הראל תממן מכירת חבר הבורסה שלה לאי-אונליין

מסכום העסקה, בסך 84 מ' ש', תשלם אי-אונליין להראל 25 מ' ש' מיידית ■ אי-אונליין תצטרך להגדיל את ההון העצמי של חבר הבורסה ב-20 מ' ש'

דירקטוריון הבורסה צפוי להתכנס היום כדי לאשר את עסקת המכירה של חבר הבורסה של הראל פיננסים לידי אי-אונליין תמורת 84 מיליון שקל. ל"גלובס" נודע, כי בעקבות מגבלות שהטילה הבורסה, ושינויים שהיא דרשה לבצע בעסקה, תצטרך אי-אונליין להגדיל את ההון העצמי של חבר הבורסה ב-20 מיליון שקל (מעבר להונו העצמי הנוכחי, שעומד על מחיר העסקה - 84 מיליון שקל).

עוד נודע, כי נערך שינוי במתווה המימון של העסקה. אי-אונליין התכוונה לממן את רובה בהלוואות בנקאיות, אולם עקב התנגדות הבורסה, הוחלט כי הראל פיננסים תהיה הגורם המממן. משמעות הדבר היא, כי במקום לקבל את תמורת המכירה כעת, ייפרס התשלום להראל על פני כמה חודשים. אי-אונליין תשלם להראל 25 מיליון שקל מיידית, ורוב התמורה, אך לא כולה, תשולם לה בחודשים הקרובים.

בחודש אפריל האחרון נחתמה העסקה בין הראל פיננסים לאי-אונליין, חברת מידע פיננסי בורסאית שבשליטת (83.4%) יובל גולן ואחיינו ד"ר מיכאל גולן. נקבע כי חבר הבורסה של הראל יימכר כאמור לפי שווי ההון העצמי שלו, ללא פרמיה, כך שהראל לא תרשום רווח הון מהמכירה.

העסקה כוללת את חבר הבורסה ואת פעילות עשיית השוק (לכ-85 ניירות ערך), אך לא את הברוקראז' המוסדי. הרקע למכירה, מבחינת קבוצת הראל, הוא התחרות הקשה, והרווחיות ההולכת ונשחקת של תחום המסחר בני"ע, וכן רצונו של בית ההשקעות שלה, הראל פיננסים, בניהולו של סמי בבקוב, להתמקד בתחום ניהול כספי הלקוחות.

אישור לא טריוויאלי

מבחינת אי-אונליין, רכישת חבר הבורסה נעשית במטרה לפתח טכנולוגיות מתוחכמות לשחקנים השונים בבורסה, ולענף האלגו-טריידינג (מסחר המבוסס על בינה מלאכותית).

בעוד שכל חברי הבורסה עד כה היו רק בנקים ובתי השקעות, אישורה של אי-אונליין כחבר אינה טריוויאלית. היותה גוף שונה באופי הפעילות שבכוונתה לבצע, הביאה את הבורסה לדרוש את עיבוי ההון העצמי כאמור.

מודל ההון העצמי של חברי הבורסה שאינם בנקים, ששונה לפני כשנתיים, נגזר מרמת החשיפה שהם לוקחים במסגרת הפעילות שלהם. כך, למשל, ככל שלגוף פעילות רחבה במסחר - תעודות סל, נגזרים וכן הלאה - כך הם נדרשים לעמוד ברף גבוה יותר של הון עצמי, שעשוי אף לחצות רף של 100 מיליון שקל. זאת לעומת הון עצמי מינימלי של כ-12 מיליון שקל בלבד שהיה נהוג עד אותו שינוי. לאור החלטת הבורסה, אי-אונליין תצטרך להחזיק בכל רגע נתון 20 מיליון שקל יותר מההון שייקבע לה לפי המודל בהתאם לחשיפות.

אי-אונליין עוסקת בתוכנות לשוק ההון, ביניהן מערכות לקבלת נתונים בזמן אמת, כמו מגמה 2000, מבזק, טיקר, ו-ACE, ומערכות ניתוח כמו סופר אנליסט, גרפיט וגרף ליין.

עקב ירידת מחזורי המסחר בבורסה, המשפיעה על הביקוש למוצריה, רשמה אי-אונליין קיטון של כ-8% בהכנסות, ל-16.9 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה. הרווח הנקי עמד על 1.8 מיליון שקל, עלייה של 12% ביחס למחצית המקבילה.

מעבר לפיקדון של 25 מיליון שקל להראל, היו בקופת החברה בסוף הרבעון השני 10.4 מיליון שקל. בעקבות העסקה הקפיאה אי-אונליין את מדיניות הדיבידנד שהייתה נהוגה בה עוד מ-2005, של חלוקת 50% מהרווח. בסוף הרבעון השני של 2012 נותרו לה לחלוקה 7.5 מיליון שקל.