אילו מודלים אלטרנטיביים יש לעיתונים שמבקשים לשרוד?

"חומת תשלום", אפליקציות מובייל, מודעות אינטראקטיביות ומנויים של "קרא כפי יכולתך" - אילו מודלים מנסים לכבוש את לב קוראי העיתונות בדיגיטל?

לפני ימים אחדים פורסם כי "ניוזוויק" עוצר את מכונות הדפוס ועובר למהדורה דיגיטלית, וכי ב"גרדיאן" שוקלים מהלך דומה. אילו מודלים אלטרנטיביים עומדים כיום בפני עיתונים שמבקשים לשרוד, ומי מהמודלים האלה ילווה אותנו לעשור הבא?

חומת תשלום

מדובר באחד המודלים העסקיים השכיחים ביותר בקרב העיתונים האינטרנטיים, שעיקרו הוא לאפשר קריאת תוכן מאתר האינטרנט או מאפליקציית המובייל רק לבעלי מנוי בתשלום, וזאת על-ידי חסימה בסיסמה.

עיתונים גדולים כמו "וול סטריט ג'ורנל" או "פייננשל טיימס" כבר משתמשים בו. עיתון גדול נוסף שהצטרף ל"חומה" בשנה שעברה היה "ניו-יורק טיימס", שסחב אחריו מו"לים נוספים שמנסים את מזלם במודל, שזוכה לביקורת מצד הקוראים.

בינתיים נראה שזה הכיוון המועדף על העיתונים, לפחות בארה"ב. מחקר שערך בסוף יולי איגוד העיתונים האמריקני (NAA), מצא כי 84% מהעיתונים משתמשים בחומת תשלום מדידה (Metered paywall), שמשמעה כי הגולש יכול לקרוא מספר כתבות (ממוצע של 11.2, לפי המחקר) לפני שהוא צריך לשלם על התוכן. עוד עלה מהמחקר, כי 94% מהעיתונים מעניקים הטבה כלשהי למנויי הגרסה המודפסת, כדי לקרוא תכנים באינטרנט. רק 53% נותנים גישה חופשית לתכנים, בעוד השאר מעניקים הנחה.

אפליקציות מובייל

ההצלחה שבה התקבל האייפד הראשון בשוק והעובדה שמדובר במוצר אינטראקטיבי, הולידו תקוות גדולות בשוק העיתונות למודל עסקי חדש ולכלי הפצה יעיל, נוח ודיגיטלי. אך נראה, שהגישושים אחר המודל הנכון עדיין ממשיכים. כך למשל, אריאנה האפינגטון, מו"לית "האפינגטון פוסט", השיקה אפליקציית אייפד והחלה לגבות על הקריאה בה מ-99 סנט לגיליון, דרך 1.99 דולרים למנוי חודשי ועד ל-19.99 דולר למנוי שנתי. אבל חודש וחצי אחרי ההשקה, החברה החליטה להפוך את האפליקציה לחינמית ולהסתמך על פרסום כמודל העסקי.

גם בניוז קורפ גילו שהחיים על-גבי האייפד לא קלים כל-כך לעיתונות, כשנאלצו באחרונה לפטר כ-30% ממצבת העובדים של The Daily, זאת על אף שהעיתון היה אפליקציית החדשות הפופולרית ביותר לאייפד ב-2011. מלבד הפיטורים, נעשו גם שינויים תוכניים ועיצוביים. שבועיים קודם לכן אמר העורך החדש, ג'ס אנג'לו, שלאפליקציה רשומים 100 אלף לקוחות משלמים וש-98% מחדשים את המנוי שלהם.

מודעות אינטראקטיביות

אצל המו"לית Meredith, שאחראית על מגזינים כמו Better Homes and Gardens ו-Parents, החליטו ללכת צעד אחד קדימה עם הניסיון להוציא עוד כסף מהמפרסמים - הם דורשים תשלום על כל לינק פעיל שהמפרסמים ירצו לשלם במודעות שלהם במגזיני האייפד של החברה. כך, תמורת 1,500 דולר ניתן יהיה לשלב לינק כזה, שעליו יוכל ללחוץ הקורא ולהגיע לאתר המותג. המפרסמים לא אהבו את זה, בלשון המעטה, אך נראה שמדובר בסכום נמוך משמעותית מזה שמבקשת לגבות מו"לית אחרת, Conde Nast - 5,000 דולר על כל לינק פעיל במודעות של המפרסמים בגרסאות האייפד של המגזינים שבבעלותה. ב-Meredith הסבירו כי בכוונתם לשלב מודעות של המפרסמים מהגרסאות המודפסות במתכונת האייפד, ומהם לגבות את התשלום על לינקים פעילים.

