מפכ"ל המשטרה: "חילטנו מתחילת השנה 250 מיליון שקל"

יוחנן דנינו ביום עיון של לשכת עורכי הדין בנושא הלבנת הון: "יש לכל מפקד תחנה יעדים כלכליים מוגדרים. זה הוכח כדבר נכון"

"משטרת ישראל תורמת את חלקה המשמעותי במלחמה בהון השחור. וכשאני אומר 'מלחמה' אני מתכוון למלחמה שהיא גם מלחמה כלכלית, שהיא לא פחות חשובה מתפיסת העבריין עצמו פיזית" - כך אמר הבוקר (ה') מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, בפתיחת יום עיון בנושא הלבנת הון שעורכת לשכת עורכי הדין.

"אנחנו מאוד צעירים בעניין אכיפת הלבנת ההון. חוק איסור הלבנת הון והמאבק בפשיעה הכלכלית הוא מ-2003, ויש לנו עוד הרבה מה ללמוד", הוסיף דנינו, אך הבהיר כי המודל שאומץ בארץ, של שילוב בין הכלים הכלכליים לבין חוקי המאבק בארגוני הפשיעה, הוא שילוב מנצח המקובל בכל העולם ואומץ גם בישראל.

"בתחילת כהונתי כמפכ"ל, החלטתי שהמודל הכלכלי יאומץ על-ידי כלל יחידות המשטרה. לכל תחנת משטרה יש היום יעדים כלכליים. זה דבר חדש. אתמול הייתי בביקור בתחנת משטרה בעפולה, מפקד המשטרה הציג נתוני תאונות, מעצרים, וגם מהם נתוני חילוט הכספים והנכסים של התחנה במהלך השנה האחרונה. יש לכל מפקד תחנה יעדים כלכליים מוגדרים. זה הוכח כדבר נכון. ברור שצריך מנגנוני פיקוח כדי לוודא שהכסף לא הופך לעיקר. לא הגזמנו, והיעדים מתונים יחסית לגודל התחנה".

דנינו הוסיף כי המשטרה קבעה יעדים בנוגע למספר כתבי האישום שהתחנה צריכה לעמוד בהם, בקשות למעצר עד תום ההליכים וכן יעדי חילוט ותפיסת רכוש: "מהרגע שהטלנו אותם על היחידות, ראינו שינוי דרמטי בתפיסה. מינואר 2012 בכל יחידות משטרת ישראל עברנו את סכום 250 מיליון שקל. סכום זה גדול פי 3 יחסית לשנה קודמת בחילוטים בפועל. הכיוון הוא מאוד נכון. אני חושב שבתי המשפט התירו חילוט בפועל בסך 150 מיליון שקל".

עם זאת, דנינו הבהיר כי "צריך לוודא שהכסף לא הופך להיות העיקר. היעדים הכלכליים של המשטרה הם יחסית רגועים ברמת התחנה. מאז שקבענו כמה יעדים, שהם מצד אחד כתבי אישום ותפיסת ארגוני פשיעה אך גם יעדי החילוט ותפיסת הרכוש - ראינו שינוי דרמטי בהתנהלות יחדיות משטרת ישראל".

עוד הוסיף דנינו: "כשבודקים את העשור האחרון בו יושם חוק הלבנת הון והחלה המלחמה הכלכלית בארגוני הפשיעה, מגלים כי אנחנו משתפרים מאוד עם הזמן, וכי זו דרך יעילה למוטט ארגוני פשיעה. הפגיעה בארגון בצד הכלכלי היא הרבה יותר אפקטיבית ומשפיעה לזמן ארוך. החוק חולל מהפכה תפיסתית גם בחיי המסחר והכלכלה. זה שינו תפיסתי משמעותי למערכת הבנקאית, אבל לא רק. אנחנו משתמשים באותו רציונל כדי להתמודד עם הפשיעה הכלכלית".

לדברי דנינו, "כתב אישום של עבריין או ארגון פשיעה צריך להחיל בנוסף לעבירות המקובלות גם עבירות הלבנת הון ועבירות מיסוי. בחודש האחרון למעלה מ-150 עבריינים שאנחנו מייחסים להם חברות בארגוני פשיעה נתפסו, וככל שאתה שם יד על יותר ארגונים כלכליים, אתה מצליח יותר למגר את הפשיעה החמורה".

לסיכום התייחס דנינו גם לפשיעה החמורה שאינה כלכלית ולירידה בנתוני הפשיעה בשנה החולפת. לדבריו, "רמת הפשיעה החמורה ירדה בשנה החולפת. אם קוראים עיתונים, כולם חושבים שהייתה עליה בפשיעה, בדקירות, במספר עבירות הרצח ועבירות נוספות, אבל אנחנו לא בודקים את עצמנו בעיתונות אלא בנתונים סטטיסטיים מאוד מדויקים, והנתונים הם מעודדים בזווית המשטרתית, במובן זה שיש ירידה מעודדת בתיקי הפשיעה. ברצח יש ירידה של כ-20%; נרשמה ירידה גם עבירות הדקירה ועוד".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, התייחס בדברי הפתיחה להצעת החוק המבקשת להטיל על עורך הדין חובת דיווח במקום שחשדו מתעורר לגבי פעילויות עסקיות וכספיות של הלקוח, ואמר כי "מדובר ברמיסה בוטה של החיסיון. רוצים להפוך אותנו לש"ג, לזרועה הארוכה של הרשות להלבנת הון. לא ניתן לזה יד, ניהלנו מאבק קשה בכנסת. נעשה הכול כדי שחובות הדיווח לא יעברו".