקות קשה

החלטת סימנס להרחיב את פעילותה בתחום התרמו-סולארי התקבלה על רקע הצלחה מרשימה של מהלך שהובילה ב-2005 להקמת חוות להפקת אנרגיית רוח בים. עם צבר הזמנות מרשים של כמה מיליארדי דולרים, התיאבון של הקונצרן הגרמני נפתח וב-2009 הוא רכש את סולל מבית שמש, חברה המייצרת קולטנים תרמו-סולאריים להפקת חשמל עבור שדות סולאריים, כמהלך להתבססות בענף התרמו-סולארי.

התחזיות של סימנס, שהתבססו על בדיקת שווקים, היו בשמיים: ב-2008 הסתכם היקף השוק התרמו-סולארי העולמי ב-3 ג'יגה-וואט, ועל פי הצפי, עד 2011 הוא היה אמור להכפיל את עצמו פי כמה, ל-11 ג'יגה-וואט. עם שוק שנראה כה מבטיח, לראשי סימנס היה קל להסביר מדוע השקיעו 418 מיליון דולר בסולל.

אלא שהחלטות רגולוטריות בארה"ב - שוק מרכזי שאליו כיוונה סימנס את פעילותה בתחום התרמו-סולארי - לצד ירידה בנפח הפעילות בשוק הספרדי, שגם אליו סימנס לטשה עיניים, גרמו לכך שהחלום הירוק של הקונצרן הגרמני קיבל גוון אפרפר. המשבר הכלכלי בעולם תרם את חלקו והוריד ביקושים ומיזם גרנדיוזי של החברה, להקים חוות ענק להפקת אנרגיה סולארית במדבר סהרה שמהן יוזרם חשמל לאירופה - קרס בגלל הטלטלה בעולם הערבי.

לפני כשנה מחקה סימנס כ-200 מיליון יורו מההשקעה שלה בסולל. "זאת נפילה חזקה שסימנס לא ציפתה לה כשהחליטה על הכניסה לתחום התרמו-סולארי", אמר ל"גלובס" מקורב לחברה. "הייתה אז תקווה גדולה והיו תחזיות יפות. כנראה שההימור היה על הסוס הלא נכון".

מקורבים לסימנס קשרו את הקיפאון בענף התרמו-סולארי גם להוזלה הדרמטית של מחיר הפאנלים הסולאריים שמשמשים להפקת אנרגיה פוטו-וולטאית. ירידת מחירי הפאנלים, שרובם המוחלט מיוצר בסין, הובילה לתהיות לגבי הכדאיות הכלכלית של יצור חשמל במערכות תרמו-סולאריות שהציעה סימנס, כשמנגד, המערכות הפוטו-וולטאיות הפכו לנגישות וזולות יותר.

כ-100 מפוטרים בישראל

חרף ההחלטה על נטישת התחום התרמו-סולארי ועצירת ההשקעות בו, בכוונת סימנס להמשיך ביצור רכיבים המשמשים את הענף, כמו צינורות, טורבינות קיטור, גנרטורים ומערכות לרשתות חשמל. חלק מפעילות הייצור, עתידה להימשך במפעל סולל. עם זאת, מצבת כוח האדם בסולל דוללה בחודשים האחרונים בכמה עשרות עובדים, חלקם פוטרו וחלקם נוידו לחטיבות אחרות של החברה. בכירים מקורבים לסימנס בישראל העריכו היום, כי ההחלטה על השינוי האסטרטגי של החברה תוביל לצמצום נוסף במצבת העובדים בישראל, ובמסגרתו יפוטרו כ-100 עובדים.

כמו כן, את מקומה של סימנס במכרז להקמת התחנה התרמו-סולארית באשלים עתידה לתפוס חברת בנגואה הספרדית, בחלוקה שווה עם שיכון ובינוי שמקבוצת אריסון. "למרות הכוונות הגדולות של סימנס, היא לא הפכה להיות שחקן מרכזי בשוק התרמו-סולארי, ועדיין מובילות אותו חברות אחרות. סימנס לא הטביעה שם חותם, מכדי שהחלטה כזאת תוביל למהפכה משמעותית. הבעיה היא דעם הבאזז התקשורתי בעניין שיגרום לאפקט פסיכולוגי על הענף כולו", אמר אחד המקורבים.

ג'ון כהן, מנכ"ל ערבה פאוור, שסימנס מתכוונת למכור את חלקה בחברה זו, מסר היום בהתייחס להודעת הקונצרן הגרמני, כי "אנו מצטערים על החלטת סימנס העולמית ובכל מקרה, אין בה כדי להשפיע על הפעילות המשותפת הנוכחית של שתי החברות. סימנס ממשיכה להיות שותפה בערבה פאוור ותקים את הפרויקטים הסולאריים שאושרו. כל שינוי, אם יהיה בעתיד, יעשה תוך הקפדה על הנחישות, האיכות והמקצועיות שבה נוקטת ערבה פאוור מאז הקמתה".

ערבה פאוור חנכה לפני כשנה וחצי את השדה הסולארי הקרקעי הראשון בישראל, ליד הקיבוץ קטורה שבערבה. לפני מספר חודשים היא הודיעה על סגירה פיננסית לקראת הקמה של 8 שדות סולאריים בינוניים נוספים, בהשקעה כוללת של 800 מיליון שקל.

ברנמילר רוצה לרכוש בחזרה את סולל

אבי ברנמילר, ממייסדי סולל, שגרף לפי הערכות כ-40 מיליון דולר על מכירת חלקו בחברה לסימנס, רוצה לרכוש אותה בחזרה. ברנמילר, שסיים לפני כשנה את כהונתו כמנכ"ל סימנס סולל, הקים בחודשים האחרונים את החברה "ברנמילר אנרג'י", שמתמחה בייעוץ לממשלות בנושא אנרגיה מתחדשת, ומחקר ופיתוח של טכנולוגיות היברידיות שממשלבות אנרגיה תרמו סולארית וגז טבעי. לפני כשנה, כשסיים את פעילותו בחברה, היו שהגדירו את היחסים בינו לבין סימנס כ"קורקטיים".

המהלך שהוביל לפני כשלוש שנים למכירת סולל לסימנס ב-418 מיליון דולר נחשב לאקזיט הסולארי הראשון בישראל. להערכת גורמים בשוק הסולארי, הסיכוי שסימנס תצליח למכור כעת את פעילותה הסולארית בסכום כזה הוא בלתי מציאותי. בהתייחסו להודעת סימנס היום, אמר ברנמילר, כי "צר לי על החלטת החברה, שהיא בעלת אינטרסים גלובליים בשוק האנרגיה, ומסתבר, שמבחינתה, הם לא משתלבים עם התחום הסולארי. כמו בכל תחום אחר, גם התחום הסולארי דורש מחקר ופיתוח מצד חברות שרואות את חשיבות האנרגיה הסולארית כמקור לאנרגיה יעיל וטוב. זאת הסיבה שבחרתי לצאת מסימנס ולהמשיך וליישם את החזון הסולארי במסגרת חברה שהקמתי".