"צריכים להכניס את המוסדיים להשקעות בסטארט-אפים"

פאנל הסיום של כנס ג'רני 2012 של ארנסט אנד יאנג ועיתון "גלובס" הביא לבמה כמה מהשמות הבולטים בתעשייה כדי לדון במצבו של ההיי-טק הישראלי

פאנל הסיום של כנס ג'רני 2012 של ארנסט אנד יאנג ועיתון "גלובס" הביא לבמה כמה מהשמות הבולטים בתעשייה כדי לדון במצבו של ההיי-טק הישראלי. את הפאנל הנחה העורך הראשי של "גלובס", חגי גולן, ואחד הנושאים המעניינים בו היה תפקידם של הגופים המוסדיים והממשלה בהשקעות בחברות היי-טק.

יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים, אמר בפאנל כי כמעט לא רואים השקעות של המוסדיים בתחום. "אין פה מספיק ניסיון של השקעה של המוסדיים בתחום. יהיה צורך בזה. אנחנו צריכים להכניס את המוסדיים יותר לתחום להשקעות בסטארט-אפים".

לדברי יורם טיץ, מנכ"ל משותף בארנסט אנד יאנג ישראל, "אין בתחום בעיה של כסף. גם בישראל וגם בעולם יש המון כסף, אולי אפילו יותר מדי כסף שלא עובד".

מההשקעות של המוסדיים, עבר הדיון לאחריות הממשלה בנושא ההשקעות. לדברי יזם הדפוס בני לנדא, "הממשלה היא פקטור בנושא. יש כספים של המדען הראשי שתומך בשלבים ראשונים של פיתוח. אבל אני חושב שהממשלה לא צריכה להיות פקטור ולא צריכה להפריע. כדי שהמדינה תהיה תחרותית היא חייבת לשנות קצת את התפיסה של מה זה להיות תחרותי בעולם. להיות תחרותי ולפתח היי-טק מאוד מוצלח שיהפוך להיות תעשייה. "אני מאוד גאה בתעשייה הישראלית, אבל אם תראו את כל המפעלים הגדולים בארץ אף אחד לא התחיל בגלל שכדאי לו אלא בגלל מישהו שהיה לו מקום חם בלב בישראל. החל מאינטל ודב פורמן ומוטורולה ואינדיגו. אף השקעה מסיבית לא באה כי זה אטרטקטיבי. דב פורמן הצליח לשכנע את אינטל לבוא בגללו ואנחנו משכנעים אותם להישאר פה עם עוד כסף. אנחנו צריכים הצעות אטרקטיביות, מה שלא כל כך קורה".

איל וולדמן, מנכ"ל מלאנוקס, התייחס לעניין ההצעות האטרקטיביות בנוגע למיסוי. "מלנוקס נהנית מאחוז מסים נמוך כי אנחנו מפעל מאושר ואחוז גדול מעובדי החברה בכרמיאל וביוקנעם. אנחנו גם מקבלים קרדיט במה שאנחנו עושים. פעם בחודש אני מקבל מייל לבוא לאירלנד או לוקסמבורג ולפתוח סניף של 15 איש ומעלה. זה תמריצים שהממשלה צריכה להמשיך לעשות בצורה חכמה. במקום שחברות ילכו ויקימו חברות בברמודה או שווייץ, אפשר לבנות מקלטי מס בישראל".

על הבמה היה גם דניאל בארנבוים, מנכ"ל סודה סטרים, שסיפר על השינוי המחשבתי שעשתה החברה ושמיקד אותה טוב יותר על השוק שבו היא פועלת. "הגדרנו מחדש את הקטגוריה שלנו. מקטגוריה שבה היינו שחקן יחיד, אז עברנו לקטגוריה של משקאות מוגזים ואז פתאום אנחנו מחזיקים 0.007%, כשהמתחרה הכי גדול שלנו זה קוקה קולה. זה גורם לך לקום בבוקר עם אש בעיניים ולהילחם על הקטגוריה. זה מה שהצליח לנו ודחף אותנו קדימה".

טיץ אמר כי חברות צריכות הרבה תעוזה כדי להצליח. "זו שאלה של אומץ - לדעת להמר על העתיד שלך. שאלת ההצלחה היא אם יש את האומץ והביטחון ללכת עד הסוף. זו תכונה שהיא לא טריוויאלית".

גולן שאל את בארנבוים על ההתמודדות בשוק החדש מול קוקה קולה ומהלך אחד ספציפי שהרגיז את יצרנית המשקאות המובילה בעולם. "עשינו מיצג סביבתי בחו"ל עם בקבוקים ופחיות שאספנו מהזבל - כמות של 5,000 בקבוקים שתצרוך משפחה אחת בשלוש שנים", מספר בארנבוים.

"כנראה שמישהו שקשור לקוקה קולה ראה את זה וטען שאנחנו מכפישים את שמם. היה רגע קט שקצת נרתענו אבל אז הבנו את ההזדמנות. אמרנו להם: 'אם אתם טוענים לבעלות על הזבל הזה, אז קחו אחריות על הזבל הזה. לא רק בתוך הכלוב של המיצג אלא בכל העולם. לכו תנקו את הזבל הזה'. זה השתיק אותם די מהר אבל כבר הספיק לקבל הד בתקשורת העולמית וזה עשה לנו לא רע".