בנצי ליברמן: "נגרום להצפת קרקעות מאוזנת במרכז הארץ"

(עדכון) - כך אמר מנהל מינהל מקרקעי ישראל בכנס השנתי של ארגון קבלני ת"א-יפו-בת ים ■ שר השיכון אטיאס: "יש ירידה במחירי הקרקעות שהיזמים משלמים למינהל"

"מאז 2009, היקפי שיווק הקרקעות של המינהל הוא הגדול ביותר שהיה אי פעם. גם השנה, 2012, שאומנם התחילה מקרטעת נשווק קרקע ל-35 אלף יחידות דיור. מה ההבדל בין המינהל של אתמול לבין המינהל של מחר? פעם המינהל היה גוף מגיב. היום הוא הופך לגוף יוזם. אנחנו נגרום להצפת קרקעות מאוזנת במרכז הארץ ונייצר מצב שזוגות צעירים יוכלו לרכוש דירה ושהקבלנים יוכלו לעכל את המצב החדש". כך אמר בנצי ליברמן, מנהל מינהל מקרקעי ישראל בכנס השנתי של ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים המתקיים באילת.

"אני מנהל את הקרקעות אבל לא רק מוציא מכרזים. אני לא המדפיס הממשלתי. אני צריך גם לראות את הראייה הכוללת איפה ישווקו הדירות. בגלל זה המינהל צריך גם לתכנן. המינהל חזר חזרה לקבל את משרות התכנון החשובות כדי שיוכל לסרוק היכן ניתן לתכנן והיכן נמצאים השטחים הפנויים".

ליברמן התייחס גם לנושא הרפורמה במינהל שטרם יצאה אל הפועל ובפעם הראשונה נקב תאריך להשקתה של הרשות החדשה: "אנחנו עומדים בפני שיבוצם מחדש של העובדים ועוד שלושה שבועות עד חודש הרשות תקום ונתחיל לעבוד. לא ראיתי שום מקום שהקים את העובד מהמקום, בדק אם הוא במקום הנכון ומיקם אותו מחדש. עד היום, עסקה שהגיעה למינהל יש לה התחלה אבל אף פעם לא יודעים מתי היא תיגמר. אין כלי לבדוק שהעסקה מתחילה עם מחוייבות לאיכות ושירות . ברשות החדשה יהיה אחראי לכל תיק, באותו שולחן עגול יישבו כל הגורמים המקצועיים ויכריעו. זה כבר לא יעבור מחדר לחדר. ועסקה תימדד במתי נכנסה ומתי תצא. אנחנו מחוייבים לתת שירות הנוגע לאחד מהמשאבים היקרים והחשובים במדינה הקרקע".

עוד סיפר ליברמן על החלטה נוספת שהתקבלה במינהל שנועדה לדבריו להקל על הקבלנים ולתת עוד הנחה על הקרקע. "קיבלנו החלטה במינהל לתת לקבלן שיבנה מהר, תוך 30 חודש, הנחה בגובה 15% ממחיר הקרקע בה הוא זכה במכרז. מאוחר יותר הבנו שפרק הזמן של 30 חודש הוא לא תמיד ריאלי משום שיש לפעמים עיכובים בפרויקטים מסויימים, אישורים שמגיעים מאוחר ופיתוח שלא מתקיים בזמן. מסיבה זו קיבלנו החלטה שבמקרים נקודתיים אנחנו מגדילים את פרק הזמן המדובר בעוד 20 חודש בפרויקטים שאנחנו מודעים לבעיה. וההנחה הזו בקרקע היא משמעותית ויכולה להשפיע על מחיר הדירה הסופי לרוכש".

יש לציין שתוספת הזמן אכן משמעותית אולם את ההנחה המדוברת בגובה 15% מקבל הקבלן רק לאחר סיום הבנייה ולאחר כל התחשיב הכלכלי של מחירי הדירות כמו גם מכירה בפועל של לא מעט דירות. גורמים בענף הסבירו לא פעם שמשום שההנחה המדוברת איננה וודאית אין היא נלקחת בחשבון ולכן מחירי הדירות לא בהכרח יושפעו ממנה. במקביל, מצוקת העובדים הקשה בענף רק מאריכה את משך הבנייה בשנים האחרונות ולא מאפשרת לקבלנים לעמוד בפרק הזמן המדובר לבנייה.