קרא כפי יכולתך

אחד המודלים המעניינים בשוק העיתונות הדיגיטלית הוא זה של Next Issue Media. מדובר בפתרון שמזכיר לא מעט את מה שנטפליקס עשתה לסרטי הקולנוע, הולו לסדרות הטלוויזיה או Spotify לעולם המוזיקה. "אכול כפי יכולתך" בגרסת העיתונות.

מדובר בגוף משותף שהוקם לפני שנתיים ומאגד תחתיו כמה מו"לים מובילים בהם Time, News corp, Hearst, Conde Nast ו-Meredith. הגוף השיק אפליקציית אייפד לפני שלושה חודשים ומציע 72 כותרים של מגזינים שונים.

לדברי המנכ"ל, מורגן גונתר, 70 אלף משתמשים נרשמו לשירות - 45 אלף מהם מנויים של הגרסה המודפסת ומקבלים גישה חינמית לתכנים הדיגיטליים. שאר המשתמשים (25 אלף) הם לקוחות חדשים, כש-40% מהם נרשמו לתוכנית הבסיסית, שלפיה תמורת 10 דולרים בחודש הם מקבלים גישה לירחונים ולמגזינים דו-שבועיים, בעוד 60% נרשמו לתוכנית פרימיום, שמאפשרת גישה גם לשבועונים דוגמת Time, New Yorker ואחרים.

עוד סיפר גונתר בכנס של איגוד המגזינים האמריקני, כי 84% ממשתמשי Next Issue הם קוראים חדשים של המגזינים שאליהם נרשמו. עוד עולה, כי משתמשי החבילה הבסיסית מבלים 70 דקות בשבוע עם אפליקציית האייפד, בעוד משתמשי חבילת הפרימיום קוראים מגזינים דרך האפליקציה במשך 90 דקות מדי שבוע. כמו כן, סיפר גונתר, כי ההכנסה השנתית הממוצעת של בתי-האב המנויים לשירות, עומדת על 148 אלף דולר.

ב-AdWeek מציינים כי הדרך להצלחה של Next Issue עוד ארוכה והמיזם יצטרך להגיע למסה קריטית של משתמשים. לדברי גונתר, החברה מתכוונת להשקיע מאמצים במודעות למיזם באמצעות קמפיינים שיווקיים בטלוויזיה ובאינטרנט.

Flipboard ואגרגטורים של חדשות

אחת האפליקציות שלקחו את התוכן העיתונאי צעד קדימה היא Flipboard, שמאפשרת לקרוא תכנים מרחבי האינטרנט ומרשתות חברתיות באפליקציית מובייל, שמעוצבת כמו מגזין ומאפשרת דפדוף בין העמודים. Flipboard, אפליקציה פופולרית במיוחד, גם מאפשרת לעיתונים להכניס כסף מחלוקת רווחים מפרסומות. "ניו-יורק טיימס", למשל, חתם באחרונה על שיתוף-פעולה עם החברה שמאחורי האפליקציה, ובפעם הראשונה איפשר למנויים לקרוא את תוכני העיתון ביישום צד שלישי. התכנים זמינים למנויי הטאבלטים והסמארטפונים של העיתון, וקוראים שאינם מנויים יכולים לקרוא את הסיפורים החמים, מתוך כוונה למשוך אותם לרכוש מנוי.

Flipboardהיא חלק מטרנד של אפליקציות מובייל שונות שמשמשות כאגרגטורים של חדשות מרחבי האינטרנט והרשתות החברתיות. המודל המוביל שם הוא חלוקת רווחים, כשהמו"לים נהנים מקהל חדש ודיגיטלי ותפוצה גבוהה יותר מהקוראים הרגילים שלהם.

אבל, באותה נשימה שבה הצטרף "ניו-יורק טיימס" לעסקת הפצה עם Flipboard, שני עיתונים אחרים - Wired ו-The New Yorker - החליטו לנטוש את עסקת הפרסום עם האפליקציה בגלל שלטענתם מדובר במתחרה שבסופו של דבר גוזל קוראים מהאתרים של העיתונים עצמם. "אנחנו נאפשר למשתמשי Flipboard לקבל כותרת ומשפט פתיח עם קישור לאתר שלנו", הסביר הווארד מיטמן מ-Wired. "אם לקוחות דיגיטליים רוצים לתקשר עם המגזין, הם יכולים לעשות את זה באתר הבית שלנו ולא דרך מתווך".

שופינג בין השורות

המודלים הקיימים מבוססים בעיקר על מנויים בתשלום או על פרסומות, אך דווקא חברת Zinio הוותיקה (ראו דוכני עיתונים וירטואליים) הצליחה לחדש באחרונה עם מודל ניסיוני.

באוגוסט השיקה Zinio, יחד עם חברת ShopAdvisor, שיתוף-פעולה שיאפשר קניות קונטקסטואליות במגזינים הדיגיטליים.

מה זה אומר? אם קוראים כתבה על מה שמפורסם מסוים לובש או על חופשה במקום מסוים, האפליקציה תאפשר בלחיצת כפתור לקבל מידע על המוצר ואף לרכוש אותו. מודל זה מאפשר למצוא אפיק הכנסות חדש, באמצעות חלוקת רווחים, אך מוקדם מדי לדעת אם הוא יצליח לאורך זמן.

דוכני עיתונים וירטואליים

לפני שנה השיקה אפל, במסגרת עדכון לגרסת iOS 5, את דוכן העיתונים הווירטואלי שלה - Apple Newsstand, מתוך מטרה להפוך למפיצה של עיתונים דיגיטליים ועל הדרך לגזור עמלה מכל מכירה, בדומה למודל שהיא מפעילה במוזיקה דרך iTunes ובאפליקציות דרך App Store.

המו"לית Future Publishing, שאחראית על מגזינים כמו T3, Future Music ו-Total Film, דיווחה על הכנסות של יותר מ-5 מיליון ליש"ט ממכירות מגזינים באמצעות ה-Newsstand של אפל, מאז שהוא הושק לפני כשנה. מייק גולדסמיט, העורך הראשי של המהדורות הדיגיטליות מבית Future, הסביר לאתר הבריטי Journalism, כי היתרון הגדול היה בכך שהמו"לית הייתה מוכנה עם גרסאות PDF למגזינים כבר מיום ההשקה של דוכן העיתונים הווירטואלי של אפל. "מה שגילינו הוא שזה לא מספיק להיות בדוכן העיתונים הווירטואלי, כי יש עוד 4,600 מגזינים מתחרים. פשוט צריך לפרסם משהו טוב - בדיוק כמו בפרינט".

אפל לא המציאה את הגלגל. למעשה, מי שהובילה את דוכן העיתונים הווירטואלי עוד לפני למעלה מעשור הייתה חברת Zinio, שאפשרה גישה ל-5,500 מגזינים דרך האינטרנט והיום עושה זאת דרך הטאבלטים השונים, ללא קשר למערכת ההפעלה. 85% מהמשתמשים שעשו מנוי למגזין ב-Zinio מעולם לא היו מנויים לגרסת הפרינט של אותו עיתון. לא ברור עד כמה Zinio, שגייסה עד כה כ-30 מיליון, מצליחה בכוחות עצמה. באוגוסט פורסמו דיווחים שלפיהם היא מתכננת להימכר ומחפשת קונה תמורת 50-100 מיליון דולר.

גם גוגל מנסה את מזלה בתחום דוכני העיתונים הווירטואליים דרך חנות Play שלה. לצד אפליקציות, שירים וסרטים, היא מציעה מגוון רחב של מגזינים ומנסה לקרוא תיגר על הדומיננטיות של אפל ו-Zinio בתחום. על-פי דיווחים שונים, גוגל גוזרת עמלה נמוכה יותר מהמו"לים לעומת אפל וכך מנסה לפתות אותם לשתף פעולה.