מנכ"ל גילת: "נצטרך להרוויח משמעותית יותר מהיום"

הכניסה של קרן פימי לגילת לוויינים הקפיצה את המניה והפיחה את העניין במפתחת תחנות הלוויין הזעירות ■ ארז ענתבי בראיון בלעדי ל"גלובס": "ההשקעה של פימי היא הצבעת אמון בעתיד החברה"

קשה לפספס את העלייה החדה, כ-30%, שרשמה מניית גילת לוויינים בשבועות האחרונים. אמנם, החברה רחוקה מאוד מרמות השיא שלה - ב-2000 שוויה נשק ל-4 מיליארד דולר, וב-2008 היא עמדה להימכר ב-475 מיליון דולר - אולם העלייה האחרונה עזרה למניה להתאושש משפל של שלוש שנים וחצי, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 179 מיליון דולר.

האחראי למומנטום בחברה המפתחת תחנות לוויין זעירות לתקשורת ומספקת אותן עם שירותים נלווים, הואישי דוידי , לאחר שקרן פימי שבניהולו נכנסה להשקעה בה, ורכשה 10.7% מהמניות. הקרן נחשבת לאחת מקרנות הפרייבט אקוויטי המצליחות בשוק עם אקזיטים נאים בהשקעות קודמות, כשלרוב היא לא מסתפקת בהחזקת מיעוט. לכן, יחד עם דיווח לפיו בעתיד הקרן עשויה להוביל שינוי בדירקטוריון, נראה שהמשקיעים רואים פה פוטנציאל למאבק שליטה בסגנון אורמת, או לפחות הזדמנות למכור לפימי מניות במחיר גבוה יותר.

"קרן פימי עשתה מהלך שהיא מצאה לנכון לעשות", אומר על כך מנכ"ל גילת, ארז ענתבי, בראיון בלעדי ל"גלובס". "פימי היא קרן מאוד מצליחה, וההשקעה היא הצבעת אמון בעתיד החברה".

- הופתעתם מהמהלך או שדיברו איתכם קודם?

"אנו מדברים עם הרבה גורמים כל הזמן. לדעתנו כל הגורמים הרלוונטיים בשוק צריכים להכיר אותנו, אז אנחנו מדברים עם הקרנות, גם עם פימי".

- איך ההשקעה נתפסת ע" קרן יורק, בעלת המניות הגדולה בגילת?

"אני מעריך שאם בא מישהו שרוצה לתרום, אז כמו כל המשקיעים הם רואים זאת בצורה חיובית".

- דוידי מתכנן להגדיל החזקות. הוא בטח דיבר על כך עם יורק, ועם מאיר שמיר שכבר השקיע איתו בעבר, שגם הוא בעל מניות בגילת.

"אני מניח שכולם מדברים עם כולם, ישראל היא ביצה קטנה, אבל אנחנו נמשיך לעסוק בענייני החברה עצמה".

- אחרי ההשקעה דוידי פנה אליכם?

"הקשר שלנו איתם הוא כמו עם כל משקיע. אנחנו הנהלה מקצועית. מי בעלי המניות, אם הם רוצים לרכוש עוד מניות או פחות, מי בדירקטוריון - זה לא מעניינה של הנהלת החברה".

שני מנועי צמיחה

לא בכדי ענתבי מדבר על שיפור הרווחיות. כיום הרווחיות של גילת גבולית - ברבעון השני היא הרוויחה 850 אלף דולר על הכנסות של 85.3 מיליון דולר - ויש גם רבעונים שבהם היא מציגה הפסד. "אנחנו מכירים בזה שאנחנו צריכים להרוויח משמעותית יותר מהיום", מדגיש ענתבי, שמוסיף כי היא הדרך לשם היא בעזרת שני מנועי צמיחה, והגברת היעילות.

ענתבי (53) מונה למנכ"ל לפני כשנה, והחליף את עמירם לוינברג, ממייסדי החברה, שנשאר יו"ר. הוא הצטרף לגילת ב-1991, וניהל בה שתי חטיבות עד שב-2010 פרש והפך ליועץ לחברה. לבסוף חזר כמנכ"ל. "קשה לעזוב את גילת", הוא צוחק, "הייתי כבר עם רגל בחוץ וחזרתי".

לגילת יש שלוש חטיבות: אזרחית, ביטחונית, ושירותים. הראשונה מספקת ציוד תקשורת לווייני לחברות תקשורת; השנייה מספקת פתרונות תקשורת לוויינית בתנועה לצבאות וגופי ביטחון; ובמסגרת החטיבה השלישית, גילת בעצמה משמשת כספקית תקשורת, בעיקר בקולומביה ובפרו.

מנועי הצמיחה מגיעים משתי החטיבות הראשונות. "יש דור חדש של לוויינים בתדר KA בעלי קיבולת גדולה", מסביר ענתבי. "עלויות התמסורת ירדו ל-10% מהעבר, וההוזלה מובילה לעוד שירותים שקודם לא היו כלכליים".

לגילת יש ניסיון מר בשוק הצרכני, לאחר שלפני כעשור היא נקלעה לקשיים חמורים בשל השקעות עתק בפרויקט לחיבור צרכנים לאינטרנט מהיר בארה"ב. בניגוד לעבר, הפעם, גילת מספקת רק ציוד ולא שירותים. "בעבר השוק עוד לא היה בשל, והפרופיל שלנו היה רחב מדי", אומר ענתבי. "היום האסטרטגיה שלנו היא שאנו חברת טכנולוגיה, שמספקת פתרונות טכנולוגיה וציוד לשווקים צומחים".

המתחרות של גילת, יוז (Hughes) ו-ויאסאט (ViaSat), הן ותיקות בתחום, אך ענתבי מעריך שלגילת דווקא יש יתרון עליהן. "הן משגרות לוויינים, כך שהן גם בעלות הלוויין, גם מספקות את הטכנולוגיה וגם את השירות. אנחנו מספקים רק את הטכנולוגיה, כך שלקוחות רואים בנו שותף ובהן - תחרות. בנוסף, לפעמים חברות אמריקניות גדולות חושבות שמה שעובד בארה"ב יעבוד בכל מקום, אבל זה לא כך. האנשים שונים ולכן הפתרונות צריכים להיות שונים".

מנוע הצמיחה השני הוא התקשורת הלוויינית בתנועה לצרכים ביטחוניים. גילת ביצעה שתי רכישות בתחום וגייסה לשורותיה את תא"ל במיל' משה (צ'יקו) תמיר לניהול הפעילות. "אנחנו רגילים לזמינות התקשורת בפס רחב בכל מקום, גם תוך כדי תנועה. אבל צבאות לא יכולים לסמוך על רשתות הסלולר בשטח, וכאן נכנסת התקשורת הלוויינית", אומר ענתבי. "מל"טים מעבירים צילומים ו-וידאו למפקדות, והמפקדות מעבירות לשטח. צבא ארה"ב משתמש בציוד שלנו בפעילות מבצעית, וזה רק יגדל".

- המשבר לא הביא לעצירת תקציבים בתחום?

"נכון שיש עצירה בתקציב האמריקני, אבל גם שם מדברים על 'צבא קטן וחכם' - יותר מל"טים ופחות טנקים. זו בדיוק הנקודה שבה אנחנו נכנסים".

- ובכל זאת, התחום לא מתפתח לאט מהצפוי?

"התחום הצבאי תמיד מתפתח מאוד לאט. היתרון הוא שברגע שנכנסת פנימה זה לוקח אותך קדימה במשך שנים".

שתי הרכישות שביצעה גילת בתחום היו רייסאט שנרכשה ב-25 מיליון דולר, ו-ווייבסטרים שנרכשה ב-135 מיליון דולר.

- ברבעון הראשון מחקתם כ-18 מיליון דולר מההשקעה בווייבסטרים. שילמתם מחיר יקר מדי?

"בהגדרה, מחקנו כי הגענו למסקנה שהיא הייתה יקרה מדי - הייתה רמת ציפיות למכירות, היא מכרה פחות ונעשתה התאמה בשווי. אבל אני מסתכל קדימה ולא אחורה".

כשהוא נשאל על 2012 באופן כללי, ענתבי מעריך כי הצפי הוא להכנסות דומות ל-2011, כשהמצב הכלכלי מורגש בחלק מאזורי הפעילות.

- עם מזומנים של מעל 50 מיליון דולר, השווי של גילת הוא 179 מיליון דולר. זה שווי הוגן?

"זה הערך שלנו בשוק, זאת העובדה. בעבר היו כל מיני מספרים אחרים. אני לא מתייחס לזה, ותפקידי הוא לדאוג שבעתיד יהיה יותר טוב. אני מעריך שזה יקרה. יש לנו טכנולוגיה סופר-חזקה, עובדים מסורים ובסיס לקוחות רחב שמאמין בנו".

- איך תיראה גילת בעתיד?

"הרבה יותר חזקה מהיום, עם צמיחה יפה בשני התחומים. בנוסף, גילת תישאר ישראלית ביסודה".

- היא תישאר גם חברה עצמאית או שתירכש?

"זה כבר עיסוקם של בעלי המניות".

המשקיעים סומכים על הרקורד של פימי

בתחילת חודש ספטמבר התחדשה ההתעניינות של שוק ההון במנייתה של גילת, וזאת לאחר שקרן פימי, המנוהלת על-ידי ישי דוידי, רכשה 10.7% מהון החברה מגופים בקבוצת מנורה מבטחים.

העליות שנרשמו בגילת מאז נובעות בעיקר מהמוניטין של קרן הפרייבט אקוויטי, בעלת רקורד של עשרות אקזיטים מוצלחים. אסטרטגיית ההשקעה של פימי היא להיות בעלת השליטה, או חלק מגרעין השליטה, בחברות שבהן היא משקיעה, ולכן המשקיעים הניחו כי רכישת המניות ממנורה הייתה רק יריית הפתיחה של הקרן, ושבהמשך היא תפעל להגדלת החזקותיה.

פימי עצמה נכנסה לגילת מאחר שהיא מעריכה שביכולתה להשביח את החברה, ובשווי שבו נסחרת המניה מדובר בנקודת כניסה טובה עבורה.

פימי נכנסת להשקעה בחברות לאחר שעקבה אחריהן לאורך זמן, וגיבשה תוכנית עבודה סדורה לגביהן, אשר לעתים גם כוללים החלפה של השדרה הניהולית. לא בטוח שכך יהיה במקרה של גילת, אם וכאשר תהפוך הקרן לבעלת שליטה בחברה, אולם סביר להניח שהקרן תמנה את אנשיה לדירקטוריון החברה.

פוטנציאל ההשבחה בגילת בעיניה של פימי טמון בעיקר בחטיבה הביטחונית, אשר הוקמה רק לפני שנה בעקבות רכישות שביצעה, ובחטיבה האזרחית, אשר גילת מתכננת לצמוח בה באמצעות כניסה לשווקים חדשים. לא מן הנמנע שפעילות חטיבת השירותים, אשר ההכנסות בה יציבות יחסית, תימכר או תפוצל מגילת בסופו של דבר.