אטיאס: ירידה במחירי הקרקעות

"יש ירידה במחירי הקרקעות שהיזמים משלמים למינהל. היזמים משלמים פחות. לא היו כמעט מכרזים ב-2012 שנסגרו מעל הערכת שמאי. מאז שנכנסתי לתפקיד שיווקתי 130 אלף יחידות דיור". כך אמר שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס בכנס.

"לפני שנכנסתי לתפקידי היקף המשקיעים בשוק היו 15%. בשיא הגענו ל-33%. רוכשי דירות להשקעה מתחרים מול הזוגות הצעירים. אמרתי כבר כמה פעמים שצריך לעשות הפרדה בין ריבית לזוגות הצעירים לבין ריבית למשקיעים. עשו את זה בהונג קונג. הזוגות הצעירים לא צריכים לסבול בגלל שרוצים להוציא את המשקיעים החוצה. במקביל צריך לעודד דיור להשכרה. ואנחנו מעודדים את זה והוצאנו מכרזים. אנחנו מוותרים על הכנסות מקרקע. הקרקע ברעננה שווה 800 אלף שקל ליחידת דיור ואנחנו מוציאים אותה באפס במכרז להשכרה. לא כל ראשי הרשויות מסכימים לזה. צריך להגיד את זה. הם חושבים שאם מחירי הדירות אצלהם בעיר אז המצב של העיר טוב".

אטיאס נשאל מה לדעתו הטעות המרכזית שעשה במהלך כהונתו ואמר: "היינו צריכים להכניס בהסכם הקואליציוני את היכולת לעבוד מול משרד האוצר בצורה ישירה. את כל ההצעות שהצענו בסוף 2009 ורצינו שיעשו אותם בבת אחת, קיבלנו את הכל בתשלומים. כל רבעון קיבלנו תוכנית. וזו הייתה טעות. בממשלה הבאה זה יהיה אחרת. לפני שנה וחצי פנה אליי נשיא התאחדות הקבלנים והתלונן על מחנק אשראי. הם העלו הצעה - לוותר על מרכיב המע"מ בערבות חוק המכר. ישבתי אצל ראש הממשלה ואצל שר האוצר. כולם הסכימו אבל שנה וחצי זה עוד לא קורה. האפשרות הזו לקדם דברים צריכה להיות אצלנו".

על הרפורמה במינהל שטרם יצאה לדרך אמר אטיאס: "הרפורמה במינהל נמצאת בביצוע. בג"צ עצר אותנו תקופה ארוכה, וגם וועד העובדים. כל שדרת הפיקוד הוחלפה במינהל. נעשו העברות בעלות. אני מקווה שתוך חודש חודשיים נהיה כבר בתוך הרפורמה". לגבי הרפורמה בתכנון ובבנייה אמר אטיאס: "זו רפורמה מסורבלת. זה צריך להיות 10 עמודים לא שש מאות. זו רפורמה חשובה אבל צריך לפשט אותה".

כמובן שאי אפשר גם בלי פוליטיקה. כאשר אטיאס נשאל לגבי ההחלטה להעמיד בראש ש"ס שלושה אנשים יחד, אותו את אריה דרעי ואת אלי ישי, הוא ענה: "אנחנו נפעל שלושתנו יחד. השאלה מי בראש היא אבן נגף אצל הרבה מפלגות. את התוצאות תראו תוך שלושה חודשים".

נשיא התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל: "הדברים ברורים ופשוטים ואנחנו חוזרים על זה כבר ארבע שנים. זו לא הפעם הראשונה שאני שומע ממנהל המינהל שהמהפיכה בדרך. כשאתה אומר שיהיה מינהל בלי מאכרים אני מקווה שזה יקרה. מאכרים יש איפה שהבירוקרטיה לא עובדת. מנסים להפיל עלינו היטל עיכוב בנייה כי אומרים שהקבלנים מחכים על הקרקע ולא בונים. אני מציע להטיל את זה על המינהל. לא על הקבלנים. הוא מעכב. אנחנו חלק מהפיתרון לא חלק מהבעיה. אין מצוקת קרקע במדינת ישראל. יש מצוקת תכנון. אין מלאי תכנון קרקעות וצריך לעשות זאת .זה תלוי רק בבני אדם - צריך להביא מתכננים". בובליל התייחס גם לנקודת הקיצוץ בתשתיות שהחלה לעלות לאחרונה: "אם מדינת ישראל רוצה צדק חברתי הדבר האחרון שהיא צריכה לעשות זה לקצץ בתשתיות".

יאיר לפיד: "אם אין לכם דוד עשיר לא תהיה לכם דירה"

"אם אתה אדם צעיר ששירת בצבא ולמד באוניברסיטה ועובד קשה אז יש לי בשורה קשה בשבילך - אם אין לכם דוד עשיר לא תהיה לכם דירה", כך פתח ואמר יאיר לפיד שמתמודד בבחירות הקרובות בראש מפלגת יש עתיד בכנס.

לפיד הגיע לכנס להסביר לקהל הקבלנים והיזמים על תוכנית הדיור שלו. "אם לא נשנה את חוקי המשחק הנוכחיים גם לא תהיה להם דירה. בשוודיה משלמים על דירה 31 משכורות. בארץ מדובר על 127 משכורות. 11 שנה לא לעשות כלום כדי לממן דירה. מי יכול לקנות כך דירה? אף אחד. אבל אותם אנשים שלא יכולים לקנות דירה, ועובדים קשה, אם הם מסתכלים שמאלה וימינה הם מוצאים כאלה שדווקא יש להם דירה. כאלה שלא משרתים בצבא ולא עובדים אבל מקבלים. השר אטיאס לא נוקב במספר המדוייק של דירות שמיועדות לציבור החרדי. ולא סתם. יש לנו תרבות פוליטית מושחתת ומשחיתה. אתה לא מקבל מה שמגיע לך אלא אתה מקבל על פי כמה אתה קרוב לצלחת".

לפיד המשיך להתנגח בממשלה הנוכחית וטיפולה במשבר הדיור: "ראש הממשלה מתעלם ממצוקת מעמד הבניים ואת הפיתרן היחידי שהיה, ועדת טרכטנבג, הם מסמסו. הייתה קואליציה הגדולה ביותר שהייתה ולא הייתה להם אופוזיצייה והם לא עשו כלום. הבטיחו להוריד את מחירי הדיור ולא עשו כלום. צריך לזרוק לפח את ההונאה שקרוייה ותק בנישואין ולהחזיר את המלצת טרכטנברג שדיברה על מיצוי כושר ההשתכרות. הממשלה צריכה להגדיר מי באמת קהל היעד".

"מחיר דירה ממוצעת צריך לחזור לרמה של 99 משכורות, כמו שהיה ב-2007. זה עדיין יהיה קשה, אבל אפשרי. איך עושים את זה? בנייה להשכרה. כל מי שגר בשכירות מפחד שכל רגע יכולים להוציא אותו מהדירה. אז הוא לוקח התחייבות עצומה לרוכש דירה כדי לא יזרקו אותו שוב. אבל אם יהיו מגדלים של דירות להשכרה, עם חברות ניהול, בהם ניתן לשכור דירה לטווח ארוך. משם לא יזרקו אותו החוצה. איך מממשים פרויקט כזה? בכל עיר יש אלפי דונמים של מדינה. הקרקע תישאר בעלי הקרקע כמו הקרקע של כביש 6 או מסילות הרכבת או מבני הציבור. מי יממן את זה? היזמים והמוסדיים. הם מחפשים אפיקי השקעה בטוחים וארוכי טווח, ולא מוצאים אז הם נותנים כסף להשקעות חסרות אחריות של טייקונים שאחר כך מבקשים תספורת. התוכנית שלנו מציעה לבנות 150 אלף יחידות דיור לשכירות על אדמת מינהל שתמומן על ידי כספי יזמים ומוסדיים ולא יעלה כסף למדינה. איך לא עשו את זה קודם? אין לי תשובה על זה. זה לא התחום היחידי שסובל ממחסור חמור ברעיונות חדשים".