לראשונה מאז המחאה: תנובה מעלה מחירים

זאת יממה לאחר ששטראוס הודיעה על העלאת מחירים ■ יוגורטים וגבינות יתייקרו ב-4.8%; מייקרת גם מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף ואדום-אדום ■ לעג לרש: "החלטנו לא לייקר את הקוטג' מתוך רגישות לציבור" ■ צפו בכל ההתייקרויות

בקושי עברה יממה מאז הודיעה שטראוס על העלאת מחירים בשיעור של עד 5%, וכבר היום (ה') מודיעה תנובה על מהלך דומה. עם זאת, בניגוד לשטראוס שהחליטה לייקר את הקוטג', בתנובה החליטו לא לקחת סיכון ולא לייקר את סמל המאבק החברתי, כך שמחיר הקוטג' של תנובה יישאר על כנו. בתנובה הסבירו כי מחיר הקוטג' "לא יעלה עד להחלטת הממשלה לגבי העלאת מחיר המוצרים המפוקחים, מתוך רגישות ציבורית".

תנובה תייקר מוצרים בשיעור של עד 4.8%, כאשר שיעור העלייה הממוצע הינו 3.5%. בין היתר, תנובה תייקר את הגבינה הלבנה ב-2.5%, וזאת בעקבות העלייה במחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה). נציין כי למרות העלייה במחיר החלב הגולמי, הממשלה טרם עדכנה את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח.

המוצרים שיתייקרו הם: גבינות רכות (2.5%), שמנת מתוקה (2.5%), משקאות חלב (4.8%), חלב מועשר (3%), יוגורטים (4.8%), מעדנים (3.5%), גבינות צהובות מדף (4.8%) וגבינות מלוחות (4.8%).

בנוסף, תנובה מעלה מחירי מוצרים של החברות-הבנות - סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף, אוליביה ואדום-אדום. המחירים יעלו בשיעור ממוצע של 4.6%: סנפרוסט - 4%; מעדנות - 5%; אוליביה 5%; מאמא עוף - 5%; אדום אדום - 4%.

מתנובה נמסר כי "עלייה זו נובעת מעלייה במחירי תשומות והתייקרות מחירי חומרי הגלם (החיטה, העוף, השמן וכו') ומהתייקרות עלויות הייצור ובהן חשמל, מים, דלק, ארנונה ועוד בשנה האחרונה".

אריק שור, מנכ"ל תנובה, מסר כי "עליית המחירים נובעת מעליית מחיר החלב הגולמי בשיעור של 9.4% ומהתייקרויות עלויות הייצור בסך מאות מיליוני שקלים בשנה. יחד עם זאת, תנובה מתנהלת ברגישות רבה במוצרים הבסיסיים שהיא מייצרת, ולכן הגבינה הלבנה תעלה בשיעור נמוך באופן משמעותי (ב-2.5% בלבד), והקוטג' שמחירו אינו מפוקח לא יעלה עד להחלטת הממשלה לגבי עליית מחירי המפוקחים".

זו הפעם הראשונה שתנובה מייקרת מוצרים מאז פרוץ המחאה החברתית. כזכור, חרם הקוטג' בקיץ 2011 הוא זה שהצית את המחאה החברתית, לאחר פרסום סדרת כתבות ב"גלובס" על יוקר מוצרי המזון והצריכה בישראל.

"מתקפה משולבת נגד הצרכנים"

"יצרניות המזון פתחו בחזית התייקרויות משולבת כנגד הצרכנים" - כך אמר היום איציק אלרוב מתנועת "הצרכנים" בתגובה להודעת תנובה על ייקור מוצרים, יממה לאחר ששטראוס פרסמה הודעה דומה.

"במקום לגלות אחריות ולנהוג באיפוק כלפי הציבור וקהל הלקוחות, החברות מעדיפות, אחת אחרי השנייה, להצטרף לחגיגת מחירים פרועה על חשבוננו", מסר אלרוב. "תנועת 'הצרכנים' קוראת לציבור לשלב ידיים ולאחד כוחות במאבק להורדת יוקר המחיה".

אלרוב רמז כי על הציבור להחרים את מוצרי תנובה ושטראוס כדי לאלצן להוריד מחירים: "על כולנו להוריד מסל הצריכה המשפחתי 10% כדי להעביר מסר ברור - עד כאן. די לחגיגות המחירים".

גם איל עופר מתנועת "ישראל יקרה לנו" הגיב בחריפות ואמר כי סמיכות ההודעות של תנובה ושטראוס "מראה כי שוק ייצור המזון בישראל הינו קרטל הנשלט על-ידי חברות ענק".

לדברי עופר, "שתי החברות נמנעו מלהעלות מחירים במוצרים שהיו במוקד שביתות הקונים במשך המחאה: הקוטג', המילקי והשוקולד - הוכחה כי לציבור יש כוח כשהוא מתאחד ומצמצם קניות. במצב שכל חברות המזון ממשיכות בתמחור טורפני - נותרה לציבור רק דרך אחת: צמצום קניות בגלל המחירים. כך יועבר המסר לקברניטי הכלכלה: אנחנו חנוקים".

בני גרוברמן, גם הוא מ"ישראל יקרה לנו", הצטרף לקריאות להפחית את הקניות: "החברות מעלות מחירים כעת כי הן חושבות שהציבור אדיש - אולם הציבור אינו אדיש ומוכיח זאת בהורדת כמות הקניות. נתוני הלמ"ס מראים כי הישראלים מצביעים בארנק וקונים פחות מזון. הציבור מתרכז כעת בתהליך הבחירות, הזעם הציבורי מול החברות יפרוץ שוב לאחר הבחירות, כאשר הציבור יבין ששום ממשלה, חדשה כישנה, אינה פועלת עבורו - אלא רק עבור החתולים השמנים והאינטרסים המיוחדים".

מוצרי החלב
 מוצרי החלב

תנובה
 תנובה