גד זאבי איבד את מניותיו בגרנד קניון בחיפה

איש העסקים, הנתון בחובות כבדים לבנקים, לא הצליח להחזיר הלוואה של 84 מיליון שקל, אשר כנגדה שועבדו מניותיו (כ-30%) בקניון שבנה

גד זאבי, שהקים את הגרנד קניון בחיפה, שאף היה בבעלותו בעבר, איבד את חלקו בקניון לאחר שלא עמד בהחזר הלוואה שנטל לפני שנתיים - כך עולה מדיווח ששיגרה היום (ד') לבורסה שותפתו בקניון, בריטיש ישראל שבבעלות מליסרון של ליאורה עופר.

בינואר 2011 לווה זאבי (באמצעות חברת ברטורא שבבעלותו) 100 מיליון שקל מבריטיש ישראל, המחזיקה ב-70% מהקניון, בריבית שנתית של 10%. חלק מההלוואה, 20 מיליון שקל, החזיר זאבי בתחילת 2012, ואילו את היתרה היה עליו להחזיר עד יום ראשון האחרון (לאחר שקיבל דחייה של כ-4 חודשים מהמועד המקורי, בסוף חודש יוני האחרון). לפי דוחות הרבעון השני של בריטיש, היה על זאבי לשלם לחברה סך נוסף של 4 מיליון שקל בגין העיכוב בתשלום.

משעבר המועד וזאבי לא שילם 84 מיליון שקל, הועברו כל מניותיו בקניון, 30%, וכן מניותיו בחברת הניהול, לידי בריטיש ישראל, והיא כעת הבעלים היחיד של הנכס.

הגרנד קניון בחיפה, המשתרע על פני 52.5 אלף מ"ר, נהנה מתפוסה של 98%. ההכנסות ממנו עמדו אשתקד על 125 מיליון שקל - עלייה של 11% ביחס ל-2010. לאחר דמי ניהול והוצאות אחרות הסתכם הרווח של הקניון ב-88 מיליון שקל. את חלקה בגרנד קניון רכשה בריטיש ישראל החל משנת 2005 (אז נקראה נכסי אזורים).

בהערכת השווי האחרונה שנערכה לקניון, לפי מצגת שפרסמה מליסרון באוגוסט האחרון, ננקב לו שווי של 1.21 מיליארד שקל. על הקניון רובץ חוב שנכון לסוף 2011 עמד על 641.6 מיליון שקל (בגין הלוואה שניטלה בינואר 2008 מבנק הפועלים, שכנגדה שועבד הנכס בדרגה ראשונה).

כמו כן, לקניון עתודות מס של כ-113 מיליון שקל, כך שבפועל שווי חלקו של זאבי הוא כ-136 מיליון שקל - גבוה משמעותית מיתרת החוב שלו. כיוון שכל מניותיו בקניון שועבדו כנגד ההלוואה, ולאחר משא-ומתן שניהל זאבי עם בריטיש שכנראה לא הניב לו פירות, הוחלט כי כל מניותיו יועברו כאמור.

מתקשה לעמוד בתנאי הלוואות

זאבי נמצא במצב פיננסי בעייתי. כפי שנחשף ב"גלובס" לפני פחות משנה, חייבות חברות פרטיות בבעלותו כ-300 מיליון שקל לבנקים בישראל, כאשר מחצית מסכום זה סווג כחובות מסופקים. יפנאוטו, יבואנית סובארו, החברה הציבורית היחידה שבה שולט כיום זאבי, לא עמדה אף היא בהחזר חובותיה לנושים, והיא מנהלת משא-ומתן להסדר מולם שבינתיים מתעכב, לנוכח התנגדות בנק מזרחי-טפחות להסדר.

לאחרונה נחשף עוד ב"גלובס" כי לאור מצבו הפיננסי הציע זאבי לבעל השליטה בחברת ההשקעות בעילדב, רוני שטרנבך, לרכוש את מניותיו בחברה, אשר בקופת המזומנים שלה 170 מיליון שקל. זאבי ניסה לתפור עסקה שבה כנגד המזומנים בעילדב, תרכוש ממנו החברה את חלקו בגרנד קניון, עסקה שלא יצאה לבסוף לפועל.

שמו של זאבי, 73, מוכר היטב בעולם העסקים הישראלי, בעקבות שורה של עסקאות גדולות שביצע בעבר, ושהסתיימו לרוב באכזבה מבחינתו. בין היתר מדובר בעסקאות שביצע בחברת הדלק פז, בכלל סחר ובעיקר בחברת התקשורת בזק, בה רכש ב-1999 שיעור של 19.6% מהמניות.

המימון לאותה רכישה, בסך 643 מיליון דולר, הגיע מהלוואת נון ריקורס שכנגדה שועבדו מניות בזק עצמן. גם אז זאבי לא הצליח לעמוד בתנאי ההלוואה, ומניותיו עברו לידי כונס נכסים מטעם הבנקים, שמכר אותן בהמשך